Ubrukelig lysthus….

…til irritasjon og glede.

Ifjor var jeg på nippet til å selge det.

Tenk det! ? Det var rett og slett like før det forsvant fra hagen.

Fine rustne lysthuset som jeg egentlig elsker. Men noen ganger får jeg for meg ting og i all praten om det drivhuset vi så gjerne vil bygge tenkte jeg at lysthuset ville stå veldig i veien….. Så da kunne vi like godt selge det….. Få det vekk, rett og slett.

Jeg er jo effektiv av meg jeg, så det tok ikke lang tid før jeg hadde en kjøper på det..

Heldigvis (og dette sier jeg ikke ofte..) setter Henrik beinet ned noen ganger….og takk og lov for det!

For jeg syns jo det er kjempefint!…men bare helt ubrukelig! De rustne støpejernsmøblene som står der inne er jo umulig å sitte i og regner det blir absolutt alt vått.

Vi sitter jo aldri der. Det bare står der til pynt…og pynt er jo fint det 🙂

I årevis har jeg prøvd å plante blomster og planter rundt og på det.

Da jeg kjøpte det for 15 år siden var ideen at det på en måte skulle bli inngrodd i klematis og lyserosa, romantiske klatreroser og gudene vet hva som ikke skulle slynge seg rundt og innimellom her…. Det skulle være sååå romantisk og idyllisk……

Sann ble det altså ikke! 

Helt til jeg plantet villvin og klatrehortensia. Da ble det fart i sakene. Nå derimot, begynner jeg å bli redd for at det skal gro igjen og ingenting av selve lysthuset skal synes….Forstå seg på meg den som kan (…sier Henrik)

Meeen uansett da….Jeg syns lissom at det har vært litt fargeløst og trist der. Og om lysthuset ikke skal brukes til å forlyste seg 😉 …kan det hvertfall se pent ut…rundt, utenfor og inni.

Jeg kan nok ikke si at jeg har fornyet dette lysthuset, mer riktig å kalle det foreldelse. Alt jeg har brukt er gammelt, rustent og morkent.

Utgangspunktet var uansett dette:

Grønt, grønt, grønt og litt grått og brunt. Det får jo ikke jeg balanse i kropp og sjel av…

Her trengs det farger!!!

For å starte på nytt er det bare en ting å gjøre. Ut med absolutt alt….og en dukk inn i garasje og kjeller etter “ubrukelige” gjenstander, før jeg kunne begynne.

Det er ikke store plassen, men jaggu rommer det nok greier…for på utsiden så det etterhvert slik ut:

Godt jeg er lang i beina og har evnen til å gå både rundt og over…..

Etter å ha luka, vasket steinene og lagt på teppet…var det bare å plassere potter, blomster og stæsj på nytt….

En planke ble til en hylle og etter en dukk i “juleeskene” så fant jeg både det ene og det andre som passet til fargene uten at jeg fikk hverken ribbesug eller hørte bjelleklang av den grunn.

Det orientalske teppet er hullete og morkent. Alternativet ville vært søppeldunken så da kan det ligge ute med god samvittighet.

Lyktene mangler både en og to glassvegger, men det gjør ingenting.

Så i bunn og grunn er jeg glad for at Henrik er fornuftig når jeg er impulsiv og ufornuftig…. For nå syns jeg det lysthuset er finere enn noen gang…..

Det er på kvelden når lysene tennes at det blir stemningsfullt her….. Se selv….

Så fortsatt så har jeg litt å gjøre før høsten kommer.

Det er det som er så hyggelig og samtidig fryktelig irriterende med hage. Jeg blir aldri ferdig før høsten kommer og alt skal ryddes inn igjen..

Idag skal jeg beise pallekarmene (kunne egentlig vært foruten pallekarmer for jeg får uansett ikke til noe som helst i dem)

Jeg skal knipe bladene på tomatplantene og toppe dem (ellers tror jeg aldri tomatene vil modne før høsten)

Jeg skal ommøblere og gjøre det litt triveligere i en sitteavdeling vi egentlig ikke bruker (skjønner ikke vitsen, men det skal jeg altså allikevel..)

Jeg skal rydde i “Rehab” avdelingen for planter som uansett ikke vil klare seg.

Jeg skal gjødsle og vanne absolutt alt.

Og helt sikkert en masse annet jeg kommer på underveis….så da skjønner dere at det er bare å sette igang skal jeg bli ferdig før dagen er slutt.

 

God søndag til deg 🙂

 

Hilsen Blomsterlise

 

 

 

#lysthus #rust #hage #blomster

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “Ubrukelig lysthus….

  1. Utrolig hva du finner når du “bare” skal gå inn i garasjen og kjelleren for å se etter noe!
    Og du verden så lekkert det ble med alt du fant. Liker veldig godt de fargene sammen med brunfargen på alt det rustne. Og teppe… Det digger jeg!!!
    Ha en fin dag i hagen!
    Klemmer i fleng

  2. Marianne: Tusen takk 🙂 Ja, noe måtte gjøres der og nå ble det god stemning der 😉
    Beklager innmari tregt svar, men her har uka gått i en fei 🙂
    God søndag 🙂

  3. Huset på landet: He he 🙂 Takk for det Linemor…du vet når du har alle rom, skuffer og skap full av ting og tang…så må det jo brukes til noe…eller kastes 🙂
    Det er bare å gå på skattejakt. Sikker på at du finner enda mer du kan bruke også 🙂
    Det er masse fint i en hage ute i onsøy……tenkte å dra på tokt dit en dag de er på ferie…
    Beklager sent svar altså…men her gikk uka i en fei 😉

    God søndag <3

    Klemmer til deg og!!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top