Mat

Enkel påskegryte med kylling.

Etter jobb i går var jeg sååå sulten, men lite motivert for kjøkkentjeneste.

Jeg hadde fått nytt Hageblad i posten og var mest lysten på god plassering i sofan med pledd, nytt blad, et glass vin og smågodt.

SONY DSC

Men mat må man jo ha. Nå er påskehandelen unnagjort og jeg tror ikke vi skal sulte denne påsken heller.

Det er bare det at jeg har handla etter huskelapp på hva jeg vet jeg skal bruke og glemt å handle inn det jeg kanskje skal bruke.

Da er det bare å ta fram basisvarer som jeg alltid har nok av og en kylling og lage noe godt på den.

Følte det nesten ble som å “koke suppe på en spiker”

Så har du de fleste av disse varene så er det bare å sette igang.

SONY DSC

Den hele kyllingen kan selvfølgelig byttes ut med kyllingfileter og har du ikke HP saus, så kan du bruke litt tomatpure og sukker (gjerne brunt sukker)

Del kyllingen og stek den godt i en stekepanne med salt, pepper og paprikakrydder.

SONY DSC

I kjelen steker du litt løk og hvitløk.

Heller over 2 bokser hermetiske tomater, Har i ferske tomater, saften av en appelsin, HP saus og kanskje litt hønsebuljong (eller annen buljong om du har)

Del potetene i pene biter og ha de oppi kjelen. Jeg bruker små Amadinepoteter som jeg deler i 2.

SONY DSC

Legg de stekte kyllingbitene på toppen av sausen, sett på lokket og la det koke til kyllingen er gjennomkokt.

Min stod å småputret i 1,5 time. Imens fikk jeg tid til å lese hagebladet mitt og senke skuldrene etter en hektisk dag 🙂

SONY DSC

Etter 1,5 time løftet jeg ut kyllingstykkene og brukte stavmikseren litt innimellom potetene. Da blir bitene av løk, hvitløk og tomatene moset og fungerer som en sausetykner. Du slipper å bruke meljevning eller maizena. 

Smak på sausen om du trenger mer krydder eller litt sukker.

Så heller jeg i en boks med matfløte, rører rundt og legger tilbake kyllingen på toppen. Hakker litt urter over og serverer med varme baguetter til.

SONY DSC

Er du glad i sterk mat så ha oppi litt chili eller sambal oelek.

Du kan godt droppe potetene og servere med ris istedet. Gjerne noe godt brød og/eller en salat ved siden.

SONY DSC

Enkelt var det og gryta gjorde seg nesten selv mens jeg kunne nyte kvelden.

Ett lite tips til..for oss som er glad i all slags smeltet ost.: Jeg hadde en “klump” med fersk mozzarella (dere vet den som ligger i en pose med vann rundt seg)

Rett før servering så rev jeg store biter av den og dyttet ned i sausen…..deilig!

God påske til dere alle, om dere befinner dere på fjellet med ski på beina eller byasfalt med “småsko” på.

Skal ikke se bort ifra at det blir noen extra innlegg i påsken 🙂

Påskeklem fra

Blomsterlise.

 

#fredrikstadblomster #mat #gryte #kylling #kyllinggryte #påske #korksterrasse #kveldskos

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Enkel påskegryte med kylling.

  1. Ble så fristet av denne retten når jeg leste det i morges-nå har vi akkurat hatt en fantastisk middag-takk for at du deler av din kunnskap 😀😀😀

  2. Anonym: Takk! Så hyggelig å høre :)) Dette var enkelt 🙂 Litt sånn..ta det du har og så ble det så godt 🙂 Takk for hyggelig og rosende kommentar 🙂 Blir ille glad for det <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top