O`jul med din glede!

 Eller, min  glede da…,

I kassa på Meny stod dette bladet å lyste imot meg og svak for julen som jeg er, klarte jeg ikke å motstå fristelsen.

Ei heller 5-pakningen med kakemenn!

Rolfærn og jeg rigger oss til i sofan og koser oss med alt av ideer og tips til kommende tid.

Mannen i huset, altså Henrik blir fullstendig slapp og sukker tungt og høylydt over min julelidenskap og at jeg allerede har latt meg friste av disse kommersielle produktene!

Han er direkte Ubeigeistra for julen og syns den kun inneholder stress!

“Hadde det ikke vært for barna, kunne vi avlyst hele jula”, sier han! (Dramatisk som bare han kan være)

PØH!

Særlig!

Halloooo…., jeg da…, og ungene… vi elsker jo julen og alt som hører til <3 !

Men helt ærlig, jeg kan forstå det fra hans synsvinkel…..

Det er tross alt ikke bare bare, å skulle planlegge alt til Jul!

Mat skal kjøpes inn for 3 hele dager til gud vet hvor mange bordsetninger. Pålegg, brød, drikke, middag, kos, snæcks til “mellommåltider” og godis til strømper, desserter, frukt, nøtter osv, drikke må handles til både barn og voksne, fastboende og gjester. (Itillegg kommer alt det som er viktig å huske som, kremfløte til saus, riskrem og multekrem, sukkerkulør til sausen, creme fraiche til pinnekjøtt-sausen, 2 slag sennep, tyttebærsyltetøy, rømmesild til frokosten(for det mååå jeg ha) surkål, rødkål og kanskje svisker…for fordøyelsen), klementiner, fikener og dadler (som forøvrig ingen spiser) for ikke å snakke om hovedingrediensene…: pinnekjøtt, ribbe til 2 dager, medisterdeig, medisterpølser, sossisser (englepi…er, som mormora mi kalte dem) og han må lage delfiakake (for det mååå han bare ha),….

Akkurat nå så merker jeg at det er litt for tidlig å komme på alt, for handlelista hans er garantert lengre enn dette.

Pynt skal opp fra kjelleren, huset skal skinne og lukte grønnsåpe.  

Luciadrakter skal være strøket og klart og penger i konvolutt til lærergaver skal sendes med på skolen.

Skoleskriv om grøtdager, kirkebesøk og godteridager skal skrives på kalenderen, innimellom bursdagsfeiringer og planleggingsdager.

Juletreet skal opp fra kjelleren, renses for spindelvev og døde edderkopper, riktige ledninger skal kobles sammen for at lysene skal virke og ekstra pærer bør ligge på lur. Pynten skal på og gjerne på riktig plass…akkurat sann som ifjor og året før!

Her er et bilde fra ifjor da det trengtes 4 stk for å koble det riktig så alle kretser skulle lyse på likt. Skulle nesten hatt ingeniørutdannelse for å få det riktig! 4 stk og 2 timer tok det før alle lys var tent og pynten kunne henges på!

Julen er tradisjon! Og tradisjoner er til for å følges! 

Dessuten skal huset være skinnende rent! Alle kroker skal skinne og alle kriker skal være rene!

Fra begynnelsen av desember går han konstant med en notisblokk i lommen og skriver opp og stryker ut hver gang noe huskes på, eller blir utført.

Han overlater heller ikke bordet til tilfeldighetene. Pynt har vi alltids nok av, men han er jo kontrollfreak og planlegger bordet gjerne tidlig og i en fargeskala, så der må lys kjøpes inn og blomstene må handles senest mulig. For ikke å glemme matchende servietter! Viktig å også huske å ha nok telys. Både store og små. Det er mye lystenning i juledagene! Hyggelig og stemningsfullt.

Selvfølgelig er det også en annen oppgave han gyver løs på med glede!

Gaver!!!

Henrik er utrolig opptatt av at gavene skal være personlig og de skal være pent innpakket!

Slik som denne!

Til venner og bekjente og selvfølgelig til oss i huset: kone og barn <3

Et hyggelig til og fra, pent og personlig innpakket og innholdet skal selvfølgelig passe til mottakeren.

Det trenger ikke å være eksklusivt og koste en formue, men det skal være personlig og vel gjennomtenkt. Gjerne mange og små.

Alle ska få 😉

I tillegg sørger han for å handle inn pene julekort å håndskriver disse med en personlig hilsen til de som står oss nærmest.

Selvfølgelig skal det bakes (ikke aktuelt med 7 slag men 2-3) kanskje legges ned noe sursild og kanskje lages det en leverpostei eller 2 (hvis han rekker da…)

Tradisjon er ihvertfall å bake kakemenn med guttene en søndag sent i november, tidlig desember, hvetekaker som skal nytes med smør og brunost mens kransekaka syns han er greit at andre baker 🙂 Uansett så må den huske å bestilles.

Rolf-Aage syns som meg at julen ikke kan komme for tidlig. Han nyter juleoppskrifter, tips og ideer til bordpynt og gaveinnpakning og elsker inspirasjon …men det er klart, at vi har jo ikke jobben med alt dette og kan dermed bare kose oss og nyte bildene.

SÆRLIG!!!!!!!!!!

Var det noen som trodde at Henrik var den som ordnet dette???

Alikevel syns han at julen bare er stress og mas???!

Jeg som ikke er hjemme fra midten av november og frem til 24.desember ordner alt dette og jeg har aldri tatt ordet stress i min munn!

Men at julen kommer for tidlig i butikk er jeg ikke enig i!!!

Jeg gleder meg til julebrus, nisseskum og gløgg,Så fort jeg ser snurten av dette i butikken vil jeg kjøpe det OG kose meg med det!

Ringelyden min på telefonen er en julesang og den har jeg hatt i ett år nå, altså siden oktober 2014 (klart det føltes litt spesielt på den varmeste dagen i juli) men det er en veldig fin sang asså 😉 

Skal ikke se bort ifra at jeg henter opp Carolas Jul i Betlehem, både 1 og 2 fra kjelleren imorgen.

Jeg koser meg med bilder og planlegging og når juleuka kommer er jeg godt forberedt, stort sett ferdig med det meste, de fleste oppgaver og gjøremål er utført.

Når julen ringes inn kl 17.00 på julaften er jeg godt plassert i hjemmets lune rede iført pysjbukse men pen oventil 😉 sammen med mine kjære som atter en gang synes julen har gått knirkefritt, forhåpentligvis også dette året…. 🙂

 

Kan ikke alle som syns julen kommer tidligere for hvert år bare snu det andre kinnet til ? Se en annen vei og la være å irritere seg?

Når Januar begynner snakker folk om våren og gleder seg allerede til sommeren…. Jeg ser ikke forskjellen.

Jeg sier ikke mer……………

God førjulst(r)id 😉 og klem fra Blomsterlise <3

 

 #jul #stress #førjulstress #førjulstid #advent #fredrikstad #korksterrasse #fredrikstadblomster #julemat #ojulmeddinglede #julemusikk #kakemenn #julestri #snartsommerigjen

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “O`jul med din glede!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top