Mat

Bedrøvlig men ikke bedervet på biff :)

Atter en gang har kjøttsuget meldt seg.

Da er det kun en perfekt stekt biff som kan mette meg!

Men jeg er altså sååå dårlig på å steke biff og uansett hvor mye jeg googler og leser om “1-2-3 stekekurs for biff”, “biff for dummies” eller “biffskolens ABC” så blir biffen aldri perfekt og jeg blir aldri helt fornøyd.

Den skal ikke være blodig og den skal ikke være gjennomstekt.

Altså skal den være medium. Kan det være så vanskelig da???

Jeg tror jeg vet hvorfor jeg ikke får dreisen på det. Utålmodighet!

Alt skal gå av seg selv og alt skal helst gå fort 😉 Er nok noe i det med hastverk er lastverk 😉

Uansett, biff ble det!

Som tilbehør brukte jeg filodeig (for første gang), som jeg fylte med sopp/spinatstuing, potetstappe av mandelpoteter og ristet grønnkål.

Her ser dere alle ingrediensene bortsett fra grønnkålen som allerede stod i ovnen (bland med litt olivenolje og litt salt, stek i ovn 175 grader i ca 10 min)

Legg den på tørkepapir etter steking så holder den seg sprø og god.

Så var det den ukjente filodeigen. Der klipte jeg opp firkanter, penslet de med olje og la de ned i smurte muffinsformer.. 4 lag oppå hverandre brukte jeg.

Stekes i ovnen på 200 garder i 10 min. Følg med så ikke de blir for mørke, det går ganske fort.

Jeg brukte en chiliolje jeg hadde. Merket ikke så mye chilismak, så vanlig olje eller smeltet smør funker nok like fint.

Skyll spinaten i kaldt vann og la det renne godt av. Bruk hele den store posen, det blir ikke mye igjen når den blir varmebehandlet.

Jeg brunet kjøttet på hver side, saltet og pepret….og stakk et steketermometer i midten og stekte de i ovn på 100 grader til kjøttet viste 60c.

(ja, jeg gjorde det selv på disse små, tar ikke sjangsen på stekepanna etter alle mine tidligere altfor seige og tørre biffbommerter)

Mens kjøttet stod i ovnen hadde jeg akkurat nok tid til å frese hvitløk, løk og kantareller.

Ta unna noen pent stekte kantareller til garnityr.

Ha oppi spinaten tilslutt og la det frese bittelitt til det krymper.

Hell over godt med kremfløte og la det stå å småputre. 

Jeg hadde en chevre liggende og den brukte jeg litt over halvparten av i stuingen. Både for å få litt tykkelse og for god smak.

(dagens innrømmelse:Jeg var nok litt raus med kremfløte så sausen tyknet ikke like mye som jeg ønsket…, da er Maizena grei å ha 😉 )

Skrell de kokte potetene, varm opp smør og fløte i en kjele og mos dette til en grov eller fin mos.

Så gjenstår det bare å legge opp og jeg vet jo at det ikke skal overlesses på tallerkenen. Allikevel er jeg så sulten at det å begrense seg er vanskelig.

Jeg har ikke annet valg enn å velge de smale tallerkenene! Da begrenser det seg selv!

Plasser koppen med filodeig, legg på en klatt med potetmos, skjær kjøttet i passende skiver, Fyll i stuingen, strø godt med ristet grønnkål og pynt med noen pent stekte kantareller.

Og slik så det ut 🙂

Mektig mat men gud så godt!

Tenk denne retten tror jeg kunne vært perfekt med en eller annen viltkjøtt. Indrefilet av rådyr, for eksempel….

Dessert hadde jeg ikke planlagt men hva gjør vel det, når det ringer på døra og naboen står der med nybakte cupcakes med sitron og limetopping <3 <3

Snakk om perfekt timing 🙂

Jeg skjønte nemlig ganske tidlig at naboen var en dyktig kakebaker og selvfølgelig meldte jeg meg raskt som kvalitetssikrer og prøvesmaker 🙂

Lurt 😉 ikke sant?

Så tusen takk Aud Helen for nydelig dessert som var både søt og frisk på engang 🙂 

Perfekt avslutning på middagen 🙂

Biffen ble bra den men det går på lykke og hell og denne gangen var jeg altså heldig.

Jeg trenger å øve meg mer på kjøttsteking så foreløpig er det bare Henrik som får biffservering her i huset.

Skal jeg lage dette en gang til gjester, vil jeg nok bruke kyllingfilet. Trygt & godt 😉

Ps:…..skal kanskje ikke stole helt på tid og grader i dette innlegget, da jeg var godt igang med et par glass rødvin under matlagingen. Ganske mye som skulle stekes og kokes på samme tid….men det er sann ca riktig 🙂 🙂

Nå skal jeg pelle meg ut og rydde litt rundt dørene.

Ukas prosjekt blir å bytte ut en sliten sommer i bakhagen med en frisk høst på trappa….

 

Med disse kuule dreneringsrør i tegl 🙂

Men det får bli neste ukes hage- blogg 🙂

Været er jo helt fantastisk og sola varmer!

Nyt dagen!

 

God søndag 🙂

 

Klem fra Blomsterlise

 

#biff #filodeig #kantareller #høst #sopp #korksterrasse #cupcake #fredrikstad #kantarellstuing #godmat #lørdagkveld #dreneringsrør

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Bedrøvlig men ikke bedervet på biff :)

  1. Himmel og hav!!! Jeg skjønner nå at vi er alt for lite på besøk hos dere, for dette har jeg ikke smakt.
    Men som alltid blir jeg inspirert! Og nå skal jeg tilberede grønnkål for første gang i mitt liv. :-))
    Du får høre resultatet selvfølgelig! :-))
    Klem

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top