Når enden er god… er sommeren over…! For alt godt har jo en ende!

Her sitter jeg og som dere ser….med sprudlende humør, full av pågangsmot  og en enorm entusiasme ….

…..  Det var på tide å plukke fra hverandre og rydde inn alt som var sådd, plantet og bygd opp i løpet av våren og sommeren

Etter timer med nesa i jordhaugen og rompa i været, var det nå på tide å rydde det bort igjen.

Jeg høres nok en smule drastisk ut, men det føles som om vi bare river fra hverandre alt som vi har brukt en hel vår og sommer på å bygge opp.

Med planter, potter og sittegrupper overalt er det litt av en jobb å skulle fjerne dette på bare en dag.

Med dette friskt i minnet som bare er noen få uker tilbake i tid…hvor kveldene var lange og varme….

…ser det nå slik ut.

Gult, grått og vissent. Til og med fuglen i buret har blitt vippet av pinnen og bare venter på å overvintre i varmere strøk. (Den har ikke dødd altså…den er uekte)

 

En grønn og frodig hage…..


 

…har blitt til dette! Ikke lett å vite hvilken ende man skal begynne i.

 

Sittegruppa som ble bygd i sommer er et trist skue. 

Her fra bedre tider.

 Lyslenker, seiltak, puter og stæsj har nå fått sin plass i kjelleren i påvente av en ny og forhåpentligvis varm vår.

I grunn så klager jeg ikke over at høsten er her, altså. Den bare kom så altfor brått…., for meg som virkelig misliker minusgrader og snø er høsten en påminnelse om hva som snart kommer… 

Uansett syns jeg vi har hatt en deilig sommer. Den gikk bare så altfor fort! For min egen del har den vært perfekt. Akkurat passe hagevær og her bak i hagen hos oss er det aldri vind. Bare lunt og deilig. Jeg tror vi har tilbragt hver eneste kveld ute siden midten av mai til midten av august.

Denne uken derimot syns jeg det har vært altfor kaldt og surt! Her har pensjonisten i huset (altså meg) lagt på varmeteppet i sengen, varmepumpa går jevnt og setevarmeren i bilen blir brukt hver eneste morgen.

Det viktigste er å ikke fryse! Så en dag i hagen i sur vind er det på med ull, skjerf og lue!

I fare for nattefrost var det nå viktig å få reddet litt planter til neste år. Uten drivhus har vi ingen mulighet til å overvintre alt,. noe må derfor bare stå ute så lenge det går før frosten tar drepen på de!

Jeg rakk å få plantet litt løk. Ca 150 tulipanløker. Så nå er det bare å vente på våren og et bugnende mini-amsterdam i bakhagen 🙂

I disse krukkene skal det bli lave, tykke, knitrende tulipaner i rosa og sort/lilla. Det går helt fint å plante løk i krukker, bare sett krukkene litt lunt og nærmere husveggen om det blir for kaldt.

Der hvor det var små blomsterbed dyttet jeg ned så mye løk jeg fikk plass til og resten ble fylt opp i krukker og kar.

Rolf oppmuntret som bare han kan….med kjærlige kyss…

…..men han blir fort sliten og trøtt den gutten…

…så etter en halvtime syns han nok var nok og la seg godt tilrette i hagestua. 

Vi derimot, fikk gravd opp det som skulle graves opp. Plantet det på nytt i store plastkasser og fikk det ned i kjelleren på garasjen.

Noe fylte vi inn i det bitte lille drivhuset, før vi isolerte det så godt vi kunne med bobleplast og gamle tepper.

Alt av tomater, chili, paprika og løk ble høstet. Henrik ville prøve å lage en form for hjemmelaget Salsa.

Med lime, sukker og hvitløk og et par timers putring i kjelen, ble det kjempegodt! Så da fikk vi jo brukt alle tomatene jeg sådde til noe.

Nå er det bare å få stablet bort resten av hagemøblene og få ryddet bort litt småtterier, så er hagen vinterklar.

Så håper jeg vinteren blir mild, så både plantene (og jeg) overvintrer og kan blomstre på nytt neste år.. Resten av høsten får gå med til innekos med tente lys og matlaging….og litt planlegging av neste års hageprosjekter.

 

Det er jo også hygge, syns jeg 🙂

God søndag til deg!

 

Klem fra Blomsterlise.

 

#hage #hagefredrikstad #kjølshunn #korksterrasse #høst #snartvinter #blomsterlise #blomsterliseblogg #fredrikstad #fredrikstadblomster #løk #løkplanting 

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “Når enden er god… er sommeren over…! For alt godt har jo en ende!

  1. Ja, sånn er det bare. Høsten inntar naturen om vi vil eller ikke. Synes det er vakkert om høsten også jeg da. Hyggelig å se dn fine hage.:)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top