Costa del grekenland

Tenk at tiden kan gå så fort når man gjør ikkeno!

Eller “ikkeno og ikkeno” fru Blom….. Vi jobber hardt hver dag med brunfargen. Spiser mat for å opprettholde energinivået, leser bøker for å slappe av og har quiz for at hjernen ikke skal slutte å virke helt….. og……og slapper av rett og slett.

Årets husmorferie endte tilbake til Thassos. Her hvor vi var for 2 år siden. Nytt hotell, men ellers var det ingen forandringer.

Første rad, selvfølgelig…med utsikt ut over vannet halve dagen….

……og mot resten av turistene den andre halvdelen av dagen.

Vi liker ikke så store forandringer, vi. Jeg tror til og med vi lå på de samme solsengene som for 2 år siden. Fast plass, kan du si 🙂

Alt går forøvrig i faste rutiner med oss. Opp om morran, tid på verandaen for å klarne i tårnet med kaffe og bok, frokost, stranda, lunsj, videre jobbing med brunfargen og så hjem på hotellet igjen.

Vi hadde ettermiddagsola på verandaen, så vi måtte campe et par timer ved inngangspartiet i påvente at sola skulle flytte seg.

Kalde fliser og skygge er deilig etter en lang stranddag. Og rosevin selvfølgelig…. 🙂

Som sagt: Same procedure as every day…..

 

Når skyggen kom på verandaen og temperaturen ble levelig flyttet vi tilbake til verandaen med en bok, et glass vin, cider eller en kaffe før vi gikk ut for å spise.

Må ikke tro vi går på restaurant på måfå. Nei, det er nøye planlagt hvilken vi skal besøke. Vi zoomer inn hva andre spiser når vi går forbi et sted og bestemmer oss for at her…..Her skal vi spise i morgen!

Jeg er mer enn begeistret over den greske maten. Jeg syns det er så mange som sier at de blir lei maten i Hellas. Det kan jeg overhodet ikke skjønne. Syns det er så mye godt og såå mye jeg fortsatt skulle spist som jeg ikke rakk. Jeg lider altså såååå av valgets kvaler jeg….” Skal jeg ta den en gang til.., den som jeg hadde her om dagen som jeg syns var så godt? Eller skal jeg gå for noe nytt som jeg ikke har spist før?” Åååh, elle melle……meg fortelle…Souvlaki eller Kleftiko…..bakt fetaost…..

…eller Saganaki (fast, hard og stekt ost)… Ikke lett å bestemme seg, så siden vi er flere matglade damer…..tar vi en av hver og spiser litt av hvert 🙂

Og når vi var ferdige med å spise, var det bare å kreke seg stinn og stappet hjem på hotellet for å legge seg til en ny dag med nye muligheter.

Jeg er ikke veldig opptatt av sightseeing når jeg tilbringer en uke i syden. Det lengste jeg kan strekke meg der er en liten rusletur i nærområde. Ta en omvei til eller fra stranden for å se bittelitt nytt…eller egentlig for å snike. Jeg elsker å se hvordan folk bor…..

…..hønene som rusler i bakgården, gamlemor som sitter under oliventreet og hva de dyrker i hagen sin.

Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg aldri sett dette prakteksemplaret av en pasjonsblomst. Jøye meg…for et prakteksemplar! Den var så stor og så lang at jeg måtte tatt 3 bilder ved siden av hverandre for å få vist dere hele. Skulle sett den hovedstammen som gikk fra hagen ved siden av verandaen, slynget seg bortover og oppover…..

Fantastisk altså! Jeg har 5 forskjellige slag av denne i min egen hage men de blir jo bare blåbær i forhold. 

Det er virkelig pent på denne øya. Grønt, frodig, rent og pent. Akkurat passe liten øy med en hyggelig handlegate, små tavernaer, bakerier og cafeer.

Så……våkner vi opp til overskyet vær en morgen!

Da går lissom rullegardina rett ned for meg. Overskyet i syden lissom??? Hva i all verden skal vi finne på da???

Etter mye om og men, somling, kaffedrikking og håp om solgløtt kom vi oss avgårde. Spaserte i vei og endte på denne perlen av en strandrestaurant.

Temperaturen var uansett deilig og lunsj måtte vi jo ha……

Kreativt utført med og av gamle skipsrester, maskineri og fiskebåter. 

Heldigvis ble det med en overskyet dag. Resten av uka viste været seg fra sin beste side og vannet var igjen forlokkende og rosevina på sitt beste.

Skummelt når et glass vin koster det samme som en brus…2,5 euro a gett…

Vær litt forsiktig med kald vin i sola…. Det kan fort bli litt sånn som det gikk med meg en dag….

Glass nr 1: “Guud, den var god.”

Glass nr 2:”Guri malla, må være saft! Har du kjent så deilig fruktsmak det var på denne a?”

Glass nr 3: “Blir det av den vina a?”

Glass nr 4: “Kanskje ikke så verst i bikini allikevel……”

Glass nr 5: “Skal jeg like godt bestille meg ei flaske, a tro???”

Glass nr 6: “Tar en dobbel jeg!”

Glass nr 8: ..synger med på de to ordene jeg kan av Despacito…altså Despacito og Puerto Rico……høyt!

Glass nr 9:”Smaker det bedre nå, må jeg gå hjem!”

Glass nr 10: “One big beer i frozen glass, please…”

Og det var den ene dagen jeg måtte ta meg en liten ettermiddags-powernap….etter at jeg våknet på solsenga av min egen snork…Zzzzzzz….

Det kan skje den beste av oss 😉

En dusj, 4 kopper kaffe og 3 timer senere var jeg like blid og klar for lammeskank 🙂

Men altså……veldig fort gjort å bli svimmel i varmen… 😉 Vær forsiktig 🙂

Ja ja, det var siste rest av sommer for i år. Nå er det bare å starte forberedelsene til høsten.

Jeg kan like det og jeg! Levende lys, sopptur i skogen…..lam på menyen…..og blir været for dårlig er det bare å se tilbake på bilder fra sol og blå himmel…

Takk for turen jenter… Cathrine, Lene og Mie! Alltid en glede å være med dere!!!

 

God søndag 🙂

 

Hilsen Blomsterlise 🙂

 

 

#thassos #ferie #hellas #husmorferie #fab4

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Costa del grekenland

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top