Hustruene og lille Due på Husmorferie 2016

Endelig var dagen kommet. Turen som ble bestilt tidlig i vinter….

…. nedtellingen som varer i måneder, uker, dager….og tilslutt timer!

.

Flyet gikk kl 06.00 søndag morgen, først på jobb, så i 50-års lag og hjemme til jentene hentet meg 00.00 (viktig med god tid. Mye uforutsett som kan skje. Som f.eks punktert dekk, ulykker, nattarbeid, akutte lyster som iskaffe ca 5-6 ganger….

Kokkari som ligger på øya Samos i Hellas viste seg å være en nydelig liten plass med ca 800 fastboende.

3 timer og 50 minutters flytid, 40 minutter med buss så var vi fremme på vårt lille nydelige Hotel Kalidon.

Flyturen gikk som den pleier å gå……. skikkelig dritt!!!

Lite fly, mye risting og plass nesten helt bakerst. Kan umulig gå bra det, vet du!

Så det ble ingen søvn på meg, men tre timer og femti minutter med konstant frykt, snørr og tårer!

Definisjon på en god flytur for meg er å sovne før flyet er i lufta og våkne etter at det står trygt på bakken igjen.

Men men, vi kom frem denne gangen og!

Så det var bare å pælme inn kofferten, få på seg bikini`n, strandtunikaen, solhatten og småløpe ned på stranda.

Her er min feriefrue, forøvrig søskenbarnet mitt også. Vi er de eldste så det er greit at vi deler rom. Vi er de første til å bli trøtte, sovner på rygg og snorker med åpen munn. (men, så er vi først oppe om morran og da..)

De to andre er unge, tidlig i trettiåra. Legger seg forøvrig like tidlig, men ligger halve nattan og ser på episode etter episode av en eller annen serie (og er sist oppe om morran)

Uansett vi er ankommet og…

… utsultet på sol, vann, mat og noe kaldt å drikke fikk vi unnagjort alt dette på kort tid og jaggu sovna vi alle 4 på hver vår solseng etter over 1 døgn uten søvn. 

Så da ble det et fantastisk bikiniskille første dagen som gjorde oss alle strålende fornøyd med feriestarten 😉 Jippi!!!  (Bikiniskillet var rød/hvitt forøvrig, men det skjønte dere vel…)

Dette er den såkalte bystranda. Den som lå rett over veien fra hotellet. Deilig stemning i solen, i skyggen, på dagtid og på kveldstid. Litt bølger, men ikke verre enn at vi kom oss helskinnet både ut i vannet og opp på land igjen.

Kokkari har imidlertid flere strender å by på så nysgjerrige som vi er og livredde for å gå glipp av noe måtte vi jo prøve et par av de andre også…

Den andre stranda vi prøvde heter Tsamadou Beach….

og jeg tror med stor sikkerhet at taxisjåføren syns det var festlig å slippe oss av i feil ende….

Den ene enden er nemlig en nudiststrand og selvfølgelig måtte vi “snuble” oss gjennom kroppsdeler i alle fasonger og fullstendig uten en tråd på, før vi havnet på rett plass. Da var det jaggu godt at parasollen hadde en egen knapp for “press for service”. Gjett om vi gjorde!

Altså bare for å ta det med en gang…det er ikke det at vi ikke har sett en naken kropp før altså…, men det er nå noe med å ramle sann midt oppi alle disse like solbrune kroppsdelene…. Mens en annen (meg) er livredd for ikke å ha fått stappet alle attributter, valker og skavanker opp, ned og inn i bikinidelene og med småangst for at “ting og tang” skal glippe utafor…..blir man jo også litt småfascinert over hvor avslappet andre er til kropp….

Må jo være litt deilig og, tenker jeg….å ha et så avslappet forhold til denne kroppen vi har fått utdelt?

Her er altså fra “vår” ende av stranden. “Vår”=oss med badetøy.


En etasje oppover i høyden var det  også solsenger på gress og store deilige hammocker i skyggen.

Uten at det interesserte oss…, vi var tross alt kun ute etter sol og…

…lunsj! Mat må vi ha!

Så var det den tredje stranden som vi besøkte, forøvrig bare et steinkast fra Tsamadou.

Den heter Lemonakia Beach. 

Akkurat en passe stor strand og med en restaurant i hver ende….led vi ingen nød der heller.

….nyyydelig blått og krystallklart vann….


….og et perfekt sted til å ta seg en matbit og en iskald øl i skyggen 🙂

Ser deilig og fredfullt ut, ikke sant?

(.Ikke akkurat jentene som er ute etter fart og spenning, tenker du nok nå… 🙂

Og det er helt sant! Det er det siste vi vil ha på husmorferie. Nei, her er det kun latskap, behagelig tøy med strikk i livet og en tunika som ikke strammer i midjen som gjelder.

De bitte små husene i byen må være det nærmeste man kommer en ekte Kardemommeby….

Dette huset og inngangspartiet forelsket jeg meg helt i!

Og med en forkjærlighet for gamle, slitte skodder og dører forelsket jeg meg titt og ofte. Mye sukk, stønn og knipsing av bilder.

Jeg kan jo ikke vise dere alt, men et lite utvalg har jeg samlet her.

..og det er bare noen få….

Ikke bare det, men jeg finner alltid et tomt lokale som jeg ser potensiale i…. En liten taverna her…, men det er jo bare med tanken for jeg kunne aldri, aldri bodd i et varmt land og jobbet samtidig.

Nei, jeg har det godt her jeg,…men gud så kost det kunne blitt….

Egen “høne”inngang så katten skal komme seg opp på balkongen…

Kjekk, ikke sant?

Så er jo jeg den som er først oppe…hver eneste morgen. Setter på vannkokeren til kaffen og rigger meg til på balkongen. Stille og rolig nyter jeg min morgenstunde med minst 3 kopper kaffe og boka mi. Hver dag ser jeg på de samme duene som sitter på den samme plassen, på de samme takene og tenker.. “Ja, ja, vi har jo duer på taket hjemme, vi og” Helt til jeg en dag ser et tak med to keramikkpotter på. Da først skjønner jeg at duene er av keramikk og ikke ekte i det hele tatt. 

Det ga meg jo den flotte ideen at blir det for fullt med krukker i hagen, så kan jeg jo bare sette de på taket….

 

Kokkari er som sagt et bitte lite sted, nesten fritt for barn (da vi var der hvertfall), passer perfekt for par eller om du vil reise alene….


….mange nydelige steder å spise, sitte å nyte en drink, et glass vin eller hva det måtte være som frister.

Det eneste minustegnet jeg kan komme på er steinstrender, så badesko er å anbefale.

Her ligger jeg å flyter med Crocsa mine 🙂

Steinstrender eller ikke…. Uka forsvant i en fei og deilig har vi hatt det!

Så da gjenstår det bare å takke for meg og tusen takk til dere andre tre som gjorde atter en husmorferie til et godt minne!!

Glad i dere  ♥♥♥ 

 

Klem fra Blomsterlise.

 

 

 

 

 

#fabfour #kokkari #hellas #ferie #husmorferie #blomsterlise #kalidon #kalidonhotel #kalidonhotelkokkari #tsamadou #tsamadoubeach #cafedelmar #strandliv #lurerpååblinudist #lemonakia #lemonakiabeach

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Hustruene og lille Due på Husmorferie 2016

  1. Hei, høres ut som dere har hatt en kjempe fin tur.fikk du med degnoen suvenir som kan brukes som dekor hellas har jo så mye fin kjeramikk

  2. Åååå… Det hørtes og så ut som en deilig husmorferie. Sol og hav, mat og drikke. Og for en vakker plass. Og vakre mennesker som reisefølge. Kan ikke bli annet enn bra det vet du.
    Kjenner at jeg kunne tenkt meg noen deilige dager på en solseng nå. Men jeg får vel leve på dine bilder, tenker jeg. 🙂
    Klemmer i fleng!

  3. Lyngbo: Hei hei 🙂 Jada, jeg fikk med meg keramikk vet du 🙂 Vase, skål og askebeger… Du vet at selv om jeg bestemmer meg for å pakke “lett” blir det alltid med mer enn jeg trenger. Så dessverre var det ikke plass til å handle mer. Deilig med sol og varme før høsten setter inn for fullt her hjemme 🙂 God uke til deg 🙂

  4. Anonym: Åååh, det var så deilig såh! Og nå mens det blåser og høstværet er på full fart er det deilig med masse bilder og gode minner å se tilbake på 🙂 En uke med strand, bad, sol og varme gjør underverker før høsten…og det som verre er, kommer 🙂 God uke til deg 🙂

  5. Huset på landet: Jaaa, helt enig! Deilig med alt det der, men nå er det jo stooor fest på gang og det blir morro 🙂
    Sååå kan vi jo håpe på litt deilig sensommervær et par uker etter det 🙂
    Viktig å kose seg…med alt!!!

    Klemmer i fleng tilbake 🙂

  6. Mythos ja, vekker minner. Jeg tror grekerne brygger øl som passer utmerket på varme dager. Selv foretrakk jeg Alfa. 🙂
    Lurer på om det bare er innbilning at vi flyter bedre i sjøvannet der nede? Kanskje vi rett og slett slapper mer av i varmen?
    Fortsatt fin høst!

  7. Hei,var inne på bloggen din,ingenting nytt kanhende du har mye å ta igjen etter ferien for vanligvis er du ei travel dame,gøy å lese om dine gjøremål ha fortsatt en fin uke lyngbo

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top