Høyblokk i hagen.

Torsdag morgen våknet jeg før hanen rakk å gale.

Været var helt fantastisk så det var bare å tusle ut i hage med kaffekoppen og en meeeeget trøtt og motvillig Rolf…(han er en B-hund…liker å sove lenge om morgenen)

Selv om hagen minner mest om et “bombet horehus” (hvordan nå det egentlig ser ut….. 😉 )

Uansett da…. En stille, varm og deilig morgen…. hvor jeg egentlig skulle ha begynt med det store “få orden på hagen” Det innebærer imidlertid mye rydding, bæring, flytting, bæring, flytting og enda mer rydding!

Det fristet lite…eller overhodet ikke!!!

Istedet fikk jeg lyst til å lage noe..Jeg har tidligere laget noe jeg kalte for et borettslag. Det kan du isåfall lese om her

Denne gangen ble det mer en høyblokk..

.

Et armeringsjern og noen gamle terracottapotter som jeg har mengder av….litt jord, så var det bare å tre de på…..som markjordbær på et strå….

Potte på potte på potte……på potte…

Jeg har masse tykk og deilig takløk som har overvintret. De bare roper om å bli brukt i forskjellige miljøer her i hagen.

Om noen ikke vet hva en takløk er.(Sempervivum Tectorum)…så er det enkelt forklart: en sukkulent som overvintrer…tåler frost…er flerårig. Skjønner?

De formerer seg lett og krever ikke mye stell. Jeg bare tar noen små avleggere og legger de på et nytt bed eller i en potte med god og fuktig jord….. vips så har de rotsatt seg og er klare for å danne en ny familie med masse små barn <3 

Tykke, deilige, struttende små rosetter….

Vakre, ikke sant?

En annen elskelig og hardfør blomst er Klematis. Ikke bare la de klatre opp etter en vegg, men plante de i krukker og kar sammen med andre planter/ blomster. Jeg tror jeg har minst 30 stk rundt omkring her… Litt stusselig stod det en innimellom en vissen palme fra ifjor. Etter å ha gravd den forsiktig opp, plantet jeg den ned igjen med takløken.

Meningen er nå at denne skal slynge seg rundt, oppover og nedover som den eneste blomstrende i denne høyblokken etterhvert…(det er alltid en som skiller seg ut i en blokk eller borettslag, vet du……. 😉 ) Så blir det spennende å se hvilken farge blomstene har… (les: personlighet….)

En liten garnkule ble det også plass til….

Med vilje har jeg holdt meg kun til sukkulenter og takløk i dette bittelille morgenprosjektet. Det fordi de trenger lite vann og tåler en lang periode med tørke, om solen skulle innfinne seg over lengre perioder.

Rolf holdt meg med selskap og kom selvfølgelig med gode råd og innspill…….

Dette syns jeg var morsomt å lage, ikke tok det lang tid heller. 1 time fra jeg begynte til jeg var ferdig og siden jeg fortsatt har masse fine, gamle, slitte og mosebelagte terracottapotter til overs, skal du ikke se bort ifra at jeg lager en til 🙂

Men først må jeg få ryddet og sortert ut bak i hagen her altså…..! Ikke flere morsomheter og avsporinger før det er ryddet nå….

Ser du nøye på bildet over her…litt til høyre så ser du at jeg har brukt takløk til å tette en sprekk i trappa også….

Her er et litt nærmere bilde….

..så er det bare å håpe på det beste…at de rotsetter seg og klarer vinteren over. Disse er noen skikkelige tøffinger, så jeg tror det skal gå fint….

Dessuten var det gått råte i et terrassebord…som ikke lot seg bytte ut (…sa Henrik…) så da plantet jeg like godt litt takløk der også :)….

Der ingen skulle tru at nokon kunne bu…….

…så hvis jeg noen gang skulle finne på å bytte ut kællen….så blir det isåfall med en potte takløk….

Den er tross alt brukenes til alt <3

Uken og helgen har virkelig vist oss sitt beste av den norske sommeren og grillen har virkelig fått “kjørt” seg her hos oss.

I dag derimot, er det meldt ymse vær, men det betyr:

Perfekt hagevær!!!

God søndag <3 

Klem fra meg.

 

 

 

#korksterrasse #franskbulldog #hage #blomsterliseblogg #terracotta #armeringsjern #takløk #sempervivumimpectum #sempervivum #høner #hønerihagen #fredrikstad #kjølshunn #fredrikstadblomster #sukkulenter
 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Høyblokk i hagen.

  1. Herlig med høyblokka, jeg har bare en 4 etg,men vurderer en til og da kanskje høyere.Takløk er en fantastisk plante.Her i bedene går det mest i kattemynte og sommerfuglbusker,siden vi har fått kattunger 🐈🐈😃

  2. Så flott!!! Jarle ønsker seg sånn, og så på terracottapottene våre med et laaaang blikk! Men de bruker jeg i “urtehagen”. Så da var det bare å få fylt de opp. Skal nok se at det kommer en høy mørk, med gråstenk, den i butikken for å kjøpe terracottapotter og sukulenter.

  3. Hva du får til😉Du bærer jo navnet ditt med rette…flittig Lise ..her på stugan er det lettere overskyet, men godt og varmt
    Ha en flott søndag i hagen din…

  4. Britt Grandahl: He he 🙂 Men som jeg har sagt mange ganger…det er ikke alltid ting blir vellykket… Syns det er moro med Prøve-Feile-Lykkes metoden. Dessuten så blir alt mer spennende uten oppskrift 😉
    Høres nydelig ut med en “stuge” og solen betyr minst…det er temperaturen og vind som betyr noe 🙂
    Rett og slett nydelig vær for litt pusling i hagen 🙂
    Nyt søndagen 🙂

  5. Huset på landet: Ha ha…du hoppet over “flott”. Høy, mørk og flott med gråstenk 😉
    Tenker du var rask til å fylle de opp ja… 🙂 :)))
    Jarle må se med nye øyer på låven, i bod og garasje…og kanskje nede hos naboen…., så kanskje han finner mye å lage av 🙂
    Hvis ikke må han bare komme ned til meg… 🙂
    Alltid velkommen 🙂

  6. Marianne: 4 etasjer er høyt nok 🙂 Men ille moro å bruke alle de pottene til noe da 🙂
    Kattunger <3 <3 Åååh, så deilig. Hva er vel vakrere enn det 🙂
    Tenk om de bare hadde holdt seg små... ca 8 uker....da skulle jeg hatt mange og Rolf ville ha tatt til seg alle med det store hjertet sitt <3
    Fortsatt god søndag Marianne 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top