Å planlegge…..

..det er jeg skikkelig dårlig på! I hvertfall når det kommer til hage.

De fleste hageentusiaster er så gode på planlegging! De tegner, skriver, måler og planlegger.

De kan planlegge hagen fra A til Å gjennom hele vintersesongen.Hva de skal ha, hvilke farge de skal ha, høyde, bredde, mengde og hvor det skal plantes, og når våren kommer begynner de med gjennomføringen og fortsetter å gjennomføre og gjennomføre….

Jeg.., bare drømmer jeg. Tenker at det er fint og det er fint, men en plan det har jeg aldri hatt. Eller jo, jeg har nok kanskje hatt en og annen innimellom, men det går sjeldent som jeg planlegger. Jeg sklir ut første uka i plantesesongen.

Dere vil ikke tro hvor mye jeg har plantet i denne hagen som ikke lever lenger. Uten å tenke for nøye etter og tilbake, kan jeg med sikkerhet si at 50 clematis og bortimot 30 forskjellige rosebusker…og mye mye mer…..  (Vi har jo ren blåleire og masse skygge her i hagen..så det kan nok være noe av årsaken)

Mens beina og hjernen er godt plantet i bedet for fornuftige valg og kunnskapen om planter… er hjertet plantet med dype røtter til farge og form og jeg lar meg stadig vekk friste til impulsive sidesprang…..av det pene!

Jeg lar meg så lett sjarmere av farger og frodighet at der jeg har hatt noe som kunne ligne på en plan, ender jeg gjerne med noe som blomstrer her og nå og kanskje frem til sesongen er over……

I år, derimot…. I år skal jeg stå først i køen når rosebuskene kommer for salg i gartneriene.

Først i køen på å kjøpe de rosene til hagen som jeg så lenge har hatt lyst på.. Med navnelapp på rosene i den ene hånden og pengelappene i den andre hånden, skal jeg forhåpentligvis få noen roser jeg lenge har hatt lyst til å plante.

Jeg hadde handlelisten klar ifjor også, men dessverre var jeg for sent ute for sesongen.

I hovedsak er det David Austin roser jeg vil ha. Fylte, store, velduftende og fargerike roser skal i bakken i år.

Det er disse jeg skal kjøpe:

Tess of the D`urbervilles. Klatreroser med dyp røde blomster med duft av plomme og blåbær. Sukk…, det høres vel deilig ut?

Grace: Buskrose med store, fylte aprikosfargede blomster med en sterk og nydelig duft. Danner nye blomster gjennom hele sesongen, noe som passer meg perfekt. Knip en…, få to…

Crown Princess Margareta: Dette er en klatrerose med store aprikos/oransje blomster. Dette er en rose som er velegnet til skyggefulle plasser noe som passer perfekt hos oss.

 

Munstead Wood: Innehar en sterk ‘Old Rose’-duft fremhevet av varme og fruktige hint av bjørnebær, blåbær og plomme. Duften blir beskrevet som den ekte lukten av rød rose, og fargen er såklart deretter; en dyp, fløyelsrød farge.

Og vet dere hva? Jeg har overhodet ingen peiling på hvor jeg skal plante de. Men de skal plantes et sted…

Eller.., jeg er ganske sikker på at en ferskenfarget og en burgunder klatrerose skal få pryde det flotte rustne jerntårnet jeg fikk i bursdagsgave av Line og Jarle…

Du ser tårnet bak dua… (like stort som Eiffeltårnet 🙂 Tenk så flott det det blir når de slynger seg oppover der…)
Det kjedeligste med disse rosene er jo at de sjeldent fører til heftig begeistring og forelskelse ved første blikk. Det tar noen år før de blir flotte…hvis de i det hele tatt vil rotsette seg og trives da… Jeg skal uansett gjøre et forsøk, så får vi se med tid og stunder hvordan det går…

Uansett med eller uten en plan.., så skal det blomstre til sommeren også!

Jeg har mine faste blomster som jeg bare må ha! 

Bortsett fra farge og forskjellige former så må jeg ha flere utgaver av Pasjonsblomsten. Denne supervakre blomsten som villig klatrer oppover, bortover…

..eller rundt og rundt…. De elsker å bake seg i solen og gror veldig fort.

Jeg måå ha hortensia og jeg må ha sukkulenter, kløver….

…og etter siste sommer bare må jeg ha Callaliljer…..

Denne kjempevakre blomsten som jeg ikke får til hjemme i stua, men som blomstret fra midten av mai og helt frem til frosten kom….

Her er noen av mine favoritter samlet på en plass. Hortensia, calla, roser, clematis og sukkulenter

Clematis skal jeg ha mengder av…innimellom andre blomster, opp langs veggen og fargen skal være dyp rød, lilla og intens blå.

Ingen sommerhage uten duften av erteblomster……

 

Dette er hva jeg nærmest kan komme til noe som ligner en plan.Det er ingen blomster som har “faste plasser” her i hagen……men blomster skal det bli….i krukker, bed og spann…..

Så da har jeg kanskje en plan likevel da! 🙂

 

Det er bare å glede seg <3

Søndagshilsen fra meg…Blomsterlise.

 

 

#sommer #blomster #sommerblomster #roser #davidaustin #kjølshunn #hage #fredrikstadblomster #blomsterliseblogg

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

9 thoughts on “Å planlegge…..

  1. Herlig lesing og herlige bilder. Dette blir jeg i godt humør av! 🙂
    Planlegging er oppskrytt synes jeg. Jeg vet ikke hvor mange timer jeg har sittet og planlagt. Hvilke planter jeg skal ha hvor. Men når tiden kommer og jeg drar til gartneriet, er det sjelden de har det jeg ber om. Og da drar jeg hjem med masse annet i stedet. Og bare etter et besøk i din butikk, er planen kjørt! :-))

  2. stavangerinmyheart: Takk for det 🙂
    Nei, her er ingenting planlagt. Hverken lysthus eller noe annet. Og det blir jeg til tider kraftig irritert på meg selv for. Du skulle bare visst hvor mye hår jeg har “revet” over plasseringer av plattinger, lysthus, hekker og annet som det nå er for sent å flytte på…men da er det bare å sette en potte, plante i en urne, lage en sittekrok…og så blir det hyggelig likevel 🙂
    Så lenge sola skinner og det er over grader…er jeg fornøyd 🙂
    Takk for hyggelig kommentar og fin søndag til deg 🙂
    Hilsen Blomsterlise

  3. Huset på landet: He he…Ja du og, er jo ganske impulsiv når det kommer til hageinnkjøp ;)))))
    Vi lar oss lede inn og faller pladask for fristelser 🙂 Deilig og da?
    Tenker at du sitter ved kjøkkenbordet og planlegger “bittelitt” akkurat nå? Selv om det kanskje ikke blir gjennomført… Men det er vel en del av det å glede seg til noe 🙂
    Ønsker deg en fin søndag eller om den blir ute i hagen Linemor <3

    Klemmer i fleng <3

  4. Jeg er også drit dårlig på planlegging! Drømmer masse, tegner litt, drømmer mer, mister tegningen, drømmer igjen og tegner nytt. Det som skjer det skjer og resten tar vi en annen gang, eller aldri 🙂

  5. stegenroad: Ha ha 🙂 Men det er jo også litt av sjarmen tenker jeg. Veien blir litt til mens man går… Nå har vi en innmari liten hage, på en måte litt dumt for det er sååå mye jeg gjerne skulle hatt og gjort…uansett er ddet lett å lage små hyggelige miljøer… Drømmer nok om en litt større hageflekk.., men ikke for stor 🙂 Skjønner? Ikke bare bare enkelt å bli fornøyd. Nå skal jeg inn å “sjekke ut” deg 🙂
    Fin fin søndag og takk for hyggelig kommentar 🙂

  6. Helga Annie Sriskantharajah: ja, ikke sant 🙂 Og “cluet” er å plante så tett at ugresset ikke har en sjangs 😉
    Så slipper jeg å luke.. 🙂 Bedre å nyte tiden på å nyte.
    Fortsatt god søndagskveld og takk for hyggelig kommentar <3

    Hilsen Blomsterlise

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top