Fredag, vin, mat og borddekking med papir…

Når du litt på sparket, ber inn gjester på drikke og litt kveldsnacks…så er det bare å improvisere. Ta det vi har av pynt og pynte så pent vi kan 🙂

Finne noe spiselig og gjøre det så godt og innbydende som mulig.

SONY DSC

Det ble både godt, fint og hyggelig, om enn litt rustikt.

Uansett, så hadde jeg ingen planer om å dekke noe bord akkurat den kvelden. Når det ikke er planlagt, så har man jo ikke handlet inn med tanke på det heller. Så det var bare å ta en desperat titt rundt, se om jeg kunne finne noe jeg kunne bruke…..

En kvast med voksblomst, en fiol på trappa, urter i vinduet og gråpapir i skuffen ble redningen.

Litt utradisjonell duk kanskje, men kuul ble den!

SONY DSC

Gråpapir! Eller brunt blomsterpapir ble kveldens duk. Krøllet den sammen og slettet den litt ut igjen. Jeg har både brikker og duker, men ville det skulle være litt røft og passe til urtenpottene…

SONY DSC

….Som kommer her…

SONY DSC

Bordets blomster ble altså: Kruspersille, oregano og bladpersille 🙂

SONY DSC

Så langt, så godt. Jeg visste jeg hadde noe drivved i kjelleren. Henvendte meg på mitt mest sukkersøte (det kan jeg nemli være…, hvis jeg vil) til Henrik og spurte: “Duuuu, den drivveden…?…nede i garasjen…? Tror du at du hadde klart å lage en te-lysestake ut av den?” Og så slang jeg på et “eller er det for vanskelig? Tar kanskje litt tid?”( Viktig å spørre på riktig måte…..og i riktig tonefall) Henrik var som smør i mine hender, så tonefallet mitt hadde funket.” Klart han kunne ordne det. Nei, det var ikke vanskelig”, mente han. Jaggu var det fort gjort også. Ned i garasjen gikk han og opp igjen kom han, med lysestaken under armen….og fin ble den!

Den mannen altså 💛💚 ( …”den kjærringa altså”…, tenker nok han, når han leser dette)

SONY DSC

Ble den ikke fin???

SONY DSC

Urter og skifertallerkener er på.  Ting går litt fort og litt unna… Litt for fort!..

…så da går det litt gæærnt 😉 Alt skal skje på 20 minutter så tiden er knapp. 

OBS…For dere som ikke tåler blod.., Nå kommer det sterke scener!

SONY DSC

 Surre på litt papir og plaster, så er vi gang igjen..

Godt jeg hadde tatt et gl vin og var bedøvet for smerte, ellers kunne det fort rasa på med et legevaktbesøk med en påfølgende sykemelding.

Med enkle midler og rustikt preg, er det uaktuelt med glassvaser ikveld og stikker derfor blomstene rett i urtepottene.

SONY DSC

En liten kvast på servietten.

SONY DSC

Tar ut 2 frosne hvitløksbaguetter, stapper ned spekeskinke og mozzarellaost (selvfølgelig med plaster og gummihansker på) i sprekkene, inn i ovnen på 200 grader i 10-15 minutter.

SONY DSC

Legger også på noen hele kinesiske hvitløk som jeg baker med. Om du ikke har prøvd det før, så gjør det neste gang du har noe godt i ovnen. Eller de siste 10-15 min når du ovnsbaker poteter.

Det er så utrolig godt! 

SONY DSC

Fant et par kubbelys, litt sitroner og lime fra jentekvelden her,….er tross alt litt påskete med gult og grønt. Uansett vårlige farger.

SONY DSC

Dytta noen myntekvister innimellom….

SONY DSC

Et dypdykk i kjøleskapet sann rett før påskehandelen gjorde ikke at jeg ble mektig imponert, men takk og lov for hamstring i Italia og vakumeringsmaskin så hadde jeg mer enn nok spekeskinker å tilby.

Har du ikke vært i Bergamo ennå, er det absolutt dit du bør reise neste weekendtur. 

 Vår første tur til Italia kan du lese om her

Litt ost, litt syltetøy og kjeks….og litt melon….

SONY DSC

I en potte på trappa fant jeg en gul fiol, den ble hardt beskåret og fungerte som kveldens matdekor.

Og bare for å si det…, fioler er spiselige, MEN la blomster være til pynt! Blomster smaker ikke godt! Derimot ser det pent ut OG det er faktiskt det blomster er til for! Å se pene ut! Litt som oss mennesker igrunn: Noen ser pene ut…ikke nødvendigvis gode for det… 

SONY DSC

Bare for å gi dere et lite ekstra tips: Hvis dere vil “påske” det litt mere opp, så kan dere stikke inn litt fjær og putte oppi noen små vaktelegg.

SONY DSC

Istedet for blomst og hyssing på serviettene, kan dere surre en gåsunge-gren rundt.

Jeg er ikke så veldig gul av meg til påske, så dette er nok maks påskepynt for meg. Heller nok mere mot å fremheve våren med grønne farger, skjøre spirer og lysegrønne løkblomster i knopp…..

SONY DSC

Dekk på med fjøler, det gamle biffbestikket med trehåndtak, bruk de gamle keramikktallerkenene (som ligger i kjelleren), lysestakene som kanskje har stått ute i vinter og blitt rustne. Det er helt utrolig hva man har, hvis en bare tenker seg om litt (og roter litt i skap og skuffer)

Bruk lysestaker i forskjellige str, av forskjellig materiale, telysglass…og min favoritt: Skåler! Skåler i alle størrelser og fasonger.

SONY DSC

Gjør det beste ut av hva du har til rådighet. Det viktigste med en vellykket kveld med gode venner, er ikke kg-prisen på indrefileten du serverer!

Det er selskapet, den hyggelige atmosfæren OG et innbydende, pent dekket bord!

Så det såh!

SONY DSC
Legger ved et lite bildedryss og håper bildene kan være til inspirasjon til både dekking, mat og ideer til hvordan du kan bruke din egen kreativitet til et hyggelig lag! Og finnes du ikke kreativ, sa du? Så bruk gjerne mine ideer! 

Jeg blir sååå glad når kunder kommer innom butikken og forteller at de både vil dekke bord og lage mat etter inspirasjon fra meg og bloggen 🙂

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC

Vet ikke hva dere skal gjøre idag, men vi skal hvertfall en tur ut mot Hvaler.

Gå en tur langs stranda og kanskje finne noe mere drivved…den kan nemlig komme til nytte 🙂 🙂

Uansett så håper vi på sol og litt varme 🙂

Hurra for våren 🙂

God søndag <3 <3      ……og god påske 🙂

Klem fra Blomsterlise.

 

#borddekking #bordpynting #dekketbord #gjester #fredrikstadblomster #interflora #mat #godmat #pentbord #urter #besøk #korksterrasse #vin #skifer #rustikk #besøk #venner #fredrikstad #fredrikstadsentrum #drivved #levendelys #spekemat #selskap #godtselskap #hvaler #selskap

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Fredag, vin, mat og borddekking med papir…

  1. Hei Lise! Wow! Så utrolig kreativ du er 😃 Elsket hele stilen og har bestemt meg for å følge deg. Her kan jeg få mye gode ideer 😃 Jeg er veldig opptatt av interiør og synes det er spennende med kreative løsninger og idéer. Min blogg handler imidlertid om noe heeelt annet…. den handler om helse og min reise mot en slank kropp og sunnere livsstil. Ta gjerne en titt innom 😉

  2. Ingeborg Sofie: Hei hei 🙂 Så utrolig hyggelig å høre :)! Jeg har akkurat vært innom den…og blir imponert! Du virker jo supermotivert og flink! Stå på! Dette klarer du fint! Og for en lur ide dette med lappeteppet var 🙂 🙂 Lykke til videre 🙂

  3. Så flink du er Lise! Jeg elsker å bli inspirert av både pynting og matlagingen din. Og har testet ut både oppskrifter og pynting med stor suksess! 🙂
    Ha en fin dag på Hvaler.
    Klem fra Gran Canaria

  4. Huset på landet: Åååh, så koselig å høre fra deg! Takk for det Line 🙂 Ja, Hvaler ja…blir en tur i det flotte været vi har her idag. Skyfri himmel og sol…selv om det kanskje skiller noen grader fra deres temperatur idag! Nyt solen, varmen og ferien…..Og ta en for meg og på Happy Hour i ettermiddag 😉 Klem tilbake <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top