Mat

En himmelsk munnfull….

 ..eller som jeg velger å si: Jatakk, en tallerken full!

Jeg kan ikke mange retter bestående av sjømat, men så lenge jeg kan denne er jeg reddet 🙂

Dette er en sånn “Våkner på søndag og er sur for at jeg ikke spiste en extra porsjon dagen- før, rett”!

Dette er så godt, så enkelt og igjen,…. så godt! Denne har jeg stort sett brukt som forrett, men noen ganger må jeg bare ha mye av den. Da er det greit å bruke den som hovedrett.


 

Ingredienslisten! Ikke veldig skremmende. Søtpotet, fløte, parmesanost, kamskjell, løk, appelsin, granateple og en urtekvast 🙂 (selvfølgelig litt smør til steking, salt og pepper) Søtpoteten er allerede skrellet, kuttet i biter og satt til kok i den matchende kjelen 🙂 i bakgrunn.

Her skal begge kjeler og stekepanne på, på likt.Fløte i en kjele, med masse revet parmesanost. Det kan faktisk ikke bli for mye ost i denne sausen. Varm opp under omrøring og la den bare stå med varme så all osten smelter. Samtidig så setter du på kjele med vann og har oppi biter av søtpotet (for at det skal bli raskere mørt)

Når søtpoteten er mør, hell av vannet, ha oppi en liten klatt med smør og en liten fløteskvett og litt salt (altså akkurat som om du lager potetstappe) Så lenge vi skal ha saus ved siden, kan den godt være litt fast 🙂

Sann, da er det kamskjellene: Legge disse i en varm panne og stek de på begge sider. Ca et halvt minutt på hver side. Jeg bruker litt pepper og litt salt på mine. Mens disse steker: kutt løk og del en appelsin.

I og med at vi er midt i julemåneden, er jeg litt eplekjekk og putter en kanelstang, en anis og noen nellikspiker oppi løken. Lar de surre litt for å gi litt julesmak. Dere; dette er kun for syns skyld! Selv om vi kjente denne julesmaken er dette absolutt intet must!

Når kamskjellene er ferdige, legg disse til siden og ha oppi løken. Fres, blank, eller hva det nå heter og skvis så over saften fra en appelsin (dette karamelliserer løken litt) og gir selvfølgelig en god smak.

Så er det bare å legge opp. Søtpotetmos, med kamskjell. Stekt løk i appelsinkraft, så mye parmesansaus som du ønsker :), litt appelsinskiver som tilbehør, granateple og urtekvasten. Det rødaktige kraften jeg har på ene siden var en Solbæreddik jeg hadde stående. Absolutt, ingen nødvendighet, men når jeg hadde den stående der var det spennende å prøve. Det smakte veldig godt, så da var det nok en riktig match 🙂 Moro å prøve seg frem litt…..

Salte og pepre etter eget ønske.

Hvis noen lurer på skjeen som er dekket…? så er dette selvfølgelig for å spise all sausen! Den er altså så supergod at skje er en nødvendighet når du dekker 🙂

Og etter at bildet er tatt, fyller vi opp tallerken med masse saus. Den er virkelig nyydelig!


 

Dette er altså en av de få rettene jeg kan med sjømat. Oppfunnet helt av meg selv, kun med tanke på hva jeg syns er godt, at det skal lages raskt og at ingredienslisten ikke skal være lang som et vondt år. Som sagt; nydelig som forrett eller mye av alt som en hovedrett 🙂 Tenker dere går for det siste når dere først får smakt 🙂

Vi hadde dette forrige Lørdag og på søndag var det altså jeg våknet litt sumulende og angrende fordi jeg bare hadde orket en porsjon 😉

Så da måtte jeg lage det på nytt igår også 🙂 En god ting kan ikke spises for ofte!

3.advent i dag. Kjære allverden som dagene går! Nyt søndagen. Kos dere med baking, juletrepynting, lete etter julefølelsen eller hva dere nå skal gjøre.

Jeg skal pakke inn julegaver. Selv om jeg står i butikk og pakker inn hver dag syns jeg det er en kjempehyggelig juleforberedelse. 

Dessuten skal jeg jobbe fra 14 -18. Det er nemlig første søndagsåpent i byen. 

Velkommen til julehandel <3

 

God 3.advent fra meg <3

 

#fredrikstadblomster #kamskjell #søtpotetmos #parmesan #parmesansaus #fredrikstad #korksterrasse #sjømat #amundsenspesial #solbæreddik #granateple #tredjeadvent #søtpotet #jul forrett 

 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

7 thoughts on “En himmelsk munnfull….

  1. Huset på landet: He he 🙂 Neste gang jeg får dratt dere ut fra Huset på landet, så skal du få velge hva du vil spise 🙂 Tror ikke maten dere spiste igår han noe etter 🙂 Håper dere kosa dere :)) Klem <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top