Tradisjoner er til for å holdes……

…og alle har vi våre egne! Noen kjedelige, noen sære, men det er jo uansett tradisjoner og tradisjoner er til for å holdes!

Akkurat den nissen skal sitte på akkurat den plassen. Juletreet skal pyntes lille julaften. Surkålen skal være hjemmelaget, juleneket skal opp, grøten skal spises og mandelen skal finnes. Her kan jeg nevne i fleng: Kirkebesøk, mat, pynt, tre nøtter til Askepott, Disney, Sølvguttene, osv….

Her i huset, altså hos familien Kork….har vi også tradisjoner! Kanskje ikke så mange, ei heller utradisjonelle…., men det viktige er at de blir overholdt! Hvis ikke blir alt feil. Noe mangler…og det vil gå et år før de kan rettes opp i.

De fleste vet jo at jeg starter jula tidlig? Ekstreeemt tidlig ifølge Henrik. Han “offer og oijjer” og sukker over min juleglede som begynner tidlig i Oktober. Mens guttene alltid har gledet seg med meg over tidlig pynting. For å unnskylde meg selv så skal jeg forklare hvorfor jeg begynner så tidlig. Det er rett og slett fordi at fra begynnelsen av November og frem til 24.des har jeg nesten ingen tid hjemme (nesten) Så om jeg skal få et snev av julefølelse og det å glede meg til jul må jeg begynne tidlig. Jeg elsker å stå opp i et hus hvor juletreet lyser, svibler med mose og kongler holder meg med selskap til morgenkaffen og jeg elsker å komme hjem til det samme juletreet på kvelden, sette på julemusikken og tenke at: Nå er det snart jul. 

I år syntes jeg imidlertid at jeg hadde få steder å plassere julepynten på. Det hjalp da vi fikk tilbud om å få et gammelt skrivebord. Vi var begge enige om at skrivebordet var fint og kunne passe godt inn hjemme hos oss.

Det kom i biter til butikken og etter at Henrik hadde satt det sammen, pusset og malt det…..var det bare å få “faenskapet” (unnskyld uttrykket) hjem. Det veide BLY!!!!!! Og Henrik og meg…, like sta og egne…. skal bære dette “hersens” tunge og store møbelet inn i huset….Jeg foran og skal ha styringa, han bakerst og har tyngden. Det går ikke bra for å si det sånn! I ettertid ser jeg at det kunne blitt en artig film, men der og da…når han mener jeg ikke svinger riktig og jeg eksploderer fordi det er tungt og det IKKE GÅR Å SVINGE ANNERLEDES!!!…..

….det var rett og slett for stort!!! Vi fikk det ikke inn døra. Jeg hadde rett! Det gikk ikke! Uansett hvor mye vi vred og vrengte. Så da var det bare å sage av beina før den tilslutt kom innenfor døra om enn med et nødskrik, oppskrapt dør og dørkarm. 

Nå står den på plass med tente lys og røde amaryllis…og jeg er riktig så fornøyd!! Der skal det få stå! Det skal ikke flyttes en centimeter!

Ettersom guttene har blitt større har de endret side i “Julepynting”- saken. Nå syns også de at jeg starter altfor tidlig…..skjønn det, den som kan. Kanskje sann det er å leve i et mannsdominert hjem…..?

Men jeg gir meg ikke og holder på mitt 😉

Ja ja, uansett… Julen begynner for alvor når jeg kommer hjem på julaften. Da er Henrik i full gang med Pinnekjøttet. Alle lys er tent og det er en egen atmosfære som bare disse tre juledagene kan ha! Den ene tradisjonen er at jeg allerede etter en time må spørre om å få prøvesmake pinnekjøttet som på langt nær er ferdig kokt. Seigt som rakkern smaker det himmelsk når du ikke har spist siden dagen før…. 

Jeg prøvesmaker hver hele time til det er ferdig….

Mens Henrik har full kontroll på kjøkkenet pynter jeg bordet, nyter et glass rødvin, ordner de siste pakkene, sender de siste tekstmeldingene med ønske om en God Jul…..tar meg en eggelikør og spiller Julemusikk……..akkurat som ifjor….i forfjor…og årene før der….

…så er maten klar. OG HERRE-MIN-HATT som jeg spiser. Jeg tror det å elske pinnekjøtt er en “sykdom” jeg!….En “sykdom” bare de som har det på samme måte forstår….

Hele familien er pent kledd “oventil”, mens “nedentil”……

…altså under bordplata, er vi kledd i pysjbukser alle 4!

Avslappet og deilig! Uforpliktende og behagelig! Akkurat slik en julaften skal være i henhold til våre tradisjoner 🙂

Etter mat, rydding og en liten pause er det klart for gavehysteriet. Jada, selv om jeg kaller det “hysteri” så syns jeg det er veldig hyggelig! Men hvilket år gikk gleden over å  gaver, over i det å gi gaver. Når gikk nysgjerrigheten over i å lure på hva som inneholder seg i gaven til “lurer på hva … syns om gaven de får” Gleden over å tro du har funnet den riktige gaven til det rette mennesket er større enn det å pakke opp mine egne gaver.

De siste årene har jeg “lurt” unna noen gaver til meg selv på julaften.

Jeg er jo først oppe her i huset, så 1.juledag er minst like stor hva angår tradisjoner. Jeg tror jeg liker den engelske/amerikanske tradisjonen med å pakke opp gaver på 1.juledag bedre.

Jeg dusjer med ny dusjsåpe, smører meg inn i ny bodylotion før jeg trer på meg pysjamasen jeg fikk kvelden i forveien. Lager meg en kaffe og tar meg et glass eggelikør (ja, tenk det! Så tidlig på morgenen. det er et av alderdomstegnene jeg har dratt på meg…, at jeg må ha noe søtt tidlig på morgenen. Så valget står mellom karamellpudding eller eggelikør….da ble det eggelikør og kaffe) Jeg skal likevel ikke ut å kjøre, men bare surre rundt i huset hele dagen..

Så mens alle sover og Rolf drar en hel skog med tømmerstokker…sitter jeg i pysj med kaffe og eggelikør, pakker opp noen gaver fra julaften og koser meg med det! Starter på en bok som jeg selvfølgelig ikke klarer å legge fra meg igjen…men slik skal nå en god bok være!

En liten tur ut til hønene og den flotte hanen vår med en godbit før resten av dagen går med til “syssel & pyssel” som julemiddag, lage ny porsjon med eggelikør, se på Love Actually og spise karamellpudding.

I dag 2.juledag var det godt Henrik skulle på jobb! Da får jeg nemlig gjort noe fornuftig…

Jeg har bakt loff…med og uten ost.. (en vil ha med og en vil ha uten.. klart det hadde vært for lettvint om alle ville hatt det samme)

….og vaskerommet……trenger jeg å si mer??????

Jeg har brettet, vasket, hengt opp, brettet, vasket og hengt opp!!!! Innimellom leste jeg ferdig boka….spiste sylteflesk med sennep, kald ribbe fra i går og krumkaker i takt med julemusikken…. selvfølgelig i pysjen :)))

Akkurat så avslappet og deilig som julen skal være, syns jeg!

 

I morgen er det tilbake på jobb igjen…og det er helt greit før jeg blir for doven og lat.

Håper dere alle har hatt en deilig julefeiring…med fri eller på jobb!

Romjulen står for tur…før Nyttårsaften på Lørdag.

I år har jeg faktisk nyttårsforsett…., men den tid den sorg!

Fortsatt God Jul!!

 

Klem fra Blomsterlise.

 

#jul #julemiddag #julemat #høytid #familie #fredrikstad #fredrikstadblomster #blogg #bloggfredrikstad 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “Tradisjoner er til for å holdes……

  1. Her var det mye å kjenne seg igjen i gitt… 😉… Herlig! Og for sånne som oss som jobber “NON-stop”… Så er disse dagene bare såååå velkomne! 👍 Nå blir det 4 dager med jobb og så får vi litt fri igjen, ønsker deg og dine en gledelig jul! ( har i mitt 44 år lært at det heter god jul før jul og gledelig jul når julen pågår… Hvorfor har ingen fortalt meg det før😳… Nå kan jeg endelig ønske kundene det riktige: ” gledelig jul” … Etter over 30 år bak disken…😉… Mvh Charlotte, rett nedi gata og mammaen til Fabian. )

  2. Charlotte Bruun Gudim: Godmorgen 🙂 Det visste heller ikke jeg. Trodde Gledelig Jul bare var et gammeldags uttrykk, jeg 🙂 Så godt med noen dager fri…men også like deilig å begynne igjen. Tror ikke kroppen har godt av for lang hvile. Får jo vondt både her og der, stiv og støl. Like greit å komme igang igjen 🙂
    Da ønsker jeg deg Gledelig jul også 🙂

    Takk for hyggelig kommentar 🙂

    Hilsen Lise

  3. Gledelig jul,Blomsterlise🎄. Girlanderen gjorde lykke på bordet julaften her i huset✨. Så koselig med høner i bakgården! Hilsen meg i det røde huset nede i bakken

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top