Spiseplass….for `ente gang…..

Åh, himmel og hav for et vær vi har hatt den siste uka!

Rett og slett fantastisk! Å nyte ettermiddagene ute etter jobb, for ikke å snakke om de deilige kveldene! Det er sommer det…..når du kan sitte ute helt til du skal i seng..med levende lys og gjerne et glass vin. Det er ingen sydentur som slår en god norsk sommer.

Så var det dette med spiseplass ute da…..av alle sittegrupper er det ingen som er gode å sitte ved når mat skal inntas. Så da måtte det lages en ny (..i år igjen…)

Vi lager ny spiseplass hvert eneste år vi!

For selvfølgelig er jeg sikker på at nå…. Nå skal vi endelig få en plass vi faktisk kan sitte å spise ved.

Her ser dere bua som den var før omgjøring… Koselig der altså.., men også en av sittemiljøene som det var umulig å spise ved.

Så i mitt stille sinn bestemte jeg meg for at nå, nå skulle det bli omgjøring.


Så da var det bare å kjøpe inn nye stoler og starte omgjøringen.
Ut og vekk med alt før jeg kunne feie og vaske.

Rolf fant seg en passende plass i sola, selvfølgelig midt i veien for meg.

Bord hadde vi, det trengte bare å pusses…noe som skulle vise seg å være litt av en jobb……

..med 2 pussemaskiner (vi prøvde varmepistol også) tok det oss 3 timer bare bare å få pusset ned bordplaten. I mitt stille sinn hadde jeg egentlig tenkt å ta beina også, men da hadde vi nok holdt på ennå…

Så omsider ble det beis og 3 lag med lakk på bordplata.

Endelig kunne det morsomste begynne…. Innflyttingen!

Bord og stoler passet akkurat inn (puuhh…heldig med den..) Teppe til gulvet fant jeg i kjelleren. En gammel lysestake ble til en pidestall med bregne på og etter en ny runde i kjeller og garasje fant jeg litt av hvert som passet inn….


Uansett om solen skinner eller regnet spruter så er det greit å spise under tak. Den nye spiseplassen har blitt brukt hver eneste dag og på onsdag var det styremøte med kollegaer fra Østfold her.

Skal du ha besøk i sommer og ikke har lyst til å bruke hele dagen på kjøkkenet skal du få et tips til deilig og mettende mat som jeg tror alle vil like og som absolutt alle kan lage.

Tortilla. Serveres med salat og hjemmelaget hvitløksdressing…og gjerne et foccaciabrød 🙂

Tortilla ble laget i langpanneform. Start med å smøre langpanneformen godt med olje og sett ovnen på varmluft 170 grader.

Så steker jeg 2 løk i skiver og 2 hele finhakkede hvitløk blankt i en stekepanne. Hell det så rett over i langpannen.

Så steker jeg poteter i tykke skiver (jeg brukte faktisk ferdig halvkokte mandelpoteter) Stek de godt så de får litt sprø stekeskorpe. Krydre pepper og paprika. (Jeg brukte ikke salt da jeg hadde spekeskinke i. Den er salt nok) Ha så dette over i langpanneformen også.

Så langt er det meste gjort og alt dette kan faktisk gjøres i god tid før gjestene kommer.

Jeg brukte spekeskinke, men her kan man bruke det man vil. Skinke, bacon, kylling osv…

Så pisket jeg sammen 24 stk egg blandet med en boks matfløte og helte over. Toppet det med en boks med fetaost og stekte det på varmluft i ca 30 minutter på 170 grader.

Imens laget jeg en rømmedressing bestående av 1 boks lettrømme, 1 ss sukker, 1/2 moset hvitløk og masse finkuttet gressløk. Denne kan også lages litt tidligere. Da får sukkeret tid til å løse seg opp og dressingen blir bare enda bedre.

Rett før servering var det bare å gå amok i urtekassene. Timian, bladpersille, kruspersille og gressløk ble toppingen (..sammen med litt balsamicosirup)

Salat med bønner, parmesan og krutonger og foccacia med pesto og mozzarellaost (tror aldri jeg kan få nok ost i mat, jeg 😉 )


Storfornøyd med ny salat og dressingbolle, tallerkener og glass..som jeg har kjøpt på Tante Blå (gjenbruksbutikk som ligger på torvet)

Jeg elsker gamle ting som jeg kan mixe og matche med det jeg har fra før. Nytt og gammelt i skjønn forening!

Og se på denne fantastiske rosa som jeg fikk i gave….. Kjempestore ferskenfargede rosehoder! Rosa var nesten like høy som meg. Nå er den gravd ned på plass så er det bare å håpe at den trives og kommer tilbake år etter år…

Så her sitter vi da… på kvelden og jeg skjønner jo nå at det var en helt fornuftig omgjøring. Henrik skjønner det han og, nå….. Han var litt motvillig til å begynne med, men det gikk seg til etterhvert.

Godt å ha et sted under tak når kvelden kommer.

Hyggelig utsikt til alle kanter…..

Husk å nyte disse sommerdagene vi har nå. Vi vet jo aldri når temperaturen forandrer seg, men uansett så husk å nyte kveldene også. De er det aller beste syns jeg!

God søndag …til lands eller vanns  🙂

Hilsen Blomsterlise 🙂

 

 

#hage #mat #borddekking #roser #fredrikstadblomster #tanteblå #korksterrasse 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Spiseplass….for `ente gang…..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top