Mat

Hemmeligheten ligger i sausen!

Jeg er så absolutt glad i all slags pizza, men den definitivt beste er 80 talls pizzaen!

Høy og luftig bunn. Tykt lag med kjøttdeig, løk og et sprøtt dekke med jarlsbergost på toppen.

Det som gjør denne så god er sausen som kjøttdeigen kokes i. Kombinasjonen av tomat, sukker og hvitvinseddik gjør smaken perfekt.

Skikkelig 80 talls pizza <3

Start med å lage pizzadeigen. Sett stekeovnen på 220 grader.

Her har du ingrediensene til en god Lørdagspizza. Alle ingrediensene er like viktig her, så ikke hopp over noen. Da får du ikke den fantastiske smaken på fyllet.

Du trenger dette:

800 gram kjøttdeig/karbonadedeig

2 løk (gul eller rød)

1.5 hvitløk (den siste halve skal brukes i rømmedressingen)

1-2 ss flytende buljongfond eller 1 terning

1 ss sukker

3 ss hvitvinseddik

1 boks hermetiske tomater

1-2 ss tomatpure

litt salt og pepper

Stek løkringene og hvitløken blank og gyllen og ha den til siden.

Stek så kjøttdeigen med salt og pepper. Ha over hele boksen med tomater, tomatpureen, sukker, hvitvinseddiken og buljongen.

(igjen…, det er veldig viktig å ha med alle ingrediensene her)

La det småkoke til det nesten ikke er noe veske igjen.

Når deigen er ferdig hevet, legg på kjøttfyllet…..(det skal altså ikke være tomatpure eller tomatsaus direkte på bunnen)

…legg løkringene på toppen……

…og strø på godt med ost.

Stek på midterste rille i ca 25-30 minutter til ostelokket er sprøtt.

Den siste halve hvitløken moses og blandes i en boks med lettrømme og 1 ts sukker.

Mens pizzaen steker skift til joggebukse eller pysjbukse. Gjør klar en god 80-talls film (f.eks: Top Gun, Beverly Hills Cop eller Da han møtte henne). Tenn stearinlys og sett deg behagelig til for en god lørdagskveld i sofaen med verdens beste Lørdagspizza!

Jeg lover deg at denne er best på smak!

God helg!

Blomsterlise

 

 

 

 

#pizza #mat #helg #fredrikstad #fredrikstadblomster

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Hemmeligheten ligger i sausen!

  1. Så godt det så ut. Og jeg er helt sikker på at det smakte fortreffelig. Du er bra på kjøkkenet Lise. 🙂
    Her blir det scampi i hvitløk og chili til forrett, ytrefilet med søtpotetpure og stekte grønnsaker på menyen. Har fått dilla på å lage mat etter å ha smakt den nydelige maten du tryller frem…
    God helg til dere også.
    Klem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top