Mat

Vaktelbryst med kantarell,søtpotetpure, rosenkål, appelsinsjy og karamellisert løk…

 

Jeg klarte rett og slett ikke å finne en passende tittel eller et morsomt navn for denne retten.

Det var rett og slett for mye godt på en gang til at jeg kunne titulert noen av ingrediensene men vaktelen skulle nok kanskje fått hovedtemaet.

“Liten høne med stor smak”? “Vaklende men ikke lenger kaklende”? 

Nei, tull og tøys til side. Dette skal tross alt handle om god mat!

Som sikkert flere har fått med seg har min kjære mann begynt med vakteloppdrett!

Eller det skulle nå bare være noen få, for kosen og eggene sin skyld meeeen så fikk han nå denne rugemaskinen da…og da føk produksjonen i været.

Så her blir det bare å prøve seg fram med vaktelkjøtt i filetter og ufiletter (altså helstekt) 

Men hva skal man ha som tilbehør???? Etter litt googling på kjøttet skjønte jeg at det var en mild form for viltsmak her, så da var det bare å prøve å finne ingredienser som ikke slo høna (eller hanen da) ihjel på smak 😉

Ettersom vi er midt i kantarellsesongen var det hvertfall helt klart at dette skulle være en av de utvalgte råvarene.

Kortreist og godt som gull 🙂

 

Brune smør og steke de godt, salte og pepre selvfølgelig! Jeg bruker sjeldent andre krydder på smaksrik mat jeg.

Vil lissom kjenne smaken av det jeg faktiskt lager og noen ganger med gode råvarer syns jeg chili, hvitløk og ingefær og alle disse motekrydderne kan ødelegge den opprinnelige gode smaken.

Hmmm, så kom jeg på Meny og fant fersk rosenkål… Den er jo ikke akkurat kjent for å ha en mild smak så der gikk jeg på en liten smell.

Kunne spist rosenkål som hovedrett jeg! Rett og slett elsker det! Rosenkålen ble med hjem!

Så jeg kokte den bittelitt og satt den til damping før jeg freste den tilslutt med kantarellene.

Så ble det søtpoteter. Det er en sikker vinner! Hver gang det ikke står klart for meg om jeg skal velge potet, fløtegratinerte, ovnsstekte, pasta, potetstappe, ertestuing, ja, da blir det søtpotetmos.

Syns det er en nydelig smak og det er veldig lettvint å lage. (Søtpoteten er egentlig ikke i slekt med poteten, den har en smak som kan minne litt om en blanding mellom både potet og gulrot) Dessuten kan den brukes til det samme som poteten så prøv den gjerne frityrstekt eller bak den i ovnen.

Jeg lager stort sett mos av den. På samme måte som potetstappe. Skrell, skjær og del i mindre biter. Kok til de blir møre.

Hell av vannet og ha oppi en real klædd med smør! Skikkelig smør, som bremykt eller meierismør. Mos de med en “moser” Heter det det?

Ha oppi en liten dæsj med kremføte. Ikke for mye, da blir det bare velling. Tilslutt litt salt.

Ps: se bort ifra den litt slitne kjelen. Den gjør seg kanskje ikke så mye på bilde men gud bedre å den gjør nytta si! (Like bra som enhver fancy/smancy merkekjele)

Så kommer vi til småguttene da <3 Uff, men vi kan ikke ha hele kjelleren fulle av vaktelhaner. De er ganske brutale mot damene skal jeg si dere så her må det ryddes opp innimellom. Sann er det bare. Det bør helst ikke være mer enn 1 hane pr 10  høner. Uff, forferdelig men de blir rett og slett parret ihjel. Fysj. Da får de heller bøte med livet og havne i stekepanna.

Altså denne gangen skar Henrik ut brystene og de fikk ligge i kjøleskapet og mørne i 4 dager.

Jeg brunet smør og stekte de på hver side på sterk varme, saltet, pepret og satte pannen til side.

Jeg har lest at de kan/skal være lett rosa imidten.

Så er det nå engang sann her i huset da at vi er over gjennomsnittet glad i saus! Så selv om det var søtpotetmos og ingen “tørre” ingredienser så er det jo ille gøtt med saus da 🙂 Eller sjy som det ble denne gangen.

Tok 3 appelsiner og skviset ut saften i en kjele og satte til innkoking, la oppi en anisstjerne(gudene vet hvorfor) og bittelittegrann flytende akasiehonning.

Lot det koke inn til det bare ble en litt tykk og liten skvett igjen (det er her all smaken er…, har jeg hørt da 😉 )

!

Ja, og så ser jeg nå på bilde at jeg også skar ut noen appelsinfileter som en “frisk og innbydende” garnityr…

Ser jo riktig så flott ut….men vet dere, Det smakte helt fortreffelig også!!

Ja, og så var det rødløkkompotten da. Den er ferdigkjøpt altså! Det får være grenser på hva jeg slenger isammen. jeg er tross alt blomsterdekoratør, ikke kokk, ei heller hobbykokk, bare veldig veldig glad i god mat <3

Og her ser dere dem…….Ja, stakkars ja! Det kan dere si! Men husk nå at det var hanene vi spiste OG de er brutale mot disse små, flinke eggverpende vaktelhønene altså!

Så skal det være rettferdighet her i hønsegården, så må det gjøres!

 Her ser dere vaktlene men for dere som ikke har vaktler eller mulighet til å skaffe det, tror jeg alt dette passer like fint til en kyllingfilet 🙂

Avslutter med bilde av retten igjen så dere ikke sitter med klump i halsen og tårer i øynene……

Bon Apetit! Og god søndagskveld fra Blomsterlise <3

 

#vaktel #vaktler #søtpotet #korksterrasse # mat # kantareller #skogensgull #fredrikstad

Category: Mat
Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

8 thoughts on “Vaktelbryst med kantarell,søtpotetpure, rosenkål, appelsinsjy og karamellisert løk…

  1. Sverre: Så bra!! Ser du driver i samme “næringen” så jeg skal følge med og se om du har noen gode tips til meg 🙂 Godt med litt inspirasjon :))) Takk for kommentar 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top