Mat

Smaken du ikke glemmer!

Helt siden Londonturen i November har jeg gått å lystet på dette!

Slik ser det ut når jeg har laget det…..

..og slik ser det ut når det er Take away i London 😉 Det er den grønne “gugga” til venstre jeg har laget.

Palak Paneer. Ikke vet jeg hva det betyr, men noe sånt som ost i saus…kanskje?

Og hva gjør du da….når du spiste dette i London i November??? Jo, jeg googler det….leser ingrediensene….og lager det selv! Kan jo ikke ta fly til London hver gang man blir sulten 🙂 …Selv om det er en fristende tanke 🙂 🙂

Så da er det bare å ta en tur i innvandrerbutikken for å kjøpe inn de ingrediensene jeg ikke har.

Det var ikke så mange. Jeg trengte Garam Masala og Paneer (osten). Resten hadde jeg.

Her er ingrediensene:

Så få ingredienser og så blir det sååå godt! Utgangspunktet er selvføgelig at du liker indisk mat!

Her er Oppskriften:

400 gram fersk Spinat (2 stor poser)

ca 400 gram Paneer (ferskost kjøpt i innvandrerbutikk)

2 stk løk

2 stk kinesiske hvitløk (eller 12 fedd)

2 ts Gurkemeie 

2 ts spisskummenpulver (innvandrerbutikk)

2 ts Garam Masala (innvandrerbutikk)

litt salt og olje til steking…

Fres all spinaten i litt olje til den klapper sammen.

Etter få minutter i stekepannen ser det altså slik ut. Hele bollen med spinat forminskes til en liten bløt mengde. Ha den så over i en kjøkkenmaskin eller en foodprocessor. (har du ingen av delene, så bruk stavmikser)

Når det er gjort steker du løk og hvitløk til det blir blankt. Ha på 2 ts Gurkemeie, 2 ts Garam Masala, 2 ts kumminpulver og 1 ts salt og bland godt.

Hell alt dette over til spinaten og kjør dette i kjøkkenmaskin til det blir en helt fin og tykk puree.

Hell det så tilbake i en kjele igjen og hell så på boksen med matfløte. Sett på svak varme mens du lager Nanbrød (eller varmer de ferdigkjøpte i stekeovnen)

Jeg kjøpte en ferdig mikspakke med Raita. Den skal kun blandes med 5 dl Kefir (dette kan du gjøre først av alt. Den skal helst stå minst 20 minutter i kjøleskapet.)

Jeg kuttet en halv slangeagurk i fine terninger og blandet i.(For å få litt mer “tygg”) Blir en indisk form for Tzaziki.

For første gang prøvde jeg meg på å lage Nan brød også. Stekte det i tørr stekepanne på middels varme…

Dette er jo en spesiell type brød, så her måtte jeg følge oppskrift.

Smeltet smør og freste litt finhakket hvitløk som jeg brukte til å pensle brødene med mens jeg stekte de. Her kunne jeg brukt litt finhakket koriander også, men det får bli når jeg skal ha gjester på dette. I går kveld var det bare Henrik og meg <3

Mens du steker brødene kan du kutte Paneer osten i litt store terninger og blande i sausen, så de får varmet seg litt. Behold en liten bit av osten som du river og har på toppen som garnityr.

Igjen, må jeg bare si: At dette smakte fantastisk. Det tok ikke mer enn 30 minutter å lage alt (sett bortifra at deigen skulle heve da)

Ikke savnet jeg kjøtt heller, men det er vel noe av det indisk mat er kjent for blant annet. Gode vegetar retter.

Absolutt ikke siste gang jeg skal lage det her og jeg håper noen får lyst til å prøve oppskriften.

Jeg blir veldig glad når jeg får tilbake meldinger på folk som får lyst på det jeg lager og at de har prøvd seg på en oppskrift.

I går kveld fikk jeg dette bilde….

…fra noen som hadde brukt oppskriften fra forrige uke 🙂 Det syns jeg er morro!!

Apropos forrige uke….

Jeg har vært flink med kosthold. Spist regelmessig og faktisk ganske sunt! Dessuten har jeg vært flink til å gå turer. Ikke har jeg tatt en sigarett heller!

Jeg har jo E sigaretten da….. Jeg har til og med hatt tid til en kraftig forkjølelse som satt seg i bihulene og der sitter den ennå…..!

I dag skal jeg få jobbet litt på vaskerommet ….som vanlig på en søndag 🙂 gå en tur med Rolf….men først skal jeg bake litt 🙂

 

God søndag til deg!

Klem fra Blomsterlise

 

 

#mat #indiskmat #palakpaneer #nanbrød #spinat #raita #vegetar #vegetarmat #fredrikstadblomster #kjølshunn #korksterrasse #blomsterlise #blomsterliseblogg #panir #spinat

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Smaken du ikke glemmer!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top