Et døgn på blomstershopping i Holland….

…som selvfølgelig startet med seriøs forsovelse!

Det er ikke en ok opplevelse når du skal hentes kl 04.00 en tidlig morgen og telefonen ringer 04.03 med spørsmålet: “Er du klar? Jeg står utenfor!.”

Nei, jeg var ikke klar! Fullstendig omtåket i min dypeste søvn var det bare å kaste seg i dusjen og ordne meg i en fei, mens Helene (min kollega og reisefølge) ble satt til å smøre baguettene (som jeg så kjekt hadde skrytt på meg å smøre til oss)

Etter en rask dusj, bar det mot Gardermoen i full fart. Tyggende på hver vår baguett og med kaffekoppen skvulpende på dashbordet, hentet vi oss godt inn og jaggu rakk vi ikke en øl før avgang også. (Ikke det at den smakte så godt kl 07 på morgenen…)

Er man på tur så er man på tur!

Vi kom oss om bord og gledet oss stort til alt vi skulle se og shoppe. Blomster selvfølgelig. En ny sesong står for døren for oss i blomsterbransjen…. Jul.  

2 hele, deilige dager med litt faglig og inspirerende påfyll før rushet starter.

1,5 time i luften….nok til å finne ut at vi virkelig hadde bommet STORT på bestillingen av flytiden hjem igjen. For å gjøre en lang historie kort så ble turen halvert. Ja ja, det var bare å være dobbelt så effektive den tiden vi hadde til rådighet!

Vel fremme var vi selvfølgelig sultne på nytt og med en deilig “vaffelbod” rett utenfor flyplassen var vi et lett offer for den søte kakeduften som slo imot oss..

Vi lar oss alltid lett ledes inn i fristelser..

Helene ramlet utfor med Belgisk vaffel med hvitt sjokoladetrekk mens jeg valgte en munkebolle som vakte gode minner tilbake til min egen mormor som laget verdens beste av akkurat disse.

Vel vel, her var ingen tid å miste.Egentlig skulle vi bruke ankomstdagen i Amsterdam sentrum med hygge og kos og dagen etter til messe og blomsterhandel før flyet skulle ta oss hjem på kvelden igjen. Det var før vi så at vi (ja, vi var to om å bestille turen) hadde booket et fly 10.45 hjem. Så Amsterdam by fikk vente. Vi dro rett til blomsterhallen for shopping. 

Det er så stort, så flott, så mye å velge i og for blomsterelskere et rent mekka å komme til <3

Flere vakre og inspirerende utstillinger…selv om de fleste og flotteste utstillingene var under oppbygging i etasjene under for de to påfølgende messedagene (som vi dessverre ikke fikk med oss)

Alt av blomster og planter kan man få kjøpt her nede i blomsterhallene i Holland.Det er helt umulig å skjønne hvor stort dette er om man ikke har vært her. Jeg skrev litt om dette og la ved en video som viser litt i innlegget HER da vi var her i April. 

Denne kaktusen turde jeg ikke engang å sjekke prisen på. Ikke at jeg hadde hatt takhøyden til den i butikken heller…


Holland er jo et land som stort sett har plussgrader hele året. Derfor var det et stort område med uteplanter. De flotteste sådan. Store appelsintrær og sitrontrær fylt til randen med frukt. Oliventrær bugnende av oliven.Trær og busker i alle fasonger og størrelser.


Dessverre er temperaturen annerledes her hos oss og samme hvor mye jeg fant av de lekreste busker og trær jeg gjerne skulle kjøpt både for salg og til planting her hjemme hos meg selv, var det bare å snu seg bort og ikke tenke på vår og sommer nå……sukk…

…men istedet fokusere på nisser, juletrær, juleroser og det som hører denne årstiden til. Denne husfreden kom forøvrig heller ikke med på lista. Artig var den med rødvinsflaska, men nisser uten pene øyne vil jeg ikke selge. (Uansett fikk jeg bekreftet at nissen er mer glad i rødvin enn grøt…det har jeg nemlig alltid påstått)

Meter på meter med Orkideer og selv om den er blitt en av våre vanligste potteplantene som alle nå har, klarer de å fascinere meg med nye sorter, farger eller med blomster så store som…

…håndflaten min.

..og den er ikke liten skal jeg si dere. Selvfølgelig lot jeg meg friste…. Jeg tok ikke de helt største grunnet prisen…

…men et par i medium fikk bli med hjem og skal få hedersplassen i et vindu i butikken.

Med lavt blodsukker og stresshormonene som fortsatt herjet i kroppen, var det på tide med litt inntak av sukker til hjernen for ny energi.


 Ny runde med shopping til neste ukes levering, en bestilling 2 uker frem i tid, bilder av planter og etiketter til senere bestillinger i desembermåned… 

Etter mange timer og 25.000 skritt (jeg har skrittmåler på armen) var det to trøtte, sultne og slitne jenter som endelig kunne dra på hotellet for å slappe av, puste ut og prøve å sortere alt vi hadde i hodet.

Schiphol Airport Hotel var stort og kjempeflott.

Så etter en rask dusj, vask og føn av sokker……..

…var vi klare for en bedre middag.

…og en drink i baren.

En intens dag som egentlig skulle vært fordelt på to døgn, ble skrumpet inn til ett døgn….  Så etter litt mat og drikke var det bare å bevege oss opp i 4.etg, tømme automaten for vingummi, sjokolade og potetgull før vi entret sengen for en god natt søvn.

Med engler som våket over oss, rakk vi både frokost, bussen til flyplassen, litt shopping og flyet før vi landet trygt på Gardermoen igjen. Nesten ett døgn etter at vi dro….

Så da er det bare å si …: at julen kommer garantert i år også!

Kanskje raskere enn du tror 🙂

Litt tidlig å ta frem juletreet kanskje, da hadde nok Henrik satt seg kraftig på bakbeina…

…men jeg skal kose meg med litt julemusikk og en bunke med juleblader i dag 🙂 og så blir det pinnekjøtt i kveld. Det er godt det!

God søndag 🙂

Klem fra meg

Blomsterlise

 

 

#holland #schiphol #fredrikstad #fredrikstadblomster #jul #blomster #blomstershopping #amsterdam #juleshopping #utpåtur #blomsterlise #blomsterliseblogg #tur

 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Et døgn på blomstershopping i Holland….

  1. For en start på turen, sånn er det bare noen ganger men dere kom dere avgårde på en flott tur. For noen nydelige bilder. Hårføner er alltid godt å ha med på tur. Skal si blomsten var flott. Fik du den virkelig med deg hjem?

  2. tepausen: Hei hei 🙂 Ja, det ble et hektisk døgn 😉 Men vi fikk gjort det vi skulle selv på halve tiden. Nei, blomstene kommer etter oss med bil fra Holland. Om det er orkideen du tenker på så er den nå trygt ankommet butikken. Like stor og flott 🙂 Fortsatt god uke til deg 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top