Det er ikke størrelsen det kommer an på!

I mange år har jeg ønsket meg et drivhus eller et orangerie..

SONY DSC

Nå har drømmen gått sann cirka i oppfyllelse…. Ikke akkurat den størrelsen jeg ønska meg, men som Henrik sier: Det er ikke størrelsen det kommer an på 🙂
 

Jeg ser på bilder og drømmer meg bort. Drømmer om sensommerkvelder inne i drivhuset hvor jeg pusler med planter og jord. Planter noen stiklinger, sår noen frø i mosegrodde terracottapotter før jeg setter meg i kurvstolen med et glass vin og bare nyter den fuktige luften. Lukten av jord, gress, blomster og nyter roen. Hønene som spankulerer småkaklende utenfor og kanskje kommer de innom for å hilse på…. Sukk…


Bildene er lånt fra: http://skonahem.com/tradgard/drommen-om-ett-orangeri/

Litt sånn som det her, er det jeg drømmer om. Litt romantisk stil med noe nytt og noe gammelt, men også rustikk og røft.  Med plantebord og jordsekker i en avdeling. Sittegruppe, blomster og planter som henger, står, klatrer og kryper i den andre delen.

Vi hadde en ide om å bygge et selv. Med gamle vinduer og gjenbruk av gammelt materiale. Vi har samlet inn glass, karmer og dører i flere år nå og jeg tror det er først i det siste jeg skjønner hvor mye materiale vi egentlig trenger for at det skal bli et lite hus av det!

Så drømmen om det gamle, sjarmerende drivhuset er nå skrinlagt. Når det blir et drivhus (altså ikke om, men når) så blir det et nytt. 

Frem til det har jeg gått til innkjøp av et stort, lite drivhus og her skal jeg øve meg på å holde liv i det jeg sår selv.

SONY DSC

Minidrivhuset er like stort som en pallekarm og måler 120cm x 80cm. Det er 85 cm høyt. (pluss høyden av 2 pallekarmer da 🙂 )

For selv om jeg er blomsterdekoratør og glad i blomster og planter, finnes det ikke et eneste gartnerfiber i meg.

Jeg vet utrolig godt hvordan hver enkelt plante skal stelles og behandles…., men det er langt mellom teori og praksis!

Jeg liker at gartneren planter for meg, så kan jeg stelle det videre. Det er noe med den tålmodigheten tror jeg… Morsomt å se de første spirene, steller, vanner, pusler …..og så ramler jeg av, blir utålmodig igjen…..og alt dør!!

SONY DSC

For å få litt extra høyde på det og plass til nok jord brukte vi 2 pallekarmer i høyden. Duk i bunn, leca og jord.

SONY DSC

Så var det å sette sammen dette byggesettet da… En liten prøvelse i seg selv og en forsmak på hvordan det vil bli å sette opp et stort drivhus ved en senere anledning… Jeg med min mikrotålmodighet syns jo at dette skulle vært gjort på 5 minutter… Henrik skal selvfølgelig bruke vater, vinkel og noe annet verktøygreier… Da må det graves bittelitt på ene siden…for så å grave bittelitt på andre siden…og så er det i gang. Justere meg her og justere meg der.. Jeg er “hastverk er lastverk typen”. Henrik vil at det skal stå solid og være rett. Jeg vil jo det jeg og…bare det går fort 😉

Vi hadde en liten utagering hver oss også… Rolf-Aage hadde vært litt løs i magen og gjort fra seg akkurat der hvor Henrik valgte å legge fra seg vatere. Da ble Henrik sur! Så måtte jeg prøve å holde 4 tunge vegger samlet mens han gikk for å skylle vatere i vannet til Vannliljene mine! Da utagerte jeg!! Så hvis vannliljene ikke har overlevd vinteren vet jeg hvem jeg skal skylle på……

SONY DSC

Rolfærn bryr seg ikke om hva han har stelt i stand og sover bare videre…

SONY DSC

Det er 2 dører i front som kan åpnes ellers hadde det blitt vanskelig å komme til…

…og 2 takvinduer som kan åpnes med hasper. Til lufting. 

Tror det blir veldig koselig rundt når gresset blir grønt, sola skinner, et lite bord og en stol ved siden… Så får jeg heller sitte på utsiden og se det spirer og gror på innsiden… Enn så lenge.
 

SONY DSC

Lørdag hadde jeg fri og som vanlig var jeg full av optimisme hva været angår. Litt sol og noe mindre vind hadde jeg ønsket meg…

Så i påvente av varmen så får jeg bare sitte her i gråværet å se tett ut mens jeg speider etter sola…..

SONY DSC

Senere i April er det Hagemessen.Dit skal vi. Jeg er fryktelig redd for impulskontrollenen min blir satt på en hard prøve der!

Det koster jo litt med et drivhus… Skal vi først ha et så er det ikke selve drivhuset som er den største utgiften. Det er alt tilbehøret.

Jeg vil ha murstein som grunnmur, stenbelagt inni og selvfølgelig med varme i gulv…strøm og kanskje også en liten ovn….

Selvfølgelig må det gamle lysthuset vårt bort og et gammelt stenbed må fjernes….og jeg vil ha en sti som fører fra plattingen vår til drivhuset…

Skjønner? Ja ja, alt til sin tid!

Roma ble som sagt ikke bygd på en dag 🙂

Uansett, det er lov å drømme <3

 

Søndagsklem fra Blomsterlise 🙂

 

#fredrikstadblomster #drivhus #orangeri #affari #minidrivhus #hage #så #dyrke #veksthus #korksterrasse #Rolfærn #hund #franskbulldog

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

13 thoughts on “Det er ikke størrelsen det kommer an på!

  1. Åååå så koselig drivus da. Selv kunne jeg godt ha tenkt med et slikt som du har eller aller helst større. Det var da et riktig så nusselig drivhus, det drar frem smilebåndet og glede.
    Prøver selv å lære meg å få grønne fingre.
    Ha en vakker dag

  2. julieogmarius: Ååh, ja ikke sant 🙂 Goodler og er på Pinterest for inspirasjon. Det finnes jo så mange fantastiske drivhus rundt omkring 🙂 En fryd å se på bilder av flinke og kreative folk og løsninger 🙂 Takk for hyggelig kommentar og god søndag til deg 🙂

  3. tepausem: Drivhuset er kjempefint og tenker det er greit å begynne i det “små” 😉 Det store kommer forhåpentligvis en vakker dag 🙂 Sikker på du får grønne fingre etterhvert…, bare du har tålmodigheten. Øvelse gjør visstnok mester, sies det 😉 Takk for koselig kommentar og fin søndag videre til deg 🙂

  4. Håper han har servert deg et glass rødt der du sitter i sydvest og regnfrakk og venter på sola 😜
    Fantastisk flott innlegg som vanlig…kjenner at jeg ønsker meg et slikt selv…det store altså😂😂😂

  5. Marianne: Takk 🙂 Jeg er ille fornøyd med det altså 🙂 Ser litt for meg hvordan det skal bugne av urter etterhvert 🙂 🙂 Så får vi se om det blir som jeg tror 😉 Koselig med kommentar 🙂 God søndag til deg 🙂

  6. Ann Christin: Jada 🙂 Hi hi, det var det jeg kamuflerte oppi koppen 😉 Bare sola og varmen kommer nå så bytter jeg til rosevin 🙂 Takk for koselig kommentar 🙂 Fortsatt flott søndag til deg Ann Christin 🙂

  7. Hællemåne så herlig det var!!! <3 <3 <3
    Der kan du ta livet av mye fint tenker jeg... :-)) Neida, dette får du nok smellen på, som alt annet du finner på. Utrolig lekkert, og jeg skjønner godt at du er fornøyd. Og så utrolig vakker du er i den habitten.
    En gang skal jeg også få meg drivhus. Må bare bli ferdig med en del prosjekter først.
    Kos deg med det nye vidunderet, og jeg GLEDER meg til å følge gartnerlise videre i sommer.
    God klem fra meg! 🙂

  8. Veldig fint drivhus😊Ønsker meg veldig😊Har doble pallekarmer, men lurer på hvor du har kjøpt drivhuset?

  9. Hanne Cathrine Aas: Hei hei 🙂 Takk for det! Ja, det er veldig kost. Som pynt og til bruk 🙂 Det er kjøpt i Fredrikstad Blomster, men er bestillingsvare ( ca 2 uker). Det finnes i 2 størrelser. Mitt er det største 🙂 God mandag 🙂

    1. Hei. Husker du hvilken fr stad blomster du bestilte det hos ? De har vist flere avd🙌

  10. Huset på landet: Ha ha 🙂 Ler av alt her, for alt stemmer jo 🙂 Ja, nå har jeg sådd her. Vinduskarmene er fulle av små plastdrivhus og jeg tenker at om 10 % overlever, så skal jeg være fornøyd 🙂 Hvis ikke, finnes det jo nok av store, sterke og frodige planter å få kjøpt 🙂 Og drivhuset….det kan vi jo drømme og planlegge videre i sammen <3 God mandag og ny uke til deg 🙂
    Klemmer til deg!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top