En sikker vinner.

Da tenker jeg ikke akkurat på de norske utøverne i OL.

Nei, jeg tenker selvfølgelig på mat.

En god gammel klassiker, nemlig Biffsnadder.

Personlig er jeg ingen stor fan av bearnaise så min variant er med en tykk fløtesaus istedet.

Dessuten sparer jeg en ekstra kjele ved å droppe bearnaise og istedet lage sausen i stekepanna.

Det er enkelt og godt…dog ikke helt kalorifattig.

Som det Vektklubb medlemmet jeg er så har jeg valgt å bruke lett fløte til sausen og jeg har redusert mengden fløte til et bittelite glass istedet for en hel boks med kremfløte som jeg vanligvis ville ha brukt.

Det ble ikke mindre godt av den grunn…

Vel vel, du trenger i så fall dette til 4 personer:

600 gr biffstrimler (bruk ytrefilet eller mørbrad. Kjøp det kjøttet som er mørkest i fargen. Det er gjerne mest mørt)

8-10 sjalottløk

2-3 hele kinesiske hvitløk

rød paprika

10 store sjampingoner

8 medium store poteter

1 maggi kjøttfond cup

dl fløte (hvis du vil gjøre den med mindre fett så bruk lett matfløte)

soyasaus, honning, salt og pepper (og gjerne balsamico eddik og fersk timian)

Start med å fylle en bolle med varmt vann til løken. Den blir så mye lettere å skrelle hvis den ligger i varmt vann 10 minutter først.

Sett ovnen på 200 grader.

Skjær potetene i skiver, staver eller båter.

(Altså tilbehøret kan jo varieres. Her kan du ha både fløtegratinerte, pommes frites, hjemmelaget potetstappe eller ris for den sakens skyld)

Salte og pepre, ha litt olje over og ca 1 dl med flytende honning…og gjerne timian. Jeg elsker timian til potetretter.

Bland godt og ha det over i en ildfast form.

Inn i ovnen i ca en halv time. Vil du at potetene skal få en litt mørkere farge eller en litt mer “crunchy” overflate, skrur du opp varmen de siste 10 minuttene.

Så begynner resten av moroa.

Kutt paprikaen i store biter, varm opp litt olje og stek de med skallet ned. Ikke vær redd om de blir litt hardt stekt. De skal få en litt svidd stekeskorpe, men fortsatt være crispy i konsistensen.

Ta de over på en tallerken mens du fortsetter med soppen.

I en annen stekepanne….(den store som du skal lage hele retten i ) steker du løk og hvitløk…..

…før du har i kjøttet og steker videre.

Soppen blir ekstra god hvis du steker den med salt og pepper.. 

Hell på 1 dl med balsamicoeddik.

La det koke inn til all smaken er i soppen……

Da ser det slik ut. Dette kan brukes til tilbehør til mye forskjellig. Jeg lager det også som en egen rett hvis jeg har tapas. Kjempegodt!

Så var det sausen til kjøttet. Krydre med salt og pepper, hell over 2 dl vann, 1 Maggi Beef fond cup, 2 ss soyasaus og lar dette koke opp. Så heller du over fløten. 

– om tilfellet er at sausen ikke har en pen nok farge så kan du bruke en liten “dæsj” sukkerkulør. Det gjør jeg.

 om tilfellet er at sausen ikke er tykk nok så bruk litt jevning (maizena)

Så har du soppen og paprikaen på toppen. Jeg blander aldri soppen og paprikaen i sausen. Dette fordi paprikaen vil bli bløt og myk i konsistensen og soppen vil miste den fantastiske smaken fra balsamicoen. Dessuten har det noe med det visuelle å gjøre. Det ser rett og slett penere ut om det blir dandert på toppen som garnityr. Det skal se ut som en god biffsnadder og ikke som en lapskaus….

Pynt gjerne med litt friske og ferske urter…Jeg fortsetter med timian selvfølgelig.

Jeg serverte med salat og brokkoli. Selvfølgelig ikke nødvendig, men nå har det seg slik at istedet for å spise to porsjoner for å bli mett (som jeg vanligvis ville gjort) prøver jeg å mette meg med grønnsaker og salat for å minske mengden kalorier… 

Uansett så er jo ikke dette slankemat akkurat, men det er heller ikke det jeg prøver på. Jeg prøver faktisk bare å fortsette å lage god mat, men redusere innholdet av sukker og fett samtidig som jeg skal spise like god mat som tidligere.

I dette tilfelle var det ikke noe problem. Jeg tror ikke noen ville gjettet at dette var en rett uten smør og med lett matfløte….

Bon Apetitt <3

Apropos det evinnelige snakket om vekt og fett så har det seg slik at jeg nå har gått ned 5 kg. Fortsatt skal jeg ned 5 til.

Jeg vet at ingen tror meg når jeg sier at jeg har gått opp 13 kg på et år!! Jo, det er helt sant. Det ligger kun rundt hofter og mage Det ser ut som noen har tredd på meg en tønne.. Det er den forbannede overgangsalderen som er i gang i kroppen. Kroppen min forbrenner rett og slett ikke som den har gjort tidligere. Det vil si at jeg  spise mindre og jeg må bevege meg mer for å holde vekten i sjakk.

Det er neimen ikke lett skal jeg si! For en som elsker mat og nærmest har kunnet spise ubegrenset med hva jeg vil….til å måtte legge inn alt jeg spiser i mål og mengde, men det hjelper å holde en oversikt.

Jeg lider egentlig ingen nød altså…..jeg spiser godt, er mett og jeg skeier ut med både snop og et (les 3) glass rødvin. MEN ikke hver dag 🙂

Målet er heller ikke å gå raskest mulig ned i vekt, men lære meg til å begrense meg så jeg egentlig kan spise hva jeg vil…med måtehold…sukk….

Det skal uansett bli flere utskeielser denne helga…. Stekte kyllinglår med risotto, parmesan og bakte tomater i dag…..og den gode gamle klassikeren…. Flesk og duppe på søndag. Mmmm, det er godt det <3 Skal det være overkommelig så blir det en tur på en mil både idag og i morgen.

Det tenker jeg Rolf blir glad for….. 🙂

Nyt god mat og sport eller hva dere nå har tenkt til i helgen!

 

God helg

Hilsen Blomsterlise 🙂

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#biffsnadder #fløtesaus #maggi #vektklubb #blomsterliseblogg

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “En sikker vinner.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top