Mat

Lammeføtter i terrengsko med kortvokste bjørnebær på slep!

Lammeføtter i terrengsko….oversettes til: Lammeskank med rotgrønnsaker og sopp!


Kantarellene ble plukket en fredagskveld etter jobb 🙂 Først prøvde vi ut et tips som viste seg være fullstendig bomtur!! Så, før vi kasta inn håndkle tok vi en råsjangs i ukjent terreng og fant masse!! Dessverre kom mørket raskere enn vi rakk å sanke, så dit blir det en tur til i nær framtid!

Gårsdagens hovedrett var lammeskank! Og siden de trengte lengst tilbereding ble det mest naturlig å begynne der.

Med godt tilbehør, forrett og dessert holder det i massevis å beregne en lammeskank per person. (selv for oss uten magemål)

Fres de på begge sider, salte & pepre, legg de til side. Brun smør og ha oppi hvitløk og sjalottløk og stek til det blir gyllent.

Her er ingrediensene til sausen. Istedet for å bruke masse ord og fortelle om mengder syns jeg det kan være greit å vise bilder. Det du ser. er det som er oppskriften! Så enkelt! Det glasset med rødvin er ikke mitt, det er faktisk sausen sitt 🙂 

Så etter at hvitløk og sjalottløk er brunet tilsetter du gulerøtter i biter (spiller ingen rolle om de er store eller små)

Kok ut stekepanna du har stekt skankene i,med vann. Dette er veldig viktig da det er her all den gode smaken ligger. 

Hell krafta over i kjelen, 1 boks med hermetiske tomater og det glasset med rødvin….(..før du rekker å drikke det opp)

Når “sausen” har kokt opp, legg skankene tilbake. Dekk med folie eller lokk og sett hele kjelen i stekeovnen.

150 grader i 2 timer (eller for de med dårlig tid: 180 grader i 1,5 time)

I mellomtiden er det bare å gå ut å plukke noen bjørnebær til desserten 😉 Æsj, det var kanskje litt blærete sagt men i.o.m at vi har massevis av bjørnebær i hagen er dessertvalget enkelt!!! Og  “i tiden” med kortreist mat 😉 Kan jo ikke bli nærmere. Kan praktisk talt stå å plukke de fra verandaen 🙂

For noen fantastiske farger! Jeg brukte noen av de som bordpynt også.

Men så var det forretten da…. Egentlig hadde jeg bare tenkt å servere hovedrett ikveld jeg.

Helt til jeg kom på Meny og ble fristet av meloner 🙂

Tørket biffkjøtt og ost fra Bergamo i Italia hadde jeg hjemme, så det ble verdens enkleste forrett.

Rett og slett ost, tørket biff og melon 🙂 

Hurra for lettvinte, men akk så smakfulle løsninger :)))))

Og om det nå skulle være at dere tenker: for noen skrukkete servietter….så er det heeelt bevisst og dette kan dere lese om i det andre blogginnlegget idag: Se  “Bord dekk deg!”  her

Tilbake til hovedretten igjen. Kantarellene hadde jeg tenkt å sprøsteke, men det var ikke lett! Iallefall, så stekte jeg de godt, med salt & pepper.

La de over i en kjele og bare holdt de varme mens jeg…

Skrellet poteter og disse festlige og fargerike gulerøttene jeg fant på Meny.

De fargerike gulerøttene ble glasert(såvidt vann over grønnsakene, 2 ss brunt sukker, 2 ss smør) kokes inn til de er møre og vannet fordamper.

(jeg syns ikke de så nok glasert ut, så jeg tok en ekstra smørklump og litt sukker og surra det sammen til slutt)

Mandelpotetene og sellerirot? Ble kokt møre og så stampet med en “moser”, en klikk med smør og spe med fløte til riktig konsistens.

Tilslutt litt salt 🙂

I motsetning til hva enhver kokk eller dyktig matlager ville ha gjort…, velger jeg å gjøre stikk motsatt! Her er det ingen siling av sausen for så å jevne den eller koke den inn.

Bare ta fram stavmikseren og mos i vei!!!!! Jeg er tross alt hverken faglært eller ufaglært og da er alt lov, så lenge det blir godt tilslutt.  Mos i vei gulerøtter, løk og hvitløk! Sausen blir sååå tjukk og god! Ingen klumper eller ujevnheter

Så er det bare å legge opp maten. Her i huset er vi glad i mat og venner blir valgt etter det kriteriet. Her er det ikke snakk om en munnfull! Heller en tallerken full!

Potetstappe, glaserte gulerøtter, stekte kantareller, saus OG tyttebærsyltetøy.

Mmmmmm, og selvfølgelig skanken da 😉

Kjøttet var så mørt at her hadde man ikke trengt tenner engang 🙂

 

Anbefalt drikke til maten: Maria Montazami 😉 med toffs 😉

Og urtene…, de ble hentet fra urtekassa ute i hagen. Som forøvrig har lidd stort de siste ukene og derfor ikke egnet seg som bildemateriale. Det var et trist syn men urtene gjorde nytta si ikveld 😉

Etter denne middagen trengte vi en times pause før vi begynte på desserten.

Som forøvrig bestod av ferdigkjøpt vaniljeis, varme bjørnebær fra hagen og sjokoladekjeks. Selvfølgelig med kaffe …..

…og portvin….en eller annen søt vin… som nok skulle vært drukket til ost! Men osten spiste vi jo til forrett….

Bjørnebær er ingen hokus pokus. Varmes i kjele med litt sukker! (eller honning, som jeg brukte da)

Jeg har tross alt vært på jobb idag så å fly rundt i hagen etter fioler for å pynte desserten glemte jeg helt i “hyrten og styrten”… jeg sendte ut kællen med hodelykt og lommelykt så ble det fioler til pynt 🙂 Hva den mannen gjør for meg…..(og for god mat) <3

Kveldens avsluttende måltid…..!
 

Kan hende noen syns det blir mye bilder til blogg å være men jeg bruker ikke/aldri oppskrifter.

Jeg ser på bilder og bruker “smak & behag” metoden.

Syns alt blir så mye enklere da…og det håper jeg du syns også.

Hvis ikke, finnes det nok av blogger med detaljerte oppskrifter 🙂

Prøv dere fram, det kan faktisk ikke gå så veldig gæærnt 😉

God søndag 🙂

 

Klem fra Blomsterlise

 

 

#lammeskank #lam #fredrikstadblomster #bjørnebær #italia #bergamo #tørketbiff #kantarell #kantareller 

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

4 thoughts on “Lammeføtter i terrengsko med kortvokste bjørnebær på slep!

  1. Herregud jeg bare ELSKER bloggen din!!
    Blir i så fantastisk godt humør😋
    Lammeføtter i terrengsko så MAGNEFIC ut…og ho Maria leverer det vet vi jo😂
    Klem

  2. Ann Christin: Åååh, så koooselig :)) Tusen takk. Blir jeg glad vet du 🙂 Maria leverer varene ja 🙂 Om det var riktig til lam er jeg usikker på. Dårlig som vinkjenner 😉 men mat og vin smakte kjempegodt iallefall 🙂 Finfin kveld til deg 🙂 Klem

  3. Himmel og hav for en kokk du er!!! Jeg blir bare SÅÅÅ sulten av å se dine utrolige “få vann i munn” bilder. Og tenk, nå er jeg så heldig at jeg får servert lamme-skanke i nabohuset i kveld. Me like! Ha en strålende helg!
    Klem

  4. Huset på landet: Takk 🙂 God du er 🙂 Veldig koselig at du kommenterer <3 Ille glad i mat vet du 😉 men jeg lager bare "safe" mat da 🙂 Begir meg sjeldent ut på ukjent vei 🙂 Håper skankene til ho mor smakte 🙂 Like flinke dere 2 også 🙂 Men som sagt, tror det er ganske enkelt å lage god mat hvis man liker å spise god mat 🙂 Har litt enkel filosofi: er det lett og godt å spise..., er det lett å lage 🙂 God søndag til dere <3

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top