Indisk krydder og hjortelus.

I store mengder er det ene er tilført og det andre er blitt fjernet.

Det er i grunn det helgen har gått med til her hos oss….

For å ta krydderet først… På torsdag var jeg på kurs. Indisk Curry med Niru (hun fra Masala Magic)

Oppmøte på Sagabakken Skole på Lundheim. For å lære å lage Curry.

Ikke sånn “fiskeboller i hvit saus” karri, men ordentlig curry saus laget med alle slags spennende krydder.

Det jeg syns var mest interessant var bruk av krydder. For det er virkelig en kunst. Hvilke krydder skal brukes og hvordan skal de brukes.

Så det er klart at helgematen her i huset ble Indisk.

Først ut på fredag ble det en rett uten navn. Her brukte jeg kylling som jeg marinerte i Tandori krydder og stekte i ovnen.

Sausen laget jeg av kanelbark, laurbærblad, kardemommekapsler, bukkehornkløver, hel nellik, hel pepper, gurkemeie, chilipulver og garam masala. Tilsatt løk, hvitløk og ingefær. Så var det hermetiske tomater, tomatpure. For at guttene (de minste om jeg kan kalle de det lenger) skal spise må jeg bruke stavmikser for å få en slett saus. For de liker ikke løk når den er i biter. Så fikk kyllingbitene koke i sausen til alt det andre var klart og helt tilslutt tilsatte jeg fløte i sausen.

Bare lukten asså….mens disse krydderne freser i varm olje….mmmm så eksotisk og deilig!

Godt vi hadde kald raita og en søt chutney ved siden som kunne kjøle ned ganen. Jeg var nok litt raus med chilien…..

Vi lærte å lage raita også, men jeg syns den hun har i sortimentet sitt er minst like god om ikke bedre.  

Lørdag opprant med strålende sol. Her kaster vi som kjent ikke bort solskinnsdagene og selv om den egentlig burde vært utnyttet i hagen med alt som skal ryddes inn før vinteren valgte vi heller en skogstur.

Ut på tur. Vi fante en grei mengde med kantareller og det ble en deilig lunsj med ost og spekemat.

Det bor ikke noe Monsen i meg. Jeg syns det er deilig med en skogstur altså, men jeg hater hjortelusa som medfølger!

Lørdag kveld klina jeg til på nytt….og denne gangen laget jeg den samme sausen som jeg lærte på kurset.

Istedet for kylling brukte jeg lam. I tillegg så elsker jeg jo den indiske osten Panir som ikke smelter og som er super å bruke i varme retter.

Det er nesten så jeg kjenner lukta av krydder bare av å se på bildet…

Nye nan brød ble bakt…..

Bordet ble dekket med blomster fra hagen. Nå synger alle blomster ute på siste verset. Da er det like greit å boltre seg mens de ennå kan gjøre nytte.

Noen få David Austin roser, sjokoladekosmos, susanne med det sorte øye, villvin og litt fargerike blader. Deilig varme farger som passet godt til krydderne jeg brukte.

De fine putetrekkene av silke med gull og kobbertråder bruker jeg som duker. Om jeg ikke kommer meg til India en gang, så er vel disse putetrekkene det nærmeste jeg kan komme en sari.

Indisk mat er nok ikke vanskelig å lage, men det krever litt mer tid og interesse for mat.

Hvis ikke interessen for selve matlagingen er der så anbefaler jeg å bruke produktene til Masala Magic.

De er virkelig gode og det nærmeste du kommer autenstisk smak når det kommer til ferdigprodukter.

Det finnes flere glass med forskjellige marinader hvor du bare tilsetter kjøtt og fløte/creme fraiche. Nanbrød, raitamixen og daddelshutney er absolutt å anbefale. Jeg vet de har serien på Meny om noen vil prøve seg.

Så var det søndag igjen. Været er ikke spådd å bli det beste, men blir det litt opphold innimellom må jeg ut å rydde litt.

Ikke like morsomt å rydde inn som å rydde ut når sommeren er i anmarsj…….

Jeg sier i år som jeg sier hvert år…”Neste år skal jeg ikke ha så mye greier ute asså……..”

 

Vi får nå se på det…..!

 

God søndag og god høstferie til dere som har det 🙂

 

Hilsen Blomsterlise

 

#indisk #indiskmat #mat #masalamagic #curry #krydder #borddekning 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “Indisk krydder og hjortelus.

  1. Huset på landet: Takk for det 🙂 Var ille godt og klart jeg skal lage det til dere! Du skal selvfølgelig få uten koriander…for det vet jeg du ikke liker 😉
    God søndag Line <3
    Venter på alle reiseinnleggene dine jeg......venter og venter......

    Klemmer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top