Mat

2 fluer i en smekk!

Friluft/trim, soppforgiftningskatastrofe og matsanking på en gang.

Jeg har hatt fri idag! På en lørdag. Tenke seg! Og egentlig skulle jeg gjort en hel haug her hjemme…., jeg kan nevne i fleng…: rydde garasjen, rydde kjelleren, rydde vaskerommet, støvsuge, tørke støv (gjeeeesp), rydde kjøkkenskuffer, vaske/rydde bilene, rydde/og vinterlagre blomster ute, vaske bad, rydde garderobeskap for sommer/vinter (dobbeltgjeeesp)… Helt uaktuelt på en slik fantastisk høstdag!

Soppforgiftningen tar jeg tilslutt og starter pent med kosen og hygga først…

Forrige uke, etter å ha plukket vårt fantastiske nye område tomt for kantareller, oppdaget vi et nytt område som vi bestemte oss for å utforske denne helgen.

Jeg er litt sann at hvis det ikke åpenbarer seg kantareller med en gang jeg setter en fot inn i skogen…, så kommer vi ikke til å finne noen!

Så negativt!

Så depressivt!

Så etter et par hundre meter gir jeg blanke og går tilbake til start, hvor sekken med alle pausegodene står, og slenger meg ned i mose & lyng.

Jeg blir her!

Så får andre sanke maten 🙂 Jeg har fri og skal nyte denne fantastiske lørdagen for alt den er verdt!

Med mann, hund og arbeidskollega av min mann (les:tuppen & lillemor, de elsker hverandre høyt, men krangler som søsken, altså så busta fyker) var vi klare for skogstur i strålende sol…

…2 beinte som 4 beinte.


Skal det bli mat, må det sankes 😉 Nei, så gæærnt er det vel ikke! Og skal jeg være helt ærlig (og det skal vi vel) så kan jeg fint klare meg uten den soppen jeg…. men det er nå en fantastisk god mulighet til å komme seg ut en tur da! Ut i friskluft, natur og så får du jammen trim på kjøpet.

Uansett, jeg er nok rimelig siderompa der asså…, kunne nok tenkt meg å tilbragt mest mulig tid hjemme, men når jeg først kommer meg avgårde syns jeg det er utrolig deilig!

Det er klart at, er det mat/drikke involvert så er jeg raskere på labben og, attpåtil med frilørdag så syns jeg det var på sin plass med vin, portvin og ost, spekemat, kjeks og foccacia… DA er jeg klar da!

Her, fra lunsjen…smakte fortreffelig! Men siden de 2 andre skal jobbe nattan, ble jeg den eneste som kunne drikke vin…ufff…! Ble 3 dobbel vinrasjon på meg….

(Og med 2 x vin x 3 pers=6 glass på meg….)

Her sitter Tuppen……

Og her sitter Lillemor 🙂

Maten smakte, selv uten vin syns Mie og Gerbara ( Gerbara er oppkalt etter blomsten Gerbera 🙂 ) Og Mie har flere blomsternavn klare for hunder: Gnistra, Gypsophila, Leucospermum… 🙂 ) Sann går det når du henger for mye med blomsterfolk 😉

Nuskeberta Gerbara (si til mora di at ho skal skaffe deg noen søsken…Gypsophila og Gnistra 🙂 Fantastiske hundenavn 🙂

Han her var jeg ikke fullt så fornøyd med! Rimelig dyrekjær, men biller…., der går grensa Henrik!

Selv om jeg høyt og tydelig hadde proklamert at det var jeg som skulle stå for bespisning klarte ikke Mie å dy seg….og hadde bakt med Brownies…(.Ikke det værste man kan bry seg med, syns jeg 😉 )

Idag var jeg ikke så veldig opptatt av den soppen… Helt ærlig: Kantareller er godt det asså..ikke misforstå.og jeg syns det er morro å sanke dem, hvis de står rett foran meg og roper på meg 🙂 men idag var jeg mest opptatt av en kosedag! Lørdag. Fri. Skogstur i sol. Et glass rødvin (les 3 ) null stress rett og slett.

Og en blomsterdekoratør er alltid beredt! Det er meg og speiderne!

Vikletråd og tang!

Jeg lar Tuppen & Lillemor gå på sopplos og parkerer meg i mose og lyng og lager en krans istedet 🙂 Usikker på om det skal bli en dørkrans eller noe annet begynner jeg å klippe deilig, rød- blåbær& tyttebærlyng for å vikle det sammen….


 

..mens jeg koser meg med rødvin, portvin, brownies og kaffe… Huff……….., for en slitsom fridag!

Gå aldri på skogstur uten vikletråd. Fåes kjøpt i alle blomsterbutikker. Det finnes ikke mer fantastisk materiale enn det du finner i naturen.

Lag deg en vakker krans av naturmateriale. Det er så pent, så holdbart og så deilig avslappende håndarbeide!

Om den blir tykk, tynn, skjev, oval eller rund, spiller ingen rolle! Pent er det uansett!

Vikletråd, masse tyttebærlyng, blåbærlyng, einebærbusk eller mose…

Her er resultatet. Det var ikke noe lyng der jeg hadde parkert meg, ellers hadde jeg absolutt brukt det også!

Alle gode ting har sin ende og kællen skulle jo på nattevakt…..

…så etter å ha fylt kurven full…

..dro vi hjem og det var tid for meg å lage noe godt ut av dagens fangst!

Tidligere denne uken var jeg på et møte i regi av Interflora og fikk servert en nydelig suppe!

Og selvfølgelig tenker jeg at dette skal jeg lage hjemme! Bare at jeg skal lage den bedre! Høres jo litt kvalmt ut, men syns lissom at den mangla litt bacon jeg da 🙂

Bacon løser alle problemer syns jeg 😉 Hurra for grisen!!!!

So: here we go:

Suppe ala røka gris! Enkelt fortalt: Suppe med bacon, da … 😉

Hvitløk, sjalottløk kuttes smått. Og stekes gyllent! Ha over i en egen kjele sammen med 1 stk finrevet gulrot.

 

Fres så mye kantarell eller steinsopp du finner…, og ha det over i kjelen med løken 🙂

(Hør gjerne på Elvis-Suspicious Minds .Flott rytme til matlaging ;))) )

Sprøstek masse bacon og legg det på tørkepapir, kok ut panna etterpå for litt god kraft!

 

Stek dagens fangst av kantareller og legg det opp i kjelen med løk….

Etter at sopp, løk/hvitløk/ bacon er stekt så kok ut panna med 2-3 dl vann for hver gang og hell over i kjelen.

Dette vil holde i massevis for å få en god kraft!

Salte og pepre alt unntatt bacon, hver gang du steker en omgang.

Tilslutt, bruk min beste venn for for å lage en god, tykk og jevn saus (suppe)

Stavmikser!

Mos alt, til du syns det ser bra nok ut. Smak og behag om du vil ha finkornet eller litt “biter”.

Tilsett kremfløten til slutt….

Hell over passende porsjoner i boller eller pene skåler/store krus, dryss over sprøstekt bacon….

Riv over litt parmesan..

….(eller mye 😉 ) som jeg syns er deilig 🙂

Server med godt brød ved siden! Nå hadde jo jeg planlagt denne dagen og bakt Foccacia tidligere. Skjærte de i litt smalere skiver og tok de i brødristeren.

Tenker at loff, grovbrød, baguetter, grove rundstykker vil gjøre like bra nytte….

 

Egentlig så skulle det slutte her…, hadde det ikke vært for at jeg med 99,9% sikkerhet dro med meg en steinsopp på vei hjem 

 Her kommer jeg, lykkelig med kurven full av kantareller, tom vinflaske OG 1 stk STEINSOPP!
 

Og en megastor kongle :)))

Men nå er det Steinsoppen som skal bli dramaet her…….

Den soppen ødela resten av kvelden!!! Selv om jeg var NESTEN sikker, var min ektemann like usikker som jeg var sikker!!! Og etter bildemelding til ei jeg trodde var en meget kyndig soppekspert fikk jeg til svar: 

IKKE spis!

GIFTIG!

Veldig greit å si, når jeg allerede hadde knaska i meg 1/4 av sopphuet for å kjenne etter den “nøtteaktige” smaken (stod beskrevet i soppboka)

Og da gikk det helt rundt for min kjære mann (les :Tuppen)

Han ringte 2x søskenbarn, 1x onkel, 2x venner og 1x arbeidskollega for å forhøre seg om mulig forgiftning på kona…..

Vi kan bare blåse i hele middagen, mente han! Han vil ikke ha NOE med sopp å gjøre!!!! Og suppa virker nå helt bortkasta…men han ombestemmer seg og spiser likevel 🙂

Det er klart at når jeg midt i samtalen, later som jeg skal i kjøleskapet og “svimer av” på kjøkkengulvet……

….skaper det full panikk (bortsett fra hos 16-åringen, som har fått med seg alt og bryter ut i full og hysterisk pubertetslatter)

Tuppen (eller Henrik da).., syns overhode IKKE dette er morsomt og tar med seg soppen på jobb for å rådføre seg med flere….

Henrik er jo litt i overkant glad i lommelegen.no og dr.online.no 😉 og finner stadig ut at ufarlige saker & ting kan få KATASTROFALE følger!

Forhåpentligvis er dette falsk melding…?

Jeg har hittils kun fått melding om at det med sikkerhet er en steinsopp!!

 

Uansett da…, gå gjerne på tur MEN plukk sikker sopp…, altså kantarell 🙂

God søndag!!!!

Med eller uten gift…, klem fra Blomsterlise 🙂

 

#kantarell #sopp #fredrikstadblomster #skogsoppsuppe #soppsuppe #kremetsuppe #interflora  #interfloranorge #natur #krans #lunsj #bergamo #italia #steinsopp #giftig 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

One thought on “2 fluer i en smekk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top