Fyll kaffekoppen og hold deg fast.

For nå kommer jula…enten du vil eller ikke!

Her har det blitt dårlig med innlegg i det siste. Ikke fordi jeg ikke gidder eller for at jeg ikke har noe å skrive om…. Herre min hatt, jeg kunne skrevet om så mangt.

Men dere vet, jeg er student blitt…og midt oppi juleforberedelser og julehygge så kom jaggu eksamen.. Som julekvelden på kjærringa, vil jeg si. Kjære vene, det er for de hardbarkede altså! Det er sånn ca 100 år siden jeg hadde eksamen av noe som helst slag og det må jeg bare si….: all ære til voksne mennesker som gyver på med videreutdanning eller omskolering! (Klapp på skulderen til meg selv også)

Jeg tror den mest fornuftige grunnen til at vi har gratis skolegang frem til vi er 16 år (og rett til videre utdanning) er fordi… det er da det “setter” seg i huet, tror jeg. Når jeg har lest til eksamen dette året så føler jeg at for hver ny lærdom som setter seg, så forsvinner en annen. Hittils er det bare oppskrifter som har blitt borte, men man vet aldri hva som kommer til å forsvinne. Når noe nytt skal inn…., må noe gammelt ut tror jeg.

Men det har ikke vært verre enn at jeg rakk en Londontur…selvfølgelig skulle den vært etter eksaamen for å feire, men denne turen ble bestillt før jeg i det hele tatt visste om det ble noen skolegang så mens resten av klassen sov uvitende om hva som ventet dem, dro jeg på tur til Great Britain (selvfølgelig var det første eksamensdag så jeg får en ekstra eksamen som jeg må ta igjen til våren…)

Uansett, vi tok 02,30 bussen til Gardermoen en torsdagsmorgen….eller natt vil jeg kanskje si..

…Vibeke, Marit, søstra mi Nina og meg……med matpakke og en bitte liten styrkedrikk spilte det ingen rolle at klokka ikke viste mer enn 02.30

Fremme på Gathwick ventet vår sjåfør som tok oss til hotellet i London sentrum

Tidlig fremme var vi, så det var bare å sette fra seg kofferter før vi trasket i vei. Suget etter Fish`n ships var enormt (som alltid er den første retten jeg bare må ha i England), men først en tur på Disney. Etter å ha fått den barnslige julefølelsen med Mikke og Minnie (og mange flere) visste jeg av gammel erfaring at det lå en pub rett over gata….

…så det var bare å strene rett forbi denne sunne og veldig fristende boden med fargerike vitaminfristelser…

…da de brune naturtonene fristet mest….

…i både fast….

…og flytende føde…..

Etter å ha fått stagget både sult og tørste var det bare å fortsette i Londons yrende julestress.

Her er det bare å ha på seg gode sko og nok tålmodighet for det er myyye folk.

London har utrolig flotte julepyntede gater.

Innimellom shopping, avslapping og pubbesøk rakk vi en tretimers Afternoon tea på Sketch (som seg hør og bør)

Hver gang blir jeg like ovverrasket over å bli møtt med et sååå kjedelig ytre…

….for så å møte på dette bak det sorte teppet.

Det minner om en gammel julefilm.

Champagnen smakte som alltid deilig og

toalettene var like eggformede som alltid.

Denne gangen var riktignok skogslydene og fuglekvitteret byttet ut med høytidelig julemusikk. Det må nok være verdens mest fotograferte toaletter…

Flaks for oss at de hadde et bord ledig for jeg hadde jo tross alt reservert på forhånd, men tydligvis på en helt annen dato enn de dagene vi tilbrakte i London.

Så kom maten, deilige sandwicher og fantastiske søte fristelser. Små kunstverk som smaker himmelsk.

Dette er også en av restaurantene på Sketch. Utrolig stemning. Dette er en lunsjrestaurant mens der vi satt, er Afternoon Tea avdelingen.

Men samme hvor fint og flott det er, så trives jeg best på puben jeg 🙂 En kald øl og en gløgg og deilig grisete, fet og usunn pubmat….der har du meg lissom.

Det blir å besøke de samme stedene hver gang, men det er jo sånn det skal være i juletider tenker jeg. Tradisjoner kalles det visstnok.

Covent Garden var intet unntak. Det er veldig hyggelig å rusle rundt og titte i de små hyggelige butikkene. Det er også her man kan finne ting og tang som ikke fins overalt andre steder.

Som for eksempel denne søte ringen med en fransk bulldog. Nesten som å se Rolf-Aage i sine yngre dager.

Og disse fantastiske Birkenstocksandalene i tøffelutgave…. Jøyje meg som jeg likte disse. Jeg hadde vel egentlig bestemt meg for å kjøpe disse på tilbaketuren, men glemte det helt. Helt sikkert den lange lunsjen som gjorde meg så glemsk… Sikkert muligheter for å kjøpe de her også om jeg bare leter.

Min nye favorittbutikk er denne. Petersham Nurseries, fortsatt i Covent Garden.

En akkurat så passe deilig butikk fylt med ting og tang jeg absolutt ikke trenger…….

….iblandet en dæsj blomsterbutikk. Sånt liker jeg.

Ikke nok med det….videre innover i butikken kom vi til en restaurant hvor vi inntok dagens lunsj. Her fikk jeg de beste tapasrettene jeg noen gang har smakt servert av en meget dyktig og engasjert servitør.

Marit fikk kjøpt seg nye julekuler….

Og julefølelsen kom snikende for hvert butikkvindu vi gikk forbi.

Selvfølgelig må det tradisjonelle fotoboksbildet tas. Same procedure as every year, Dear..

Og siden det ikke var Henrik som stod under misteltein ble det Marit som fikk et julekyss.

Jeg er usikker på hva gjenomsnittshøyden på en Engelskmann er etter et besøk på dette toalettet……kanskje var han ikke så høy han som fikk jobben med å henge opp speilene…

En aldri så liten Oslotur med Henrik har det også blitt tid til. En natt i hovedstaden på dette hotellet og på kvelden var vi på Lene Kongsvik show på Latter.

Det var min første gang på Grand. Flott var det……

…og super beliggenhet. Selvfølgelig var det obligatorisk å besøke julemarkedet i spikersuppa. Det er første gang jeg har vært der og til min positive overraskelse var det norske produkter som ble solgt. Blant annet Elgbab….uten at jeg smakte på den.

Det var bare å få tatt det obligatoriske bildet som “alle” tar før vi trasket videre mot Grunerløkka og lunsj.

Delicatessen leverer like sikkert hver gang og her ble det både stekt torsk med ertepure, kjøttboller, glasert ribbe og rosenkål med bacon&parmesan. Sukk, så gode og mette vi var når vi gikk derfra. Det er viktig for meg å ta med Henrik på en liten førjulstur hvert år. Han er litt negativ til denne høytiden og “usjer og æsjer” seg fra tidlig november. Det har blitt tradisjon det og på en måte….

En rask tur innom kjøkkenbutikken Culina på vei tilbake til hotellet er smålykke for meg. Jeg klarer alltid å finne noe jeg absolutt (ikke) trenger, men som kan være kjekt å ha og kanskje gi inspirasjon til en ny matrett.

Endelig kunne vi sjekke inn på rommet og ethvert hotell med respekt for seg selv har en isbitmaskin i gangen (og egne morgenkåper på rommet). Jeg var tørst etter både gåturen og maten så en iskald cider på rommet nå var på sin plass.

Den cideren fikk vente, for på rommet stod det Champagne og frukt. Jeg var sikkert i det romantiske hjørnet når jeg bestilte i august…..

Er jeg på fint hotell så skal jeg ha valuta for pengene tenker jeg. Det var fortsatt flere timer til vi skulle på show så her var det bare å legge seg i badekaret og nyte hotellivet.

Selvfølgelig var det morgenkåpe og tøfler så her var det bare å surre rundt med julemusikk på radioen frem til showtid.

Lene leverte på showet og etterpå ble det Japansk mat før vi la oss i en kjempedeilig seng og sov søtt mens jeg fantaserte om….

….frokosten. Jeg vet…, det er litt sykt. Jeg er så mett at jeg holder på å sprekke. Alikevel er jeg ganske syk på sinnet når det kommer til hotellfrokst. Det er lissom et eget begrep det. Hotellfrokost. Jeg gleder meg så veldig til det at nattan aldri kan gå fort nok. Ferdig dusja og klar på minuttet det åpner i frokostrestauranten 🙂

 

Bortsett fra oss to morgenfugler (ufrivillig fra Henrik sin side) var det bare et par andre som gledet seg like mye som meg.

Frokosten skuffet ikke og etter ferskpresset juice, kaffe, egg&bacon, ost&kjeks var jeg endelig mett igjen og vi kunne vende snuta tilbake til Fredrikstad.

Innimellom eksamenspugging rakk jeg også en liten utflukt med disse to… Antikviteter, gløgg og nybakte kanelsnurrer med godt selskap var helt greit mellom pugging av kroppsdeler, respirasjonssytem, fordøyelsesystem og andre kroppsystemer.

Disse to altså…magemusklene får virkelig trimmet seg og jeg trengte både frisk luft og latteren. Dessuten fant jeg en perfekt julegave der…. Det er på sånne steder man finner skattene vet dere 😉

Dame for sin hatt…. og det var vel akkurat denne som utløste de største latteranfallene…. Ho fikk så hatten passa, for å bruke et ordtak….

Dere som følger meg på Instagram har sikkert fått med dere at jeg har hatt kurs i hagestua. Det har vært så hyggelige kvelder med mat og drikke og produsering av kreative julekranser.

Henrik er ansvarlig for lystenning og bruker en time på å tenne lys og fakler før gjestene ankommer.

Litt julemagi skal det jo være, så heldigst var nok de to gruppene som var her mens snøen lå hvit og pen.

Bordet er ferdig dekket når de kommer….

..og litt å spise ble servert.

Når alle var mette og forsynte…….

….ble maten ryddet bort og kreativiteten kunne blomstre. Iherdig konsentrasjon og alle med flotte resultater etter endt kveld. Det har til og med vært 3 gutter (eller menn da) på kurs. Det syns jeg er hyggelig altså. Dessuten var de like flinke som damene så det er ingen grunn til ikke å melde på kællen på kransekurs neste år hvis du ikke ønsker å gå selv 😉

Jeg lager og viser hvordan det skal gjøres først og med så mange kurskvelder så har det jo blitt noen kranser…og hvor skal jeg gjøre av de alle sammen? Henrik kom med forslaget at jeg kunne henge de opp ute i gata for salg så det gjorde jeg igår. Ikke at det går så mange forbi oppe i veien her, men nå henger de nå der så de kan knytes av og en lapp med vipps. Så er du lysten på en billig krans til dør, bord eller noe ekstra pent på graven er det bare å ta turen innom “Lises kransebinderi” i Notveien….

Etter mange bilder fra litt av hvert gjenstår det bare å ønske en riktig…….

….God Jul. Kos deg med nære og kjære. Ikke stress (for mye) og nyt alt det gode!

Det skal jeg!

 

Juleklem fra meg Blomsterlise.

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Fyll kaffekoppen og hold deg fast.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top