Fullbooket helg.

Forrige helg syns jeg virkelig alt gikk på skinner.

Med innbudte gjester først på lørdag kveld og nye gjester på lunsj søndag, syns jeg matvalget endte opp genialt! 

De fikk det samme, rett og slett.

Noen ganger står det klinkende klart for meg hva jeg vil servere (selvfølgelig noe jeg har gått å lystet på selv)…mens andre ganger er jeg helt blåst og tenker “hva i huleste heiteste skal jeg fore folk med denne gangen”

Det gikk greit å finne ut hva jeg skulle servere lørdag, men verre å finne på noe til søndag.

Så da fikk jeg den geniale ideen om å servere det samme. Hvorfor ikke? 

Så enkelt å planlegge a gett! Det var bare å sette “x2” på alt på handlelappen.

Først ut på lørdag var min søster og svoger. I motsetning til meg liker ho det enkle og elsker hvite blomster “Enkelt” (eller minimalistisk som det kalles på fagspråket) skjønner jeg meg ikke på.

En liten runde i hagen så fant jeg da noe… Litt eføy og andre hageplanter som lammeører og strå sammen med noen umodne grønne tomater og noen hvite erteblomster….et salvieblad på serviettene….

….grønne lysglass på grov linduk og kuvertrundstykker (med karve) pakket i gråpapir og hyssing, så ble det et delikat bord.

Om ikke minimalistisk, så ble det hvertfall hvitt og grønt. Alt for gjesten, sier jeg bare 🙂 🙂

Maten ble “Biffsnadder med parmesanstekte poteter, tomatsalat og kuvertbrød med hjemmelaget urtesmør.”

Dette var enkelt. Stek masse champingong, krydre med pepper og hell over balsamicoeddik. La det koke helt inn og sett den kjelen til side.

Skjær løk i 4 båter og kutt paprika i store biter. Stek dette og hell det over i gryta til soppen. La dette stå så lenge….

Ser du den “Maggi” kjøttbuljongen der? Det er virkelig ikke ofte jeg blir imponert over en ferdig “sausbuljong”, men denne var virkelig god. Jeg kjøpte min pakke på Meny…skulle du ramle over denne i sausehylla så kan det være greit å gripe med seg en av denne.

Så steker du kjøttet med salt og pepper, har på litt sukkerkulør, kjøttbuljongen og vann. La dette småkoke til kjøttet er mørt.

Det er sånn ca akkurat tiden det tar å steke potetene.

Skjær nye poteter med skall i båter. Bland med litt olje og krydder du liker og sett i ovnen på 200 grader.

Når potetene begynner å bli ferdig, ta de ut og bland inn revet parmesanost. Bland sammen og sett inn i ovnen igjen i 10 minutter.

Jeg hadde også en salat med tomater og fetaost ved siden.

Desserten hadde jeg laget tidligere på dagen. Sitronpai med marengslokk. Med skall og saft fra 4 sitroner skal jeg love det var en frisk avslutning på måltideet 😉

Litt i friskeste laget…..selv for meg som elsker syrlige fristelser.

Søndag var det klart for ny borddekning med jentene. Et såkalt planleggingsmøte før vår faste husmorferie som nærmet seg med stormskritt.

Ikke det at vi trenger å planlegge noe som helst, for her går alt på gamle rutiner, men greit med et påskudd for å samles.

Dagen opprant med plaskregn…og sol…og plaskregn…og sol.

Blææhh, til været om dagen! Så deilig sommer når det er pent og så elendig høst når det er regnvær.

Ute skulle vi sitte okke som, men det ble tilslutt under tak. Tok ikke sjangsen på at det skulle begynne å regne midt i maten.

Så da var det bare å bake nye kuvertbrød.

Så var det ut å dekke bord. Samme duken som dagen før. En flekk her og en flekk der, ble raskt kamuflert med et pent blad både her og der 😉

Jeg er jo løsningsorientert, må vite. Ingen grunn til mer stress enn nødvendig.

Vi gjør det så enkelt vi kan 😉 Og disse jentene er mest opptatt av hva de får til mat og skravlings mer enn å se etter kamuflerte flekker på duken.

Jeg fikk en telefon tidlig på morgenen fra den ene…sier ikke hvem, men la oss si at vi kaller henne “lille Due”

“Innebærer maten ost…, kanskje også varm, sprøstekt eller muligens også flere typer ost?”

Det ble myye parmesan på potetene den dagen. Prøv det på poetene neste gang det er ovnsstekte poteter på gang. Virkelig sprøtt og godt.

Den samme eføyen fungerte dagen etter også. I tillegg brukte jeg blader og planter som var blitt “røde” av solen.

Litt greiner med umodne bjørnebær, sjokoladecosmos og den fineste artisjokken min ble kuttet av planten og plassert på bordet.

Noen få David Austin roser ( er litt gjerrig på de…) ble også ofret til bordpynt. Kun fordi de matchet rundstykkene i fargen :)))

Sola var nå kommet for å bli, så da passet det godt å servere en kald velkomstdrikk.

Ispinne laget av moste bringebær og jordbær fungerte som isbit i proseccoen.

Gryta.., ja, for det var mer en gryte enn den såkalte “biffsnadder-retten”….. smakte kjempegodt og skal absolutt lages oftere!

Jeg tenker at jeg skal lage en mye mer spesifikk oppskrift….for det fortjener denne virkelig!

Ille kjekt at det var så mye dessert igjen fra kvelden før. Ny rose på toppen og påfyll av blåbær så var den klar for servering på nytt 🙂

Den såkalte planleggingen ble unnagjort på 2 minutter.

Rutinerte som vi er på den biten, visste vi jo veldig godt hvem som skulle ha med hva…..

Så da var det bare å vente på at en liten uke skulle gå fort, så vi fikk kommet oss av gårde….til sol og varme.

I går var endelig dagen for avreise kommet…

Vi er nå trygt ankommet Thassos og akkurat nå sitter vi på verandaen med en kopp kaffe. Snart klar for frokost før jeg endelig skal få kommet meg på stranda…

God søndag her fra meg :))))

 

 

Nyt søndagen og uken som kommer:) 🙂

Det skal jeg!

 

Ferieklem fra meg Blomsterlise.

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Fullbooket helg.

  1. Vi er så heldige som får smake all den deilige maten din. Nå koser vi oss sammen på stranda her, og nå er det snart lunsj…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top