Mat

Jeg er i julestemning!

Det har jeg vært helt siden slutten av oktober. Jeg har spist alle juleretter opptil flere ganger, kakemenn, drukket gløgg og bakt. Dog ikke disse tørre julekakene. De blir ikke spist her, bortsett fra krumkaker da og de er de ikke jeg som lager.

Fra midten av Desember takker jeg for meg og trer av som husmor. Eller avspaserer da, som det så fint heter i jobbsammenheng (og husmor er jo en jobb???). Da er det slutt på alt som heter hjemmelagede middager og oppvarting. Ferdigproduktene og brødskivene tar over og i år har jeg til og med kastet meg på ……jeg vet nesten ikke om jeg tør å si det… så hold på hatten damer… men….ja, FJORDLAND!!!!

Rett og slett pga tidsklemma, men sånn er det og sånn har det alltid vært i desember så lenge jeg kan huske. Er det ikke sånn så blir det heller ikke skikkelig jul for meg. Tradisjoner…. heter det visst!

Ikke mye i Julekveldsvisa som følges her i huset. Hverken gulv, glass, skap eller skuffer blir rengjort. Det fine med desembermåned er jo at det stort sett er mørkt hele døgnet, så etter å ha plugga inn støpselet på juletre så det skinner, tent noen lys og kasta alt rotet inn bak en lukket vaskeromsdør, ser det så koselig og pent ut her atter…..Ikke bærer vi ved heller. Varmepumpa sørger for 23 grader konstant.

Noen “julesærheter” har jeg selvfølgelig, det skulle bare mangle! Alle har vi vårt! 

Jeg lager sursild og eggelikør. Begge deler er superenkle og begge to er kjempegode. Kan ikke akkurat love at du kommer i julestemning av den Eggelikøren, men drikker du nok…kommer du ihvertfall i stemning 🙂 🙂

Først tar vi Sursilden.

Ser du ikke silda, sier du? Nei, det er nok fordi det er løken som er best syns nå jeg. Det er sild oppi altså, men mest løk. Så kanskje det riktige navnet skulle vært Surløk...! 

Så enkelt er det:

6 dl vann, 3 dl eddik (7%) og 4,5 dl sukker og kok opp. La laken avkjøles. (jeg brukte dobbel porsjon til alle mine glass)

Ha oppi 1 pk hel pepper, 1/2 glass hele sennepsfrø og 6-7 laurbærblad og la dette trekke med, mens laken avkjøles.

Mens laken avkjøles skjærer du tynne skiver av løk og det du måtte ønske å bruke. Jeg brukte vanlig gul løk og rødløk, litt grønn og rød paprika for å få litt farge i glasset. Skjær mye løk. Det blir alltid tomt på løk først.

Jeg kjøpte ferdig speket sild på Kiwi denne gangen. Den var veldig salt, så jeg måtte vanne den ut litt. Skyll den godt under rennende kaldt vann og la de ligge i en bolle med iskaldt vann i ca 1 time.

Det går masse løk innimellom laga, så ikke spar på løken.

Skjær tynne, delikate biter på skrå av silden. Det smaker så mye bedre når det ser delikat ut og det verste jeg kan tenke meg er store kladder med sild.

Jeg lagde en dobbel porsjon for jeg skal gi bort litt også.

Så her er de ferdig pyntet og klare for frokostbordet i et nytt hjem.

Så var det eggelikøren. Det er godt det! Det er jo rett og slett en flytende Panna Cotta bortsett fra gelantinen, så liker du Panna Cotta…liker du eggelikør også 😉

Dette er hva du trenger til en porsjon som gir “ca” 2 liter:

Stemningsfull Likør:

10 Eggeplommer

12 dl Kaffefløte

3 vaniljestenger (holder egentlig med 2, men jeg brukte altså 3)

8 dl sukker

7 dl Sprit (Jeg kjøpte Vodka Dworek på polet. Den holder 37,5 % og er uten smak) Jeg hadde en ekstra skvett i etter prøvesmakingen også….. smak og behag 😉

Holdt nesten på å skrive at jeg har verpet eggene selv… 🙂 Det har jeg ikke, men det er våres høner som har verpet de. Sjekk ut det gedigne egget i front…. (det veide 98 gram) Stakkars høne… Som et lite ekstratips: Bruk aldri egg kjøpt i Sverige. De har nesten fargeløse eggeplommer og egner seg ikke til hverken likør…eller eggerøre, for den sakens skyld

Visp sammen eggeplommene (for hånd) med litt av sukkeret. Samtidig varmer du kaffefløten med vaniljestengene og resten av sukkeret til kokepunktet.

Jeg splitter vaniljestengene, skraper ut frøene men lar også stengene få koke med for å gi ekstra deilig vaniljesmak. (kan også la det koke med et par kanelstenger for den ultimate julesmaken, men det er intet “must”)

La den varme fløten avkjøle seg litt og hell deretter fløteblandingen over i eggeblandingen.

Så heller du hele blandingen tilbake i kjelen igjen og rører forsiktig på middels varme til du merker at det tykner. Ta også ut vaniljestengene etterhvert som de dukker opp.

Trekk kjelen til siden og la det avkjøles. Da er det på tide å tilsette spriten.

Det er veldig viktig å smake på det man lager…….så jeg smaker…og smaker…..og tenk den smaker like godt hver gang 🙂 om ikke bedre og bedre for hvert glass 🙂

Sil likøren for å unngå “eggeklumper”

Så er det bare til å fylle den deilige drikken over på flasker. Jeg kjøpte små, kose flasker på Clas Ohlson.

Bruk trakt og hell på. Det holdt til akkurat 2 liter. Spørs om ikke jeg må trå til på 1.juledag og lage en ny porsjon…
Jeg skal tross alt gi bort noen av disse flaskene.

Pynt gjerne flaskene med litt pynt som kongler eller kanelstenger og en pen til og fra lapp eller en egen etikett: Likør med stemningsgaranti <3

Et lite tips foruten å drikke likøren som den er (min favoritt nr 1)…, så kan den brukes over is eller varme bjørnebær med kald eggelikør over servert med en krumkake (min favoritt nr.2)

Det hørtes vel godt ut??

Da gjenstår det bare for meg å ønske dere alle en riktig GOD OG DEILIG JUL!! Håper julefreden senker seg over dere når klokkene ringer julaften inn kl 17.00 på Lørdag. Nyt og kos dere med hverandre, god mat og drikke.

Ikke stress!

Jul blir det uansett <3

Jeg, derimot.. setter inn ekstragiret for den siste uken i butikken og håper jeg ser flere av dere!

 

Eggelikørdrikkende klem fra meg

Blomsterlise.

 

#jul #sursild #lake #eggelikør #stemning #stemningslikør #blogg #bloggfredrikstad #fredrikstadblomster #høner #hønerihagen #kortreistmat #egg #brahma #viktigåsmaketil #intetstress #hjemmelaget #hjemmelageteggelikør #hjemmelagetsursild #fredrikstad

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

9 thoughts on “Jeg er i julestemning!

  1. Hei 😊 Er så fantastisk å lese innleggene dine. Ler meg skakk inni mellom. Fortsett med det 👍🏻 Men et lite spørsmål – kan en bruke vanlig kremfløte eller må en bruke kaffefløte som du har brukt? 🤔🤔 Ha en riktig god jul og gleder meg til å lese neste søndag 🎅🏻

  2. Heidi K Strand: Hei hei :)Så hyggelig kommentar 🙂 Tusen takk!! Vet du, jeg tror du kan lage den på både kremfløte, kremfløte blandet på melk eventuellt bare på melk. Selv om jeg er glad i fløte er jeg redd det kanskje kan bli litt vel fett… Der er det nok bare å google litt. Jeg har laget det før med å blande like deler med kremfløte og helmelk, men syns kaffefløte var det beste og enkleste alternativet. Den ble veldig god <3 Håper du gir den et forsøk 🙂 Riktig God Jul til deg også 🙂 🙂

  3. Huset på landet: He he 😉 Helt naturlig ja 🙂
    Har jo sagt 100 ganger…det er fordi det er morsomt! Og godt! Dessuten da har jeg jo en unnskyldning for ikke å ta et tak på vaskerom eller andre steder 😉 😉
    Er med i livsnyterklubben jeg og, vet du LIne <3 <3

    Klemmer <3

  4. Dette skal jeg lage Lise!!! Du er suveren asså…. Takk for all inspirasjon du gir <3 Ha en super fjerdesøndagiadvent 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top