Smaken av gode minner!

Hvert eneste år på denne tiden begynner jeg å tenke på min bestemors sirupskake.

Av alle ting, så er det denne jeg savner mest når høsten er et faktum og julen nærmer seg.

Gud bedre så mange oppskrifter jeg har prøvd ut for å finne akkurat den rette opp igjennom årene…, men ingen blir så god som hennes var.

Er det fordi minnene spiller meg et puss, eller var det bare hun som laget akkurat den sirupskaka.

Den var mørk og saftig, litt seig, ikke for luftig og med den perfekte smak av sirup og krydder. Med meierismør på og kaffe ved siden, smakte den helt himmelsk.

Jeg har googlet og lett, bakt og smakt. Sikkert 20 forskjellige sirupskaker, men ingen blir slik som jeg husker den.

Så tenker jeg da; er det fordi det er gode minner? Fordi jeg tenker tilbake på henne og minnes kjøkkenet, lukten, stemningen og den gode atmosfæren?

Bakebollen hennes arvet jeg, men oppskriftene som burde fulgt med manglet. Det var denne bakebollen hun alltid brukte og jeg har ikke tall på hvor mange vørtekaker, julekaker, hvetebrød og fyrstekaker denne har rommet.

Denne uken har jeg prøvd meg igjen. Jeg har trikset og mikset, plusset på og trukket ifra og nærmere tror jeg ikke jeg kan komme…. uten hennes håndskrevne oppskrift (som dessverre ikke ble tatt vare på, til min store sorg)

Jeg har så gode minner om min mormor, jeg! Heldig var jeg som hadde henne i 2.etg under hele min oppvekst. Jeg kom alltid hjem fra skolen til ferdig mat og gjerne dessert eller noe “godt til kaffen” Fikk så mange sukkerbiter jeg bare ønsket, kaffe på skålen og det var lov å slurpe den inn. Er det noen som gjør det nå til dags? Stadig vekk tar jeg meg i å minnes mat og kaker som bare hun kunne lage. Vi var morgenfugler begge to så når jeg tuslet opp på kjøkkenet hennes kl 06.00 i helgene, hadde hun allerede forklet på, i gang med å smelte smør eller røre smør og sukker til noe som skulle bli til en bakst av noe slag.

Det er der jeg lærte å både like og å lage mat. Jeg tilbrakte så mye tid på det kjøkkenet at vi ble betegnet som “jevngamle”. Jeg var med på “dameklubbmøte”,vi handlet i Domus, var hos eggkona på torvet, vi reiste til både strømstad og til Danmark på handleturer. Det var dengang da Terje Vigen gikk fra kai her i byen. Da var nok jeg mellom 10-14 år. Vi hadde alltid noe å prate om, vi! Selv med mange års aldersforskjell.

Her er et av få bilder jeg har med oss to. Tenker jeg var 14-15 år og hun sent i syttiårene, tror jeg.

Apropos Danmarksturer… Vet dere, den gærne dama var ram på å smugle altså. Hun fylte opp hele “hofteholderen” med halvlitersflasker med cognac og akevitt. Som hun skulle ha til sønner og svigersønner i gaver. Det er disse buede, flate flaskene. “Tørr du det da”? spurte jeg….

“Jada, ingen som gidder å kroppsvisitere en sann gammel tjukk kjærring som meg”, svarte ho da!

Når jeg nå tenker tilbake, så var hun vel ikke så gammel som jeg tror. Det var bare det at da jeg var liten, var de gamle så veldig gamle. Hun med “forklekjole” og hårnett. Ikke snakk om å gå til frisør. Nei, det ordnet hun selv. Med jernkrølltangen som ble varmet mellom stekeplaten og kaffekjelen. Munkepannen i jern, som hun stekte munkeboller med sukker på (det samme som berlinerboller, tror jeg) For ikke å snakke om daggamle loffeskiver som hun stekte RETT på stekeplaten før hun hadde på smør og strødde sukker over……

Kjære, jo flere minner jeg skriver…jo flere raser det på…og alle er utelukkende gode! Jeg lyver ikke hvis jeg sier, at det går ikke en dag uten at jeg savner henne eller tenker på henne. Jeg prater til og med henne innimellom jeg! Jeg ser ho jo hver dag….

…på kjøleskapsdøren. Alltid med et lurt smil og glimt i øyet!

Denne gangen vil jeg si at kaken var full klaff! Endelig! Uten egg og smør er dette:

Tilnærmet lik Astrid`s Sirupskake:

1 l Kulturmelk

500  gram sukker

500 gram MØRK sirup

kg Hvetemel

4 ts natron

2 ts Kanel

1 ts Ingefær

1 ts Nellik

Varm sirupen i en kjele, bland alt det tørre i en bolle (bruk helst kjøkkenmaskin. Det var bare til ære for henne at jeg brukte bollen idag) hell på Kulturmelken, sirupen og rør til det blir en seig, men jevn røre.

Hell den over i en bakepapirkledd, stor langpanneform.

Stek på 200 grader, nederste rille i 35 minutter.

Når kaken er klar, slå av ovnen og åpne døren på gløtt. La den stå slik til den er nesten avkjølt.

Del kaken i 4 like deler.

Sirupskaken er super å fryse ned og jeg vil påstå at den ikke er best den dagen den er nybakt, men fra dagen etter når den får “satt” seg.

Oppbevar den i kjøleskapet.

Serveres med Meierismør og kaffe eller et glass iskald melk.

Egentlig var det Sirupskaken jeg skulle dele med dere idag, men med alle minnene som fulgte med den har dere også fått bli kjent med den beste dama jeg noengang har kjent!

Min bestemor tok meg aldri med på kino, teater, cafeer eller utenlandsreiser. Det var heller aldri et savn, for det var bare ikke vanlig i mine barndomsår.  Den kunnskapen og gleden jeg har for å tilbringe tid på kjøkkenet derimot, er det hun som har gitt meg. 

Så husk å tenke på de gode minnene innimellom, så man ikke glemmer…….

Da håper jeg noen vil prøve seg på denne. Både store og mindre store her i huset syntes den var kjempegod og den vil garantert bli bakt oftere nå som oppskriften endelig er riktig.

 

Søndagsklem fra

 

Blomsterlise 🙂

 

 

 

 

#sirupskake #minner #barndomsminner #fredrikstad #bake #blomsterlise #blomsterliseblogg

 

 

 

 

 

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

5 thoughts on “Smaken av gode minner!

  1. Hærlig Lise
    Hadde en ganske lik Farmor jeg … så nå fikk du mine minner til å strømme ille godt i i en stresset hverdag å tenke tilbake til alle de fine stundene og hun lærte meg å sirup skaka og masse annet..
    Takk for at du deler alt du gjør.. inspirerer <3

  2. Så fint du fikk til den kaken. Jeg har også en sånn sirupskake jeg må ha til jul. Barnebarna elsker den. Min ligner din oppskift, men jeg bruker honning i min. Til voksne serverer jeg den med smør og brunost. Ungene spiser den uten noe som helst. I min barndom var den best med et glass iskald melk til. Like godt hvert år det der! Koselig med sånne minner, og koselig for oss å lese! Ha en fin ny uke! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top