Stridens kjerne.

Nå trenger jeg hjelp! Fra dere.

Her i huset er det nå en aldri så liten disputt eller uoverennstemmelse…..

Jeg har en liten (les: stor) diskusjon med Henrik angående hagen og prosjekt “drivhus” til sommeren.

Her skal altså selve drivhuset, orangeriet, utestua…kall det hva du vil…stå.

Ferdig gravd i fjor, bare å kline til med de siste 99% som gjenstår i år.

Stridens kjerne er nå som følger: Inngangspartiet til selve huset.

For å få det til slik som jeg vil (og den eneste riktige måten, selvfølgelig) må passasjen gå gjennom dette gjerdet…(og plattingen som er der under snøen)

For å se for dere hva jeg mener kan dere se på dette bilde

(bilde fra Pinterest)

Det er ikke mye ved dette bildet som kommer til å ligne vårt hus, men gangveien, stien eller passasjen er det jeg vil dere skal se på (som dere kanskje allerede nå skjønner, legger jeg all min lit til dere og flertall til min fordel..)

Vi er jo stort sett enige om det meste og drivhuset (orangeriet, utestua osv…) Plasseringen er klar.

Materialet er bestemt, vinduene er klare, flisene inne er i orden….og selvfølgelig er hele huset innredet oppi mitt hode allerede (ingen hadde vel trodd noe annet…)

Men altså…..passasjen…inngangspartiet…(nå må vi fokusere her…)

Litt av plattingen/terrassen må bort, for fra her jeg står når jeg tar bilde vil jeg det skal gå en stenbelagt sti med et langt blomsterbed på hver side….

Skjønner??

Med hull tvers gjennom gjerdet…eller antageligvis blir hele gjerdet fjernet og så får jeg heller finne en annen løsning som en blomsterportal eller lignende…

Det er ikke problemet…..

Problemet er at Henrik nok en gang setter seg på bakbeina…(eller ræ…, som jeg ville sagt)

Han nekter å fjerne deler av plattingen og gjerde.

Jeg i mitt stille (og mindre stille) sinn, vet at det er fordi han er redd for at jeg skal ta av og da blir det myyyye ekstra jobb for han 😉

Her har jeg tegnet det jeg mener (en veldig kunstnerisk skisse, vel og merke..)

Det røde i midten forestiller stien i en eller annen form for stein eller grus og det grønne på hver side skal bli store staudebed med grønne busker, vekster og blomster i forskjellige størrelser.

Usikker på om dere klarer å leve dere inn i det…(det blir som å komme inn i mitt hode…det kan fort bli mye for noen og enhver…)

Men tatt i betraktning av min enkle men detaljerte skisse så får dere nå se inspirasjonsbildet en gang til…

Se forøvrig bort fra plantesorter….det er selve planen jeg er ute etter å få deres stemme på…

Hjalp det nå?

Selvfølgelig er det en ting til …..og det er det hersens treet som står i veien.

Dette….(prøv å ikke fokuser på at jeg glemte å rydde inn parasollen før vinteren kom….det er nemlig en vinterparasoll som beskytter oss for store mengder snø når vi sitter ute vinterstid…)

Treet er kjempefint på sommeren. Nydelige rosa kirsebærlignende blomster. Jeg har ikke noe bilde jeg kan vise dere, men det kan ligne noe ala dette

SONY DSC

Helt nydelig i blomst som varer i 3 dager……..i 3 dager…….! Hva er det for slags blomstringstid??

Etter det blir alt brunt og resten av sommeren drøsser det brune, visne blomster som legger seg på puter og andre pene blomster før det råtner inn og lager stygge flekker. Dette treet har vært til stor irritasjon i mange år, men jeg har ikke klart å overbevise Henrik om at det  bort.

Nå derimot syns jeg at jeg har en god nok grunn. Det kan rett og slett ikke stå midt i veien for inngangspartiet til drivhuset(hvis jeg nå bare kan få han til å gå med på planene..)

Det var det! Hva syns du? Får jeg flertall idag så tror jeg at jeg skal klare å få han til å snu i saken 🙂

Det han selvfølgelig ikke vet enda er at jeg har tenkt å spørre om han kan lage et slikt bord til meg…….

(bildet fra Pinterest)

Nå syns sikkert noen at jeg er fryktelig kravstor og ønsker meg urimelig mye fra Henrik……..og det gjør jeg!

Men for å bevise at jeg ikke “griner” meg til absolutt alt jeg ønsker meg….så har jeg ikke vist han bildet av dette drivhuset…….

…som jeg egentlig ønsker meg.

(bilde fra Pinterest)

Det hadde vært noe å ha i hagen det!

Men som sagt, jeg kjenner min begrensning ……og Henriks 😉

Sukk……….

 

Med ønske om en strålende søndag håper jeg på stemmer i fleng…i min favør, selvfølgelig <3

 

Klem fra meg Blomsterlise 🙂

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Stridens kjerne.

  1. Så KLART!!du må vinne denne Lise.Forskjellen på deg og Henrik er jo at du evner å se hvordan det ferdige resultatet blir(Det gjør du jo alltid 😉) Et tre som blomstrer i 3 dager er jo bare tull å ha.Det vil egne seg bedre som nøring…Tror hagen blir “mykere” med en sti.Vekk med gjerde og opp med blomsterportal
    God søndag til dere
    Og bare til orientering:Norge har pr d.d .9 gull 9 sølv og 5 bronse 👏👏

  2. Marianne Haugdal: Jaaaa, ikke sant 🙂
    Jada, jeg kan se for meg alt jeg…til og med hvilke blomsterslag som skal plantes på hver side av stien 🙂
    Jada, han blir mer og mer medgjørlig for hver gang jeg messer med han…tror han begynner å få et bildet av hva jeg mener nå 😉 og med alle kommentarer nå så har han vel ikke noe valg lenger 🙂
    Blomsterportal ja…, det blir nyydelig vet du <3
    Og hva angår medaljer....Sier du det altså. Har vi virkelig tatt så mange???
    Ikke sett et eneste minutt jeg...boikotter uten Petter Nordtug! Om ikke jeg syns selve sporten er interessant så er hvertfall hann kjekk å se på...og kuul 🙂 🙂

    Kos deg med sport og OL...og hils Beate 🙂

  3. frkfrontend: Absolutt..til at det både er mye jobb og blir bra 🙂
    Men noe skal man jo finne på en vår og sommerdag 😉
    Ikke sikkert vi rekker alt i år, men veldig hyggelig om vi kommer i gang og så får vi ta det vi rekker og heller fortsette neste år igjen 🙂

    God søndag til deg 🙂

  4. Huset på landet: Ha ha :))))

    Men, jeg vet at du er enig med meg 😉
    Og det har Henrik blitt også. Nå er han så enig at skulle nesten tro det var han som kom med forslaget.
    Så ikke tenk på det…hvis du skulle trenge min stemme ved en eventuell disputt mellom deg og Jarle……

    Glad i deg også… <3

    God helg 🙂

  5. Hei Lise!
    Ser at dette innlegget er ca 14 dager gammelt og da regner jeg med at Henrik har resignert or leeeenge siden😂
    Må ha sånn sti… herregud tenk p nydelig det blir a… og dessuten er sånne plattingen veldig glatte i gitte værsituasjoner, sp det er bare vinn vinn og fjerne dem før man går på røva😘

  6. Ann Christin: Ha ha, ja han har overgitt seg nå og er i full gang med å planlegge mine forslag 🙂
    Kvinnelist, sier jeg bare.
    Men det skal du ha…det var jaggu et godt poeng med de glatte terrassebordene….de er jo livsfarlige i regnvær som vi jo har nok av her i landet.
    Det skal jeg uansett bruke som et ekstra argument når han banner og sverter mens han legger sten…når vi kommer så langt 😉 😉
    Bare å glede seg til våren nå-den kan ikke komme fort nok 🙂

    God søndag <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top