Blomster til pynt…og hår til besvær…

24. juni er det Sankthans og hva er vel penere enn en blomsterkrans på hodet?

Langt, tykt og bølgende hår som flommer nedover ryggen (sukk, det er hvertfall hva jeg alltid har drømt om) og med en blomsterkrans, som prikken over i`en <3

Vel vel, alle kan vi ikke ha et slikt drømmehår MEN blomsterkrans kan vi uansett ha 😉

Jeg laget min idag og tenkte jeg skulle fortelle hvordan dere kan gjøre dette selv. Superenkelt og lett 🙂

-Bruk hvilke blomster dere vil MEN det enkleste er at de ikke er FOR store.

-Ikke ha for lange stilker (det blir for mange stilker oppå hverandre etterhvert…og dermet tykt og den kan lett knekke eller sprike når den skal formes rundt hodet.

-Jeg har med omhu valgt blomster med tynne stilker og små hoder (blir de for store kan det fort se ut som en pelslue ala russisk modell..ikke  lekkert!

-Bruk et bånd som “surre”underlag. Jeg vet at alle andre sier ståltråd men for nybegynnere er det enklere å surre på et mykt bånd. Dessuten er det mye enklere å knyte det rundt hodet når du er ferdig.

-La det være ca 15-20 cm med bånd før og etter blomstene (altså i hver ende av båndet) som du bruker til å knyte blomsterkransen med, når den er ferdig.

-Start med 1 til 2 små blomster og surr dette på med en tynn ståltråd. Gjerne Bouillontråd. Dette får du kjøpt i blomsterbutikken eller hobbybutikken. Er ståltråden for tykk vil blomstene ikke feste seg til båndet skikkelig og etterhvert vil de ramle ut eller du vil knekke stilken.

-Stram ståltråden hardt nok til at blomstene sitter fast men ikke så hardt at du “skjærer” gjennom stilken eller ryker bouillontråden.

-Jeg brukte også litt urter, bl.a rosemarin og ananasmynte. Dette gav også hårkransen en nyydelig duft sammen med duften fra hagerosene.

-Så er det bare å fortsette videre med farger og blomster av ymse slag. Husk å bevege deg “bakover” etterhvert som du surrer på blomstene, slik at du ikke blir stående å “stampe” på en plass.

Jeg laget min litt ekstra lang (tenkte jo at det ble lekkert å surre den 2 ganger rundt hodet med litt hår innimellom…og ja..(..ja, i hodet mitt så det riktig så flott ut men etter å ha prøvd den på foran speilet skjønte jeg fort at håret mitt hverken er langt eller tykt)så det ble med tanken, for å si det sann. 

Jeg er veldig konsentrert mens jeg holder på så, det er viktig å ha noe lettdrikkendes mens jeg “surrer” i vei 😉 

Når jeg var ferdig med en, så laga jeg like så godt en til Rolf også <3

Blomsterkrans til håret ble fra gammelt av brukt av Fruen på gården for å vekke åkeren.

Hun gikk i åkeren mens hun plukket strå og blomster og bandt dem til en hodekrans mens hun sang for å vekke den (åkeren altså)

Ja, så da måtte jeg bare jukse litt og knyte den sammen bak i nakken 😉

Ikke like lett å få festet den på Rolf. Han er litt av en stabukk. Vil han ikke, Så vil han virkelig IKKE!

Ikke heelt fornøyd med denne blomstergreia på hodet…

Jeg derimot, er fornøyd 🙂 Kan skyldes den utrolig lettdrikkende rosevinen med isbiter og jordebær jeg til stadighet fikk servert 😉

Fikk henta Maiken og prøvd blomsterkransen på hodet hennes.

Hun har både tykt og langt hår. I tillegg så har hun dreads.

Så der ble den mer riktig. 

Ja, da håper jeg dere har fått noen tips og tør å prøve dere på en egen hårkrans.

Og husk…, er du singel så plukk deg 7 sorter blomster og/eller urter på Sankthansaften.

Legg dem under hodeputen din og du vil drømme om din tilkommende <3 <3 <3

Ønsker dere en riktig god helg og en flott Sankthans med eller uten bål, til vanns eller lands.

Klemmer fra Blomsterlise.. og Rolfærn <3 som forøvrig har sovnet av utmattelse…..

 

#sankthans #sthansaften #blomster #fredrikstadblomster #hodekrans #blomsterkrans #sommer #hage #blomster #franskbulldog #korksterrasse #interflora

Dame i sin beste alder! Er glad i alt som er godt!!! Elsker blomster, mat, reiser, familen, venninnene mine, dyr, natur og ikke minst humor og sjølironi! Bloggen har vist seg å være et sted for alle mine hageprosjekter (som mannen min elsker å fullføre for meg) og alle mine lyster når det kommer til å utforske nye oppskrifter. Som Pippi sier, dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg sikkert...
Posts created 150

3 thoughts on “Blomster til pynt…og hår til besvær…

  1. Har du sett så flott a’ vakre alle sammen og takk for gode tips’ prøvde de blomstene under puta ifjor 😉 hils vakre Rolfer’n – var en her som ble bittelitt misunnelig😂

  2. Herlig lesing og flotte bilder Lise!
    Egentlig hadde jeg tenkt til å klippe gresset i dag, men nå skjønner jeg hva jeg har å gjøre… Ut å vekke åkeren! Forresten… Tror du at det er en spesiell sang man må synge? Og er det mulig at han servitøren din kan komme utover? Er jo litt engstelig for både tørr hals og dårlig veskebalanse 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top