Mat

Tapas, rett og slett!

Mat er jo så himla godt og det å skulle velge en rett å lage, synes jeg er vanskelig! Det er nok helt sikkert derfor jeg har den “muffinsen” over bukselinninga og aldri klarer å gå ned de tre kiloene jeg egentlig vil! Det får så være! Er valget “muffins”  kontra avstå fra god mat, er mitt valg enkelt!

Når jeg inviterer til mat her hos oss, får jeg aldri bestemt meg for hva jeg skal servere.Et aldri så bittelite mini-koldtbord (eller Tapasretter da…) er alltid en sikker vinner. Da slipper jeg å velge.

SONY DSC
Alle finner noe de liker og kan forsyne seg  mye eller lite av det de selv ønsker og liker.

Jeg har noen faste retter jeg alltid må lage. Enkle og smakfulle.Utprøvd til venner og bekjente mange ganger og alltid blitt godt mottatt. Det slurpes, dyppes, skrapes og smattes. Et godt tegn på at maten smaker!

Jeg har tenkt å vise ingredienser, oppskrift (sann ca hvertfall..) og fremgangsmåte her. Oppskriftene er til ca 10 pers(og da er det rikelig igjen til dagen etter, hvor allting bare smaker enda bedre!)

Spanske kjøttboller eller Albondigas, som de korrekt heter er et must! Det finnes nok like mange oppskrifter på disse som det finnes spanjoler, men jeg bryr meg svært lite om andres oppskrifter. Jeg tar utgangspunkt i hovedingrediensen og plusser på og trekker ifra til jeg finner min egen.

SONY DSC
Ca 2 kg karbonadedeig, 2 egg, 2 dl knust kavring eller strøbrød, 2 ss flytende fond (kalvebuljong, oksebuljong spiller ingen rolle), 2 ss Sambal Oelek (denne er det stor variasjon i styrke. Prøv deg frem med 1 først, eller hvis du ikke liker de for sterke. Litt salt, pepper og paprikakrydder.

SONY DSC

…og så på med gummihanskene (jeg bruker alltid det. Jeg liker å bruke hendene istedet for kjøkkenmaskin) og kna inn alt til en farse.

Smør i panna, form boller (jeg bruker nok en real ss som jeg former. Litt store, men da blir de ikke så tørre og det tar ikke like lang tid å forme og steke)

Stekes på sterk varme først, så de får god skorpe. Så slår jeg ned på stekevarmen og lar de ettersteke mens jeg former nye boller klare.
SONY DSC
Imens forbereder jeg sausen de skal omsvøpes av.

Varm opp litt nøytral olje, tilsett 3 finhakkede løk og 3 stk hvitløk. Surr de blanke og myke. Tilsett 4 bokser hermetiske tomater (med eller uten smak, hele eller most, det spiller ingen rolle)

2 ss fond, 2 ss Sambal Oelek, litt salt og pepper.
SONY DSC

SONY DSC

SONY DSC
Tilslutt har jeg i en real ss sukker. Når jeg skriver “real” mener jeg med topp. Så full du kan få den!
SONY DSC
Her i huset har vi barn som er superallergiske mot løk…? Hvertfall biter av løk! Så jeg bruker stavmixeren i kjelen når alt er klart. Surrer, mixer og lar den gå til det er en tykk og fyldig saus uten biter av noe slag. Da elsker ungene sausen og kan nesten ikke få nok. Jeg syns også sausen blir mye bedre og med fyldigere smak når alt blir most til en pure. Når den siste omgangen med kjøttboller er stekt, koker jeg ut stekepanna med 1 dl vann og heller alt oppi sausen.

SONY DSC
Om ikke kjøttbollene blir helt gjennomstekt, så gjør det ingen ting. De skal over i den kokende sausen og stå der å trekke (uten lokk) Noe som gjør de saftige, gode og sausen enda tykkere!

Server med hakket persille eller bladpersille over. 
SONY DSC
Kan gjerne lages dagen i forveien, men beregn god tid til oppvarming på svak varme.

Så var det Kyllingspyd! Disse er like elsket av barn som voksne. Disse bør også startes på dagen før.
SONY DSC

Skjær kyllingfilet i strimler. Jeg deler et bryst i fire deler. Tre de på trepinner (som du først bløtlegger i 10-20 min)

Jeg beregner ca 3 stk spyd til hver.(Atter en gang: du vil garantert ha nok mat igjen dagen derpå)

SONY DSC
Bland 2 fl Teryakisaus (jeg bruker kun den fra SantaMaria. Den er tykk, søt og har god smak) med 2 dl sesamfrø Når du tror flasken er tom, så snu den opp ned noen minutter og spar de siste restene til Tomatrøra som kommer lenger ned her.. Bland sammen og…
SONY DSC
…fordel spydene i sausen. Sett plastfolie på og la stå kjølig til dagen etter.

Stekes i ovnen på 200 grader i ca 15 min (følg med, teryakien setter fin farge, så du vil skjønne når de er klare.

Jeg serverer en skål med appelsinsaus eller mango chutney til og litt koriander over.

SONY DSC

Enda en rett som kan forberedes dagen før er:
Dadler i bacon.
SONY DSC
Kjøp dadler i løsvekt. Ikke la deg friste til å kjøpe en eske. De er mye mindre enn de i løsvekt.
Jeg beregner 3 stk dadler pr.pers.Lag et lite snitt og fjern steinen. Rull en skive bacon rundt, sett fast med en tannpirker. Tannpirkeren er intet must, det er bare litt enklere å ta de av stekeplate, legge de opp og forsyne seg senere 🙂
SONY DSC
Stekes i ca 10 min på 220 grader. Se etter om baconet er litt blekt, da lar du de isåfall få et par minutter til.
Fantastisk godt. Sprøtt, søtt og salt!
SONY DSC

Siste rett  er kjempenkel og lage, men litt vanskelig å gjengi eksakte mål.

Denne er oppfunnet helt på egen hånd og har ingen korrekte mål. Jeg skal uansett gjøre et forsøk.

Den har ingen navn, men går av venner og bekjente som: Tomatrøra di:

SONY DSC
Her er det mye basisvarer fra skuffen og jeg tror det var det jeg en gang oppfant den av også. Lyst på noe godt, men ingenting tilgjengelig i skuffer og skap.

Bortsett fra: 2 bokser krossede tomater, 1 skvett soyasaus, 2 dl balsamicoeddik, 2 dl olivenolje, 2 ss Sambal Oelek, gjerne en skvett teryakisaus (de skvettene du sparte på når du forberedte kyllingspyd), litt rødvinseddik, har du noen ferske sherrytomater så bruk disse oppi også. Rør sammen, hell i en ildfast form.

Snurr skiver med spekeskinke…..
SONY DSC
…og smuldre over fetaost

SONY DSC
Sett den inn i ovnen på 220 grader og la den stå til fetaosten begynner å se skikkelig gratinert ut.
SONY DSC
Må selvfølgelig spises med Foccacia, så all sausen blir med inn i munn og ned i magen 🙂


Dette tenker jeg var nok informasjon og oppskrifter for en dag.

Uansett, det er mye som kan forberedes og lages kvelden før. Kjøttboller med saus, marinering av kyllingspyd, dadler med bacon og tomatrøra. Så er det bare oppvarming og steking på selve serveringsdagen. Faktisk enkelt å lage og enkelt å forberede så også du som vert eller vertinne kan kose deg med gjestene istedet for å tilbringe kvelden løpende frem og tilbake mellom kjøkken og servering.

Husk nå en ting. Jeg lager rause porsjoner. Jeg er livredd for å ha for lite mat, så pluss for all del ikke på oppskriftene! Jeg lover at dere vil ha nok mat til ny bordsetning dagen derpå….. Og maten vil bli likt av både store og små.

Atter en gang, Sambal Oelek kan være litt forskjellig fra produsent til produsent, så vær litt forsiktig med mine mål og smak deg litt frem.

Selvfølgelig har jeg tilbehør ved siden som Hummus, dressing, marinerte hvitløk, oliven, glaserte ovnsstekte poteter, parmesanships og nystekt foccacia.

Dette får bli en ny blogg i morgen.

Selvfølgelig med bilder, fremgangsmåte og oppskrifter.

Ha en finfin lørdag alle damer…og menn 🙂 Jeg skal på jobb…og senere i kveld skal jeg lage akkurat disse rettene til 20 personer….samt enda litt flere 🙂

 

Klem og god helg-hilsen fra

Blomsterlise 

 

#fredrikstadblomster #tapas #mat #buffet #koldtbord #albondigas #spanskekjøttboller #kyllingspyd #dadleribacon #tomatrøre #urter #korksterrasse #fabfour

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

2 thoughts on “Tapas, rett og slett!

  1. Mie: Nå kan jeg svare, når overraskelsen er røpet 🙂 Håper du har fått spist nok i helga da 🙂 🙂 Og er fornøyd med dagen 🙂 🙂 Slapp av resten av kvelden! Du har jobbet hardt og stått på lenge for dette 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top