Den som venter på noe godt…

…venter ikke forgjeves, sies det.

Bestemora mi, vet dere. Ho var sånn at når ho skulle noe hyggelig eller gledet seg veldig til noe….da satt ho på en stol i gangen… og ventet. Ventet og ventet i mange timer før hun ble hentet. Klar, med hatten på hodet, skjerfet i halsen og veska på fanget…satt ho der og gledet seg.

Jeg er litt sånn som min bestemor var, at når jeg venter på noe hyggelig, så er jeg liksom helt klar med en gang og sitter der å venter helt til det skjer.

..så her sitter jeg da..(med morrasveis som man forøvrig skal ha gode nerver for å våkne til, sier Henrik)… og venter på sola og våren!

Frilørdag og jeg skulle så gjerne vært ute for å rydde og ordne litt bak i hagen. Jeg trodde vi hadde ryddet greit ved sesongslutt, men ved nærmere ettersyn ser det nesten ut som vi gav oss halvveis og aldri rakk noe mer før julaften brått kom.

Nå bare gleder jeg meg! For nå er februarmåned over og det er den siste vintermåneden for meg. For å holde motet oppe gjennom vinteren sier jeg stadig vekk til meg selv: “at bare februar blir ferdig og mars begynner….. Da kommer våren!”

Så 1. mars sitter jeg altså klar! Klar for vår. Klar for sol som varmer. Klar for blomster som spirer og mest av alt: Jeg er superklar for farger!

Farger er liksom selve symbolet på at våren er i gang. Jeg får nesten kløe etter sterke farger som blått, gult, rosa, oransje og grønt på denne tiden av året.

Det må være flere som har det sånn?

Som bare  sette en blomst på trappa, et ørlite tegn på liv, at sesongen er i forandring og at det går mot hyggeligere tider?

Jeg sjekker Yr hver eneste dag. Jeg håper selvfølgelig på full lottorekke. Altså bare røde tall og en stor gul sol på rekke og rad i stram giv akt.

Ved minste lille solstreif tenker jeg at: Nå er`n her! Endelig! Og jeg får ny energi til å ta “et tak” både her og der.

Inngangspartiet er det første som får en makeover! Bort med brunt, beige og grått. Vekk med sviblene, julelysene, konglene, de søte små røde eplene og alt som bare var sååå hyggelig før jul….

….og frem med fargene…..

….så våren kan begynne!!

Vakre Fritellaria (eller ruteliljer)

Det er klart at nedturen kommer som en kjempesmell når jeg våkner opp til et landskap så hvitt at det nesten svir i øynene. Hvitt er absolutt en farge jeg ikke ønsker meg i vårfargeskalaen min, men jeg vet at snøen sjeldent ligger lenge og innen arbeidsdagen er slutt er den nesten smeltet igjen. Heldigvis.

Det er jo litt sånn som marsmåned er da, litt lunefull og litt restefest. Sol, vår og full fest den ene dagen for så å våkne til snø, vinter og verste fyllesyken dagen derpå….

Men det som er sant er at dagene blir lengre, det blir lysere og vi nærmer oss en deilig tid for hver eneste dag som går…eller kommer..

Av klokskap og kunnskap vet jeg at minusgradene fortsatt lurer rundt hjørnet og selv om jeg gjerne skulle fylt alle krukker og kar med blomster i alle farger vet jeg å begrense meg til de sortene som tåler en støyt.

Løkblomster er en sikker vinner. Blomster som tulipaner, muscari (perleblomster) og fritellaria klarer litt nattefrost. Små fioler og stemor, bellis (tusenfryd) og primula tåler også kjølige netter godt.

Er du usikker på om det blir for kaldt, kan du legge et gammelt dynetrekk eller et tynt teppe over om natten. Eller du kan flytte de inn i gangen om natten.

Når jeg sier “litt nattefrost” så mener jeg ned til -5. Det er alltid litt avhengig av om det er vind i tillegg eller om de står beskyttet i inngangspartiet. Da tåler de faktisk enda litt mer.

De tåler uansett mer enn vi tror og selv om de ser litt “pjusk” ut på morgenkvisten etter en kald natt så retter de seg som regel fint opp igjen utover dagen.

De grønne vinterbuskene (Chamacyparis) jeg plantet i urnene før jul har overlevd vinteren og lever i beste velgående. De skal få stå i urnene til jeg kan få plantet de ned i det “grønne” bedet vi laget foran huset ifjor.

Så da sitter jeg her da og venter…..akkurat som bestemora mi gjorde

når ho gledet seg til noe……jeg venter på mer varme og sol….så får vi se da…. hvor lenge jeg blir sittende…

Idag er det ikke mye vårvær å glede seg over. Det betyr at jeg burde gjøre noe fornuftig inne istedet. Usj, det er jo det kjedeligste jeg vet så da spørs det om ikke det er noe som bare  bakes istedet……..

Uansett hva dere skal idag: GOD SØNDAG og gjør noe hyggelig! Livet er for kort til annet 😉

 

 

Hilsen Blomsterlise

 

 

#vår #planter #hage #fredrikstad #blogg #fredrikstadblomster #kjølshunn

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

13 thoughts on “Den som venter på noe godt…

  1. Jeg venter jeg også, Lise… Venter på våren. Og jeg kjenner faktisk at jeg er sur nå. For både ved å se ut av vinduet, og på hr Yr, så er det ikke noen slike varme grader å se frem til i den nærmeste tiden. Sukk!
    Men å se bilde av deg, med morgensveis, gjør livet lettere å leve. :-))
    Vakker du er!
    Ha en strålende søndag, Lisemor <3

  2. Huset på landet: Ha ha ha 🙂 Ja, meg i morrasveis er et syn for guder LIne 🙂 Ikke mange som nevner den da 😉 Ler godt for meg selv her… 🙂
    Og det været… Grumpf…
    Har dratt for lammelene, så slipper jeg å se den snøføyka. Usj og æsj. Jeg blir også sur! Potte sur!
    Men snart Line…. Deilig å ha noe å glede seg til og du har hvertfall noe å glede deg til!
    Så får vi bare håpe at det våres snart… 🙂
    Super søndag til deg <3 <3

  3. Gjett om jeg venter, sammen med deg og mange andre hageetusiaster. Hatten er det dårlig med, og det er like greit, for idag blåser det nordavind fra alle kanter. Men veldig koselig ved inngangspartiet ditt. Fornøyelig lesning som alltid 🙂

  4. Mette i Furulunden hageblogg: Takk for det Mette 🙂
    Ja, huff idag er det isende kaldt og guffent!
    Best å holde seg innendørs med andre hyggelige prosjekter 😉
    Men det må da vel snart komme noen virkelige fine dager ….håper jeg 🙂
    God og varm innesøndag til deg 🙂

  5. Herlig kommentar som du begynner med…å sitte å vente😉😉blir bragt tilbake mange år da, hvor nettopp ” de litt eldre” satt og ventet🤓Lo godt mange ganger da😄Nå er det jeg som sitter å venter😄😄og på våren selvsagt
    Herlige bilder du har og det kribler i fingrene etter å jobbe ute….prøvde meg på hytta nå, men det ble for kaldt😯😯
    Ha en flott søndag, midt i 5 mila til herrene😉😉

  6. Britt Grandahl: Ja, huff. Altfor kaldt til å holde på ute nå, selv med riktig klær. Går jo gjennom marg og bein.
    Vi får bare smøre oss med tålmodighet og vente på både sol og varme. Håper den dukker opp snart.
    Ja, ler når jeg tenker på bestemora mi altså. Hvordan ho satt klar lenge før avtalt hening…å ventet. Gledet seg sikkert….
    mila sier du? Jeg og ski er dårlig kombinasjon gett…
    Baker en kake og ser på den steke minutt for minutt istedet jeg 😉

    God sportsøndag til deg 🙂

  7. Koseligs av alt er jo å glede seg til noe. Tiden går jo så fort. I dag har du vel sol, så da kommer vårfølelsen fort fram igjen etter snøen. Jeg har satt ut litt minipåskeliljer og de klarer seg fint. Ha en vakker ny uke i den gryende vår. Vakkert ble det foran døra di!

  8. tepausen.blogg.no: Takk for det 🙂
    Idag er det jo sol og det merkes på både kropp og humør 🙂
    Så her er det bare å sette igang mens energien og solen skinner 😉
    Fin ny uke til deg 🙂

  9. natheless: Takk for det 🙂
    Ja, med solen kommer lysten og energien til å gjøre noe 🙂
    Tenk så deilig tid vi har i vente ja….. drømmer om en varm og deilig påske 🙂
    Ha en flott uke du også 🙂 🙂

  10. Nå er det blitt mandagskveld og enda en dag nærmere våren. Jeg lengter også etter vår, men vet av erfaring at vi må holde godt fast ved den, for den forsvinner så uendelig fort. Sommerukene enda fortere. Hvert år sitter jeg på denne tiden og lengter, lengter etter alt det gode som skal komme og glemmer litt at jeg lever i dag også. Ha en fin mandagskveld mens du venter.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top