På tide å forberede…..høst & vinter

 

Jeg vurderer å legge ut en annonse under “tapt & funnet”: Har du funnet sommeren min?

Jeg syns jeg akkurat fikk litt taket på den, før den glapp igjen og sandalene ble ryddet bort.

 

Høsten er en flott tid den…. med all sin fargeprakt og friske morgenluft, det jeg ikke liker er vinteren som lurer rett rundt hjørnet.

Sur vind, minusgrader, glatte veier, is på bilruta og snøen som knirker under skoene.  Grrr….og Brrrrr… Grøss og gru!

Sukk, lite jeg får gjort med det og godt er kanskje det! Uansett, noen vinterforberedelser må jeg gjøre. 

Bak i hagen har jeg mistet interessen fullstendig. Vedlikehold, vanning, luking og kniping av blomster forsvant et sted på de Greske øyer i slutten av August. 

Merkelig hvordan kroppen og hendene verker etter å grave i jorda på våren? Jeg får ikke begynt tidlig nok eller plantet mye nok når våren kommer, men når sommeren går på hell, mister jeg all interesse.


 

Bak i hagen ser det altså helt for j…. ut, men jeg bryr meg ikke lenger. I motsetning til sommeren, så kommer jeg nå ikke fort nok innenfor døren etter arbeidstid. 

Under pleddet med et ukeblad eller en god bok. Tenne lys og bruke ekstra mye tid på matlaging og kos.

Det er kanskje derfor lysten og iveren blir så stor igjen når våren kommer.Når dagene blir lysere og luften blir varmere.

Det bor nok en liten bjørn i meg. Skulle gjerne gått i hi i vinterhalvåret for så å våkne til liv når sola varmer igjen…

Denne ukens krafttak har vært å pynte litt ved inngangspartiet. Lage det innbydende og kost.

Ønske meg en god dag når jeg går ut av døra om morgenen og føle meg velkommen hjem etter jobb.

Jeg begynner med å fjerne det lille jeg har av planter rundt døra og bærer sommerkrakken ned i garasjen……eller rettere sagt: Henrik bærer krakken ned i garasjen!

Vi jobber godt sammen, han og jeg. Han løfter og graver. Jeg peker og dirigerer 😉

Jeg har fått noen gamle dreneringsrør i tegl, av ei venninne.De skulle egentlig kastes. Flotte syns jeg! Spørs nok om ikke hun syns det samme når hun ser resultatet..

Jeg har tenkt å plante takløk (Sempervivum Tectorum) i fronten, kun som en dekorativ greie.

Disse plantene er utrolig hardføre, flerårige, tåler hard medfart og trenger veldig lite vann. 

Utrolig pr-kåte disse hageslangene asså! Nå har den gule vannslangen regjert alle bilder i sommer og nå har altså denne tatt over…

Her har jeg begynt å stappe de inni og jeg har prøvd å få med så mye jord jeg kan. I bunnen stapper jeg mose som en slags propp/lokk for at ikke jorden skal drøsse ut igjen og kanskje kan mosen virke som litt isolasjon på planterøttene.

Istedet for å plante i alle dreneringsrør, la jeg en hortensiaball i noen av de. Syns fargekombinasjonen mellom rødt og terracotta er så pent.

Disse to kosingene (maur og gresshoppe) i jern har jeg fått i gave. Tror de er kjøpt i en blomsterbutikk i Stockholm.

Bjørnebærbuska er i bakgården altså! Jeg syns bare fargene var så fantastisk flotte at jeg måtte dele det.  Helt perfekte høstfarger!

Og for dere med plass til en bærbuske, kjøp dere en bjørnebær. De er så enkle og gir dere masse flotte bær.

De to store plantene i jernurnene er Japansk hengelerk (Larix) På denne tiden av året er de litt på hell. De er en av få i furufamilien som feller nålene sine på høsten.

Til sommeren derimot…!! DA har jeg trua på at de blir superflotte!!

Slik skal de altså bli…, det gjenstår å se 🙂
 

Ellers har jeg jeg plantet litt strå og gressplanter. Dette er også meget hardføre planter og tåler ned til -18 grader. (Hengelerka tåler forøvrig -29 grader, riktignok hvis de står plantet i bakken, men jeg håper på en mild og plantevennlig vinter. Tvi tvi.

Fram til julen nærmer seg og en tykk barkrans skal på døren, lager jeg meg en krans av litt grener og pinner. Går en tur, med Rolf i ene hånda og en hagesaks i andre hånda.

Klipper av en gren her og en gren der, surrer det sammen til en grenkrans og lar bladene sitte på (de faller tidsnok av, men fram til det er de dekorative) Jeg hadde også noen amerikanske blåbærbusker i en krukke. Disse hadde heeelt nydelige, røde blader. Håper de sitter på lenge ellers får jeg lime de på igjen 😉

For dere som har hortensiaer i bed eller krukker: Nå er det ingen vits i å spare de lenger. Kutt de av, sett de i en vase eller lag en krans av dem. De er nå helt  perfekte til å tørke og med den flotte fargen de har nå ,syns jeg de fortjener å skinne litt til.

Jeg brukte mine i kransen. Klipte de av og stappa de inn mellom grenene.

For noen farger! Rene fyrverkeri <3 

Rolf lukter litt på plantene og lurer nok litt på om han trenger å markere her…

Foreløpig er det kun høststemning…..

…., men ettersom dagene og ukene går vil det nok snike seg inn litt julestemning også.

Nærmere jul har jeg noen kurver jeg pleier å fylle med svibler og mose, litt flere lykter, julerose og litt røde epler på et fat <3

Det får vente litt til.

Den flotte hagelykten i fronten er fra danske Ester&Erik. De har vi for salg i butikken. Det følger også med en jernpinne du kan skru i bunnen så de kan stikkes i jorden og stå stødig. Treverket er laget av mangotre og jeg syns de er sååå spreke. 

 Suss <3 Gjensidig kjærlighet <3

Ikke lett å få den gutten til å se i kamera…

….., men fikk nå lurt han noen ganger da 🙂

Sukkulenten har stått ute i hele sommer og har fått en fantastisk farge.

Norgesglassene kan brukes til mere enn mat. Jeg bruker de både som vaser og som lysglass. Syns de er så utrolig dekorative.

Litt nyper fra buska bak søppeldunken…

 

Da er det bare å ønske dere en god søndag fra fra meg Blomsterlise…….

….og gutten i sivet <3

 

#høst #plante #inngangsparti #høstpynte #franskbulldog #blomster #fredrikstadblomster #ester&erik #hund #fredrikstad #korksterrasse #lyng #larix #levendelys #interflora #interfloranorge #høststemning #rust #norgesglass #hage #hagestell

 

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “På tide å forberede…..høst & vinter

  1. Helt fantastisk! Dette kan du!!!
    Du gjør det lekkert rundt deg med materialer en annen ikke har tenkt tanken på å bruke!
    Takk for mange gode tips og masse inspirasjon! <3
    Klem fra andre siden av byen. 🙂

  2. Mette i Furulunden: Hei hei 🙂 Takk for det! Og ingenting er vel hyggeligere enn å bli “hermet” etter. Inspirasjon, kaller vi det vet du Mette. Og det er en deilig ting. Både å få og gi 🙂 Du er vel fullt opptatt til snøen faller du også, kjenner jeg deg rett 🙂 🙂

  3. Huset på landet: Klem mottatt og sendes i retur 🙂 Og kan jeg gi litt inspirasjon, så blir jeg veldig glad og stolt! Så tusen takk. Sukk, tenk på alt man har hatt, ryddet og kastet som kunne vært brukt i en hage…. Disse teglrørene skulle jo egentlig slåes i stykker og kastes. Sukk…. Vet hun angrer nå 😉

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top