Mat

Lojalitet, vennskap, kjærlighet og stekte grønne tomater.

Som i filmen Stekte grønne tomater.

I 1991 kom en film ved navn: Stekte grønne tomater. Jeg mener dette er en av verdens fineste filmer!  Ihvertfall var det min favoritt i mange år og er fortsatt på min topp 10 liste av GODE filmer. En film som tidlig gir deg klump i halsen, tårer og latter gjennom tårer. (et godt tips er å ha et snytepapir lett tilgjengelig)

Altså Stekte Grønne Tomater…

Igår under helgens matinnkjøp snublet jeg over en kasse med store, grønne tomater og fikk brått lyst til å prøve ut denne filmtittelen! Jeg har jo alltid lurt på hvordan dette kan smake? Det høres ikke helt godt ut, men heller ikke vondt ut.  Selvfølgelig fikk jeg også lyst til å se filmen på nytt. En god film kan ikke sees for ofte.
 

Tomatene ble med meg hjem og jeg vet ikke noe annet enn at de skal griljeres og få en sprø stekeskorpe.

Filmen skulle vise seg å være alt annet enn enkel å skaffe. Med både den ene og det andre filmprogrammet vi har var filmen umulig å finne, men med kyndig hjelp fra en venn fant vi den tilslutt på Itunes.

Har du ennå ikke sett denne så er det et must. Sjanger på filmen er Drama, men spør du meg vil jeg kalle det Sørstat/Ku klux Klan-film 🙂 (eller en film om fullstendig lojalitet, kjærlighet og vennskap) Jeg liker å gi filmer egne sjangernavn. Som Sørstatfilm, Fengselsfilm, “Dårlig-slutt” film, “fra-gammelt-av” film, skytefilm, spenningsfilm og katastrofefilm. 

Så, over til de stekte tomatene…., noe som for meg ikke høres heelt optimalt ut. (noe jeg snart skal forandre mening om)

Pisket sammen 2 egg i en bolle. Strøbrød, salt, pepper, paprikapulver (er du glad i chili eller kayennepepper, så bruk gjerne litt av det i blandingen) på en tallerken og varm olje i stekepannen.

Dypp skivene i det piskede egget, vend de i strøkavringen og stek de på begge sider til de er sprø og gyllen brune.

Overraskelsen var enorm. Vet ikke helt hva jeg trodde det skulle smake, men hvertfall ikke sååå godt! Fant med en gang ut at masse finrevet parmesanost i den strøkavringen hadde gjort dette helt perfekt! Det skal prøves snart!…for dette skal absolutt lages igjen.

Med litt enkle grep og tilbehør kan dette bli en spennende forrett. Jeg tror heller ikke at det er disse spesielle grønne tomatene som  brukes. Etter litt søking på nettet fant jeg ut at du kan bruke vanlig grønne, umodne tomater rett og slett.

Hadde jeg ikke visst at det var tomater, hadde jeg aldri klart å gjette det.

Hva dette er? Vel, jeg holdt unna noen skiver av de fantastiske tomatene. Tok ut frøene og la de i et glass vann. Dette glasset skal nå stå i et varmt rom i 3 dager, skylles og tørkes før de skal såes i store potter og gi meg store, grønne tomater som jeg kan vende i griljermel, parmesanost, salt og pepper og ha på grillen som tilbehør til grillmaten til sommeren..  

I år gikk hele tomatdyrkinga rett vest pga skjærene. Så fort de så en tomat med litt rødfarge, ble de spist opp.

Med grønne tomater tenker jeg at jeg skal lure de i år 🙂 🙂

Om du ikke har sett filmen ennå, er det jammen på tide! Har ikke hørt om noen som ikke har likt denne. Idag er en fin dag for pledd og en kopp te mens snøen daler ned.

Send kællen ut for å måke snø og nyt 2 timer med sørstat/Ku Klux Klan, kjærlighet, vennskap og lojalitet (og en litt frustrert husmor i 40 årene med vekt og ekteskapsproblemer) En film med tårer, latter og historie.

Sa jeg at det var en nydelig film? ? 🙂

Uansettt film eller ikke…

Ha en fin fin søndag 🙂

 

 

#stektegrønnetomater #film #mat #tomater #tomatfrø #såtomater #korksterrasse

 

 

 

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top