Den femte årstida.

Jeg er nesten alltid klar for en ny årstid…. vår, sommer, høst, jul og vinter. Vinter er den jeg liker minst, derfor har jeg laget min egen årstid for å gi meg selv en mykere og hyggeligere overgang fra høsten. Så slipper jeg å gå rett fra høst til vinter.

Fra begynnelsen av Oktober og til og med 26.desember er for meg den 5 årstiden og jeg kaller den bare for Jul. Enkelt og greit.

Det er litt diffust når i oktober den juleårstiden starter….er det nydelig høstvær begynner den sent, men er det kaldt, grått og minusgrader, ja da begynner den tidlig. Stort sett varer den i ca 2 måneder Det er jo min egen årstid så den gjør jeg som jeg vil med og når det passer for meg. Jeg har definitivt begynt på den årstiden nå for her har hagestua fått seg en skikkelig julevask og julemagasinene med tips, ideer og oppskrifter har vært i hus i mange uker alt.

Hagestua har fått seg en real omgang med såpe og klut og lampene i taket skinner som aldri før. Her i hagestua er altså julevasken ferdig og det eneste som gjenstår er litt mose, granbar og kanskje ei “bittelita” julekule her og der 😉

Kun avbrutt av en skogstur når været har tillat det, er det rydding og rengjøring i hagen jeg stort sett har brukt helgene til. Hvertfall mens det har vært dagslys. Det er ikke lange dager så skal jeg få gjort noe må jeg stå på startstreken med en gang jeg har en mulighet.

Forrige helg fikk vi gjort mye og da det endelig var tålig ryddet og bålpannen var kommet på sin plass var det bare å få kjøpt litt lyng og få plantet litt rundt omkring. Det er rart med det, når alle sommerblomstene visner ned og trærne står der uten blader så blir det litt nakent, fargeløst og stusselig.

Så da var det bare å plante i vei. og etter bare et par minutter så skjønner jeg hvorfor det er litt i seneste laget å plante nå….

 

…… fingrene ble stivfrosne av iskald jord, nesa rant og føttene var stivfrosne. Brrrrrr…..,

men det ble veldig pent og hyggelig når jeg var ferdig.

Mosa har jeg lagt der av to grunner. Den ene er at jeg syns det ser veldig pent ut med det grønne mosedekke til den burgunderrøde lyngen. Den andre grunnen er at jeg har plantet masse løk oppi kassene og innimellom lyngen. På toppen av jorda har jeg lagt plastikk for at jorden ikke skal ta til seg for mye snø og vann. Da er det stor sjans for at løkene blir bløte og råtner. Så for å kamuflere den stygge plastikken på toppen av jorda, legger jeg tett i tett med mose for å kamuflere det stygge og for at det skal se pent ut.

Etter at planting av lyng og løk endelig var ferdig var jeg stivfrossen. Det absolutt beste ville ha vært å lagt seg til tining i et varmt og deilig badekar. I stedet ble det det nest beste….

Bålpanne og et lite glass rødvin. Dette var forrige uke….

…denne uka har det vært vindusvask i hagestua som har blitt prioritert, men uansett så ble det bålpannepause. Og mens jeg satt der så tenkte jeg at vi like godt kunne ta frem vinterlysene og sette på de også. Legg merke til at jeg kalte de for vinterlys. Så lenge det ikke er lysende nisser og sleder, men bare pene lys som lyser opp i denne mørke årstiden så gjør det vel ingenting å starte tidlig syns jeg. Uansett så gjør jeg det.

Bak i hagen her er det ingen som ser de uansett så da kan det jo ikke være til irritasjon for noen tenker jeg.

Som vanlig var det ikke gjort på et øyeblikk å finne de frem, selv om jeg var ganske sikker på hvor i garasjen jeg hadde lagt de i våres. Henrik var av en helt annen oppfatning og mente at han hadde lagt de i kjelleren…..

Tilslutt dukka de opp ( i garasjen selvfølgelig ;)) og vi fikk satt i nye batterier og snurra de på.

Meningen var i grunn bare å gjøre de klare til litt senere denne måneden, men så ble det mørkt og når jeg så hvor koselig det ble med alle de lysene så……ja så hvorfor ikke?

Spørs om ikke jeg må skaffe meg enda noen flere lyslenker, ja…. Jeg fant noen mørke kroker og kriker bak i hagen som absolutt hadde fortjent å få skinne litt i mørketiden.

I dag blir det enda litt mer rydding ute i hagestua. Det er helt utrolig, men det blir bare mer og mer rot, jo mer jeg rydder. Skal jeg få noe nytt inn så må noe ut. Sånn er det bare…

Etter det skal jeg sitte der og bruke noen timer på lekser mens jeg venter på at lysene skal slå seg på. Timeren er stilt inn på 6 timer fra kl 17. Så da lyser det fra 17-23 hver kveld….

Julekanalen P7 Klem kommer garantert til å være på og kanskje blir det en gløgg også.

Herre min hatt…..blir`e kosere nå, så vet ikke jeg åssen det skal gå 🙂

God søndag <3

Klem fra Blomsterlise

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “Den femte årstida.

    1. Tusen takk 🙂 Ja, det er viktig å starte kosen tidlig for å unngå stress <3 Takk o takk og riktig god November og førjulstid til deg også <3

  1. Herlig. Ja, den årstiden liker jeg også, juletiden! Jeg har allrede spilt till julemusikk og drukket julebrus. Ha en fin søndag! 🙂

    1. Ååh jaa, ikke sant <3 Viktig å begynne tidlig om vi skal kose oss…ellers blir det bare stress 😉
      Fortsatt god søndagskveld til deg og takk for hyggelig kommentar 🙂

  2. Ååååå så mange flotte ideer du har og kommee med Lise 👏🏻❤️👍🏼 Får jo førjulsstemning av deg. Jeg er veldig glad i julen selv og advent er jo topp🌟⭐️ Fint å få fram lys i denne mørke tia . Fine gjøremål med ei pause ved bålet med litt toddy mmmmmm🔥☃️💥 jeg har hvert på jobb idag men skjønner st jeg snart må finne frem noen lys og skinnfell ute hehe🌟💥❤️🔥god søndag herlige Lise .

    1. Tusen takk Marit <3 Ja, jeg er juleelsker på min hals vet du. Men nå har jeg akkurat lært av min gode venninde Line at vi skal ikke kalle det for julebelysning men mørketidsbelysning 😉 Det var lurt. Koser meg med en cider nå (lader opp til Londonturen) I dag ble det ikke bålpanne, men eksamensforberedelser 😉 Det må til. Fortsatt god søndag Marit og takk for hyggelig kommentar…alltid <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top