Svett, svettere, svettast!

I allverdens navn og rike…..Hva skjedde denne uka her?

På søndag satt jeg ute under varmelampa med pledd…og frøs!

Allikevel sitter jeg her i dag og tenker at sommeren har vart i en evighet 🙂

På et knips kom varmen, sommeren, båtliv, badetemperatur, blomstene i veikanten, og ….myggen!!!

Ikke misforstå…, jeg klager ikke altså, men det kan faktisk bli for varmt for fort! Hvor ble det av tilvenningsperioden? Også kalt våren!

Ungene hadde vokst ut av sommertøyet fra i fjor, badebuksene ligna mest på speedo og sommerskoa var minst 2 nr for små, så her var det bare å få handlet inn sommertøy i en fei. Ned i kjelleren og hente opp shortser og skjorter til Henrik (heldigvis hadde ikke han vokst noe siden ifjor) og jeg….jeg har kosa meg altfor mye med god mat i vinter! Det skjønte jeg ettersom den ene shortsen etter den andre ble forkasta. Altfor trange topper havnet etter i samme haugen! De ordene som slapp ut gjennom mine sammenbitte tenner…..ettersom haugen med ubrukelig tøy ble større og større…., skal jeg ikke gjenta nå 🙂

Godt vi ikke har innsyn her i hagen, for iført en shorts som er altfor trang i midjen (se for deg en overhevet hvetekakedeig) bh, crocs og rosa hagehansker, er jeg litt av et syn skal jeg si dere!

Men, så lenge helsa er i behold så blåser jeg egentlig i den kroppen jeg….Det er så mye som kunne vært verre og skal jeg være ærlig (og det skal jeg jo) så er jeg superheldig og har det fantastisk godt! Jeg har overhodet ingenting å klage over og det er jeg inderlig klar over…og takknemlig for.

Meeen, tilbake til varmen igjen da…,

Her nede i vår lille hage kommer det aldri et vindpust, så på dager som dette er det helt umulig å sitte i solen.

Da er det bare å søke tilflukt i skyggen og slappe av….ikke gjøre noe som helst og det er jeg faktisk ganske god på…om jeg skal si det sjæl 😉

Rett og slett:

Ta noe kaldt å drikke, sett deg i skyggen, senk skuldrene og bare nyt en liten stund!

Det er mye kald drikke som er godt i varmen, men husk for all del å drikke nok vann også…)

Lag enkle måltider som smaker godt i varmen og som ikke krever all verdens forberedelser eller tid over grytene…

…den uka her har vi stort sett spist kald fisk (røkt ørret og gravet laks som er mine favoritter) med loff, melbatoast, rødløk,søt sennep, rømme, lodderogn og sitron.

Enkelt, lett, smakfullt og det tar litt tid å spise. Rart det der, mat du kan bruke timer på kjøkkenet blir spist opp på 1-2-3, mens mat du tilbereder raskt nytes langsommere (spekemat, ost, kjeks, oliven osv) Mat som tar tid å spise er mye hyggeligere og mer sosialt, syns jeg.
Det er bare å nyte den behagelige temperaturen med et blad, radio og noe kaldt å drikke. 

La husarbeidet være, støvsugeren kan hvile til drittværet kommer og lukk døra til vaskerommet. Ute av syne…ute av sinn. Nyt dagene så lenge de varer. Sommeren går så altfor fort og vi er ikke bortskjemte med været her i landet.

Lise`s forenklede Sangria: Fyll en mugge med biter og skiver av ymse frukt (sitron, lime, appelsin, eple, jordbær) og masse isbiter….fyll så opp resten med en lett rødvin 🙂 

Nå er det ut i hagen for å ordne litt 🙂 Jeg har nemlig et prosjekt på gang 🙂 Hvem hadde vel trodd det?

Det inneholder en gammel garasjedør, en ødelagt tallerkenhylle og noen jordbærplanter 🙂

Skal jeg få gjort noe i denne varmen må jeg gjøre det tidlig eller sent. Midt imellom har jeg nemlig siesta med Sangria 😉

Jeg skal ta dere med på litt hagevisning etterhvert altså, jeg må bare la solen virke så plantene får satt seg og viser seg fra sin beste side 🙂 

 

Så husk: Ikke stress, nyt dagene, sommeren…..og livet!

 

Hasta la vista og svett klem på begge kinn fra meg <3

 

Blomsterlise 

 

#fredrikstadblomster #korksterrasse #sommer #hage #edelweiss #sangria #livet #kropp #franskbulldog #hund #fredrikstad #blogg #blomsterlise

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

6 thoughts on “Svett, svettere, svettast!

  1. Snublet over bloggen din for en ukes tid siden, og har siden da kost meg noe veldig med den. Du skriver så bra, og bildene må man bare nyte. Du inspirerer! Så skriv så ofte du kan! 😉

  2. Linda: Åååh, så hyggelig 🙂 Tusen takk! Ble jeg veldig glad for å høre 🙂 Jeg er nok en typisk søndagsblogger for pc og meg…er ikke verdens beste kombinasjon. Så ett innlegg i uka tar jaggu tid nok 🙂 Nå vet ikke jeg hvor du så bloggen først, men det finnes isåfall en egen facebookside hvor jeg publiserer innleggene. Strålende dag i varmen til deg 🙂 🙂

  3. Flotte bilder fra en flott hage hvor flotte mennesker bor!
    Men du… Du glemte å sende med Henrik den solsengen da han kom med parasollen…! Men han kan jo bare ta turen på nytt. Og da kan du jo alltids sende med en mugge Sangria også… 🙂

  4. Hei,kom vel over bloggen dinpå fb for noen uker siden, mye artig lesning du er jo så kreativ flotte bilder og mange fiffie oppskrifter,leser bloggen flere ganger og anbefalt den til venner som er matglade og blomster elskere ha fortsatt en fin dag gleder meg til neste innslag.

  5. Huset på landet: hei vakre deg <3 Ha ha, ja du skal ikke se bort ifra at Henrik kan svippe utom med den sengen 😉 Den blir jo aldri brukt 🙂 Men, hvis dere samme dagen skulle mangle en gasspeis......så er det ikke vi som har tatt den 😉 😉 Sangrian skal jeg lage så mye du vil ha....når du kommer på besøk 🙂
    Tenker du har fått gjort litt i dag også 🙂
    Tenker du sitter ved den flotte gasspeisen nå og koser deg <3
    Ps: Ille fornøyd med den nye sittegruppa 🙂
    Klemmer <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top