Oppi gryta smelter smøret …..

Det er jo litt sånn at lysten på diverse mat kommer i de forskjellige årstidene.

Joda, det hadde sikkert gått an å fyra opp grillen i Januar, men det frister lite og er for min del forbeholdt sommeren.

Januar og februar er typiske grytemåneder for min del. Alt som er godt opp i en gryte og vips har du verdens beste middag til både hverdag og fest uten altfor mye anstrengelser.

Jeg er sikker på at det finnes tusenvis oppskrifter som heter Beuf Beourginong!

Beuf Bourginong. Beef Bourgong. Biff Bourgeong. Boeuf Bourguignon….osv osv….i all verdens stave og skrivemåter…

..og like sikkert som alle skrivemåter, finnes det en utgave å lage den på!

Blås i alle andre oppskrifter og prøv på denne i stedet.

Ja, det mener jeg virkelig…for ikke bare er min oppskrift enkel..-den er superenkel! Og utfallet blir fantastisk!!

Du trenger dette til 4 sultne personer:

500-700 gram oksekjøtt

300 gram bacon

15-20 småløk

5 hele (kinesiske) hvitløk

5 store eller 20 små sjampingong

1 pakke små poteter

2 bokser med gode hermetiske tomater

2 stk MAGGI fondcups

En flaske rødvin (halvparten skal i sausen og halvparten skal til kokken)

Start med å skrelle løk (men ikke dele eller kutte de)

Jeg legger løken i en bolle med varmt vann. Da løsner skallet og de blir lette å skrelle.

Fres løken med bacon. Del hvitløkene i 4 og ha de opp i gryta.

Mens dette står å steker seg blankt og pent setter jeg på stekepannen til kjøttet.

Stek kjøttet i litt store biter. Jeg lager denne gryta på all slags oksekjøtt som trenger litt koketid. (altså ikke indrefilet da..)

Krydre kjøttet med salt, pepper og paprikapulver og ha det over i kjelen.

Nå kan du helle over de to boksene med hermetiske tomater (jeg bruker hermetiske cherrytomater)

Så er det soppen sin tur til å få seg en omgang i stekepanna.

Stek de godt på alle sider. Krydre også de godt med salt, pepper og paprikapulver.

Helt til slutt heller du over en dl med balsamicoeddik og lar de surre litt i den kraften før du heller alt sammen over i gryta.

Sånn….nå er det meste ferdig faktisk….da er det bare å helle over en halv flaske med rødvin……hakke litt fersk timian å ha oppi….

….OG ha i 2 stk av denne geniale fonden. Absolutt den beste kjøttfonden. For dere som ikke syns det er enkelt å lage god saus er dette et must i basisskuffen. 

Her er et bilde så vet dere hvordan den ser ut neste gang dere er på handletur. Viktig at det er Maggi. Jeg handler den på Meny.

Når gryta har putret en halvtime (og du har vasket opp stekepanna, ryddet og vasket kjøkkenbenken) er det på tide å ha oppi potetene. (og har du et laurbærblad så legg det oppi også)

Så er det på med lokket og la det småputre ca 1,5 time til…eller til kjøttet er mørt.

Se på den pene kjelen a!

Kostet på meg ny kjele. Med glitter… Jeg tror jeg dåner, jeg altså. Hvit emaljert med glitter…… På kjelen skal fint folket kjennes, ja… 🙂

Vel vel, nok om kjelen (med glitter, faktisk) 🙂

Etter ca 2 timer med fantastisk matduft i huset er det endelig klart.

Tomatene, hvitløken og baconet har kokt seg helt i “filler” og bare omdannet seg til en tykk og god saus helt på egenhånd.

Så da er det bare å nyte en deilig, varm og smaksrik vintergryte….

Mmmmmmmm… <3

Bon Apetit!

(Nå skal det sies at denne kan like godt lages med for eksempel kylling. Da ville jeg i så fall brukt kyllinglår med bein for å få mest mulig god smak…eller faktisk også høne…høne er fantastisk kjøtt til grytemat…og billig)

Idag har jeg bedt med meg kællen min på Oslotur. Vi skal ta toget til Oslo og besøke Mathallen. Der har jeg ikke vært og jeg gleder meg som bare det!

 

God søndag til deg!

Klem på begge kinn fra meg Blomsterlise 🙂

 

 

 

 

 

#boeufbourguignon #biffburgund #gryte #biffgryte

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top