Når enden er nær….

…er vinteren snart her!!

Det starter så bra.

Rett og slett deilig, vil jeg si…..!

Rydder ut hagemøbler mens solen begynner å varme.

Finner frem krukker og kar og planter i vei.

Ikke det at jeg har telt alle pottene altså…..men det må minst være hundre stykk…….

…og alle skal jo ikke plantes i med en gang heller. Det er jo det som er litt av sjarmen. Noe tilhører de tidlige plantene, noen er sommerplanter….noen er impulskjøp…noen er “må ha” planter og noen er “trenger å bli reddet” planter fra butikken.

Ja ja, sånn ser det hvertfall ut når jeg begynner. Rot, rot og atter rot…men det er sjarmerende rot, synes jeg da 🙂

Det er tross alt små deilige planter som skal bli store og kraftige busker. Med riktig stell og pleie, vel og merke.

Planter det ut og venter hysterisk på sol og varme så de kan vokse og gro……

Gæærnt er det med for mye sol og gæærnt er det med for lite sol. Noen blir fantastiske og noen bommer jeg fullstendig på.

Mens jeg går her å surrer med vannslangen og gjødselflaskene mine går det tilslutt opp for meg at sommeren faktisk er over…

Klokkeranka som jeg har hatt for første gang dette året skal nå fryse og dø…

…ikke så gæli at det ikke er godt for noe… Jeg har hvertfall skjønt at dette er en blomst jeg alltid skal ha i sommerhagen.

Uansett, da var det bare å begynne ….på slutten for denne sommeren.

Under tak har vi nå stablet så godt det lar seg gjøre. Det er myyye som skal ha plass.

Tomatplanter (de var det mange av) og andre ettårige planter jeg ikke har mulighet til å oppbevare er nå kastet.

Det eneste som får stå igjen er kassene med urter. De bruker jeg så lenge det er liv, farge og smak igjen i de. Noen varer helt til våren kommer.

Spesielt Timian. Det har jeg tatt høyde for og plantet ekstra mye av.

Alle takløkene og sukkulentene som er flerårige har jeg nå tatt opp av potter, dreneringsrør og finurligheter og plantet ned i minidrivhuset. Jeg har veldig mange av disse. Noen er plantet rett i bakken og de vil overvintre fint ute. Mange har bare stått i potter og vært brukt som pynt i miljøer. De står nå tett i tett i drivhuset. Nå skal jeg bare surre litt bobleplast rundt innvending så er de klare til å sove vinteren igjennom.

Det er med tungt hjerte og blylodd i ræva…. Unnskyld uttrykket…at jeg gjør dette. Blæææhhh, jeg hater virkelig denne innryddingen.

Av 3 gode grunner… 1: Det er slutt på sommeren…..2: Det tar lang tid til våren kommer….3: Innimellom der er det faktisk vinter!!!!!…

Denne lille skiferbelagte flekken her så faktisk ut som dette……

…for bare noen uker siden. Sukk…..

Flere blomster og planter har blitt plantet sammen i store kasser. De står på steder som er lune og forhåpentligvis beskytter de hverandre. Så får jeg bare håpe at noen av de overlever vinteren. Vi får se til våren….

Rosebuskene var som meg…., ikke helt klare for å gi seg ennå de heller..

Og sånn ser det altså ut når teppene er rullet sammen, stigen er slått sammen, potter tømt, duken brettet og sommersesongen er over…..

Det blir en stund til dette skiltet kan settes frem igjen.

Ja ja, så får jeg gjøre noe fornuftig inne istedet. Både vaskerom og kjeller skulle vært ryddet og sortert for klær, ting og tang.

Dessuten så er jo høsten en deilig matsesong. Mange gode retter kan lages og mye kan bakes 🙂

Nesten ferdig… Presenningen er slått på og et par planter som skal ned i kjelleren som står igjen.

Bortsett fra det er alt ute nå overlatt til seg selv…… Så er det bare å fylle dagene med andre gjøremål og håpe at tiden går fort til utelivet kan nytes igjen…..

Med det været som er i dag er jeg glad for å være ferdig ryddet ute. Nå gjenstår det bare å pynte litt til høst ved inngangspartiet, men det blir ikke i dette griseværet.

Forslag til hyggelig syssel i dag er som følger: Bak noe godt 🙂

God søndag i høstværet (les: drittværet 😉   )

 

Klem fra Blomsterlise

 

 

 

#høst #hage #blomster 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Når enden er nær….

  1. Jammen er det vemodig ja. Men vi får tenke på at det er en fin tid vi går inn i nå da. Med deilige mørke kvelder, i et hus fylt med brennende stearinlys, masse god mat og drikke. Og så er det snart jul! Da kan jeg lage eggelikør, steke en svinestek som vi kan spise med sennep på. Blir koselig vel. 🙂
    Jeg er forresten ikke ferdig ute. Har glemt å ta opp flere planter, og det er visst en del ting til som skal inn her også. Men nå sitter jeg på kjøkkenet med kaffen og det brenner i peisen. Det regner ute… Hmmm… Valgets kval… Skal jeg gå ut? Skal jeg sitte inne?
    Fin søndag til dere.
    Klem

  2. Ja, været er ikke stort å skryte av i dag, men sånn er høsten! Trist å rydde vekk, men jeg må ha fram lyng og lykter, noen barnålsgreiner og kongler, så blir det også trivelig. Nyt dagen! Her blir det lasagne, med sjokoladekake til dessert, i griseværet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top