Hagemessa som endte med ny grill!

Full av forventning og iver, dro Henrik og jeg på årets hagemesse en Lørdag i April.

Her skulle det bli inspirasjon til årets hagesesong! Kanskje noen nye spennende planter? Tips og ideer til utforming…  Og selvfølgelig en liten titt på drivhus som jeg stadig går å drømmer om…

Det ble ingen av delene!!!

For etter å ha parkert ble jeg dratt mot en nyydelig matduft. I en rusmiks av matos og synet av Bent Stiansen bak en høyglanset, sort og sexy kulegrill.var jeg solgt!

SONY DSC

Det ble ny grill! En stor og flott kulegrill! På bord! Med hjul! Med termostat! Med tidsur! Til kull, men med gasstenning! Med rotisserie (usikker på hvordan det skrives, men en sann pinne som går rundt og rundt med kjøttet) Jeg sier det, jeg…: Ente no dritt akkurat, nei!

Med stjerner i øya og vann i munn, reiste vi hjemover igjen like glade og fornøyde som da vi kjørte innover. Med vidunderet godt stappa inn i baksetet på bilen!

Henriks gode humør forsvant imidlertid fort da grillen skulle skrus sammen…. Mye unødvendig stygg ordbruk, sukk og stønn…”offing og æssjing”

SONY DSC

Det som virket så fantastisk for bare noen timer siden, var nå blitt til en utrivelig ettermiddag!

Her har han snudd ryggen til og gått ut i streik…eller en pause for å telle til 10…..(les: hundre)

SONY DSC

Her er gode råd…….en kald øl!… og som den gode og pliktoppfyllende kona jeg er, hentet jeg en iskald arbeidspils til han….

…før jeg satt meg godt til rette og skrøt uhemmet av han! Det hjelper alltid 🙂 Grillen ble tilslutt skrudd sammen, ingen deler til overs så nå er det bare fryd og gammen og solskinn igjen 🙂

Med ny grill kommer lysten til å prøve noe annet enn pølser, burgere og mer eller mindre marinerte kjøttstykker…

Så idag ble det: Pizza…a la Kjølshunn…

Først må pizzadeigen lages (9 dl ekstra fint hvetemel (Tipo eller pizzamel), 6 dl lunkent vann, 1 pk tørrgjær, 1 ts salt og litt olje (ca 1 dl). Bland i kjøkkenmaskin og sett til heving ca 45-60 minutter.

Før jeg startet på deigen måtte jeg fyre opp grillen, så det ble klart til deigen var ferdig hevet og legge i pizzasteinen så den ble brennende varm.

Deigen skal forøvrig være litt løs, myk og god 🙂

Husk å bruke masse hvetemel når du baker ut bunnene ellers vil det bare sette seg fast. Bruk kjevle eller fingrene til å dra den utover.


I mangel på pizzaspade duger min mormors gamle kjelelokk utmerket som “spade”.

Så var det det evinnelige fyllet da! Henrik var på sommerfest med jobben så det var guttene og meg. Selvfølgelig taper jeg kampen: “vi tar det enkelt” og må steke tacokjøttdeig til dem.

Så guttene får ost, tacokjøtt og nachoships på sine mens jeg går for en mye enklere variant, nemlig kun ost og tilsetter spekeskinke, sitron og god olivenolje etter den er ferdigstekt.

Mens pizzaene steker på høy varme får jeg besøk….. 

….av denne dua.

En “Påfugldue” Kosing? Litt ung enda, men etterhvert vil halen (stjerten?) stå opp i en flott bue som hos påfuglene (derav navnet)

Og med pizzaene klare, kom også sola. Hurra! Da var det bare å nyte maten, en iskald øl for så en liten powernap med Rolf på solsenga.

Bon Appetit!

Så med dette vakre bildet (av dua til Henrik 😉 ) ønsker jeg alle en deilig søndag! 

Og har du ingen planer…., så lag ingen heller!

Som Baloo sier:

“Ta livet som det faller seg.

Ja, ta det som det faller seg!

Gi blaffen i bekymringer og strev……..”

 

Klem fra Blomsterlise <3

 

#hage #pizza #grill #weber #webergrill #mat #fredrikstadblomster #fredrikstad #kjølshunn #korksterrasse #franskbulldog #due #duer #påfugldue #matglede

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Hagemessa som endte med ny grill!

  1. Herlig,Lise! Ingen planer her i dag heller☀️👍nyt søndagen! Pizzaene så lekre ut!👍

  2. tepausen.blogg.no: Hei 🙂 Takk for det! Grillen er allerede blitt mye brukt…er en av de som går hardt ut med grilling og blir drtt lei i midten av sesongen :)) Duene er vakre <3 og pynter opp hagen. God kveld til deg også 🙂

  3. Hilde Johansen: Så deilig med sanne dager Hilde 🙂 Bare ta det som det kommer og som man har lyst til 🙂 Søndagen har gått unna i en fei…med planting, solpauser, litt kald drikke og grilling, selvfølgelig 🙂 Fortsatt god kveld til deg også <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top